InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Islay distilleerderijen 2: Ardbeg

Islay distilleerderijen 2: Ardbeg

Islay distilleerderijen 2: Ardbeg Vlak naast de Lagavulin distilleerderij ligt de Ardbeg distilleerderij aan de zuidkust van het Schotse eiland Islay. Aan deze zuidkust liggen drie distilleerderijen welke wereldwijd bekend staan om hun zeer turfachtige single malts, Lagavulin, Laphroaig en Ardbeg. Ardbeg is genoemd naar het kleine gehucht waar de distilleerderij staat. Ardbeg kent een zeer roerige geschiedenis met veel ups en downs. Van internationale awards tot tijdelijke sluitingen van de distilleerderij.

Hoofdstukken

.

Gegevens distilleerderij

  • Naam - Ardbeg, wordt uitgesproken als ard-BEG.
  • Jaar van oprichting - 1815
  • Adres - Port Ellen, Isle of Islay, Argyll, PA42 7EB, Scotland.
  • Aantal stills - één wash still en één spirit still (de distillatieketels)
  • Jaarlijkse productie - 1.100.000 liter
  • Waterbron - Loch Arinambeast & Loch Uigedale
  • Eigenaar - Moët Hennessy > Glenmorangie Plc. (sinds 1997)

Geschiedenis

Aan het eind van de 18de eeuw werd er al illegaal whisky gestookt in Ardbeg. De Ardbeg distilleerderij is sinds 1815 een legitiem concern als eigenaar John McDougall een vergunning krijgt. In 1835 groeit de productie tot 2.273 liter per week. De distilleerderij krijgt in 1838 een nieuwe eigenaar. De drankhandelaar Thomas Buchanan uit Glasgow neemt de distilleerderij voor £1,800 over. John McDougalls zoon Alexander blijft de leiding houden over de productie. Deze Alexander McDougall sterft in 1853. Vanaf dan wordt het bedrijf geleid door Colin Hay en de zusters van McDougall, Margaret en Flora. De twee zusters kunnen zich Schotlands eerste vrouwelijke distilleerders noemen. In 1886 werkt bijna een derde van de plaatselijke bevolking in de distilleerderij. De vraag naar Ardbeg blijft stijgen evenals de productie welk in 1887 stijgt tot een record van 1.100.000 liter. De jaren hierna gebeurt er weinig nieuws tot in 1977 Harin Wakler Ardbeg overneemt. Maar dan gaat het steeds slechter. De productie gaat achteruit tot bijna niets en de distilleerderij moet in 1981 de deuren sluiten. In totaal verdwijnen er achtien banen en dit is een catastrofe voor de lokale bewoners. In 1987 verkrijgt Allied Lyons de distilleerderij en twee jaar later wordt er op kleine schaal weer geproduceerd. Deze productie gaat vooral naar blenders, Ardbeg is o.a. terug te vinden in Ballantine's en Teacher's. Toch moet de distilleerderij in 1991 opnieuw de deuren sluiten. Totdat in 1997 de Glenmorangie Company de distilleerderij in handen krijgt. Fulltime productie start weer, een bezoekerscenter en Old Kiln Café worden een jaar later geopend. Ook worden diverse bottelingen op de markt gebracht zoals:
  • 17 years Old
  • 1978 vintage
  • Ardbeg Provenance

Eindelijk gaat het snel beter en binnen twaalf maanden wordt de Ardbeg Distillery uitgeroepen tot distilleerderij van het jaar 1998. Het bezoekerscenter en het Old Kiln Café trokken 3.500 bezoekers dat jaar. Een jaar later zit de productie al weer op 600.000 liter. Bottelingen van Ardbeg vallen de komende jaren regelmatig in de prijzen. De productie gaat langzaam omhoog tot één miljoen liter in 2005. In hetzelfde jaar komt Ardbeg onder de vleugels van Moët Hennessy/LVMH en wordt Ardbeg een luxeproduct met de daarbij behorende prijs. Ardbeg valt nog regelmatig in de prijzen zoals, Word Whisky of the Year.

Enige weetjes

  • De distilleerderij beschikt over vier warehouses waar in totaal 24.000 whiskycasks (vaten) kunnen worden opgeslagen.
  • Het gerst wordt gemout aangeleverd door de lokale mouterij uit Port Ellen naar de specificaties van Ardbeg. Het wordt beschouwd als het meest turfachtige mout in Schotland.
  • Ardbeg whisky wordt vaak met een hoger alcoholpercentage uitgebracht dan de standaard 40%

Lijst van uitgave

De Ardbeg whisky’s worden qua smaak vaak omschreven als zijnde, rokerig, turfachtig en medicinaal.
  • Ardbeg Ten - 46 % de standaard uitgave.
  • Ardbeg 17 years - 40% wordt steeds moeilijker te krijgen
  • Ardbeg Uigeadail - 54,2%
  • Ardbeg Still Young - 58.3%
  • Ardbeg Almost There - 54.1%
  • Ardbeg Renaissance - 55.9%
  • Ardbeg Blasda - 40%
  • Ardbeg Corryvreckan - 57,1%

Hiernaast komen er regelmatig speciale uitgaven van de distilleerderij en van onafhankelijke bottelaars.

Lees verder

© 2013 - 2018 Erik67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.maltmadness.com/
  • http://www.ardbeg.com/

Reageer op het artikel "Islay distilleerderijen 2: Ardbeg"

Infoteur: Erik67
Laatste update: 17-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Islay distilleerderijen
Schrijf mee!