Het succes van Nespresso
De Nestlé Nespresso company is onderdeel van de Nestlé Group en heeft haar hoofdkwartier in Lausanne, Zwitserland. De Nestlé Nespresso Company is onderdeel van deze groep. Nespresso is aanwezig in bijna zestig landen en heeft meer dan 8.300 werknemers onder zich over de hele wereld. De naam Nespresso is een samenvoeging van Nestlé en het woord espresso. Het Nespresso concept ontstond 27 jaar geleden met een simpel maar revolutionair idee: “enable anyone to create the perfect cup of espresso coffee- just like a skilled barista”. Dit was baanbrekend op het gebied van de koffie cultuur. Anno 2013 heeft Nespresso dan ook 215 winkels wereldwijd en een aandeel op de wereldmarkt voor espresso koffiemachines weten te bereiken van zo’n 27%.
Koffie als handelsproduct
Koffie is na olie het belangrijkste handelsproduct ter wereld, het sociale aspect van koffiedrinken heeft een explosieve groei meegemaakt met de globale ontwikkeling van de koffiecultuur. De koffiemarkt is dus groots en kent veel concurrenten en threats, maar ook veel kansen, de afzetmarkt van dit product is immens. Nespresso is een van de grootste marktleiders van de wereld op het gebied van koffie. Niet alleen dankzij haar innovatieve cups-systeem, haar design machines maar ook door de gehele Nespresso Expercience die erbij komt kijken als je in een van de Boutiques komt. Naast Nespresso zijn grote namen op de koffiemarkt bijvoorbeeld Dolce Gusto,Douwe Egberts en natuurlijk de Starbucks.
Sustainable Competitive Advantage, het concurrentievoordeel
Het grootste concurrentievoordeel wat Nespresso heeft is de hechte relatie met haar Club Members. Nespresso onderhoudt deze relaties door middel van 70% van het winkelpersoneel direct in contact te laten zijn met de klant. Koffiespecialisten geven de klanten op maat gemaakt advies in de speciale Nespresso boutiques. Door de directe interactie krijgt de klant een innovatieve en persoonlijke service welke hun verwachtingen tegemoet komt:
“anticipating and exceeding their evolving expectations”. Meer dan de helft van de nieuwe Club Members wordt geïntroduceerd door een al bestaand lid.
De Nespresso club
Wanneer je een koffiemachine in de Nespresso Boutique koopt of een accessoirebestelling plaats, word je automatisch lid van de Nespresso Club. Je ontvangt bij je aankoop een lidnummer en kunt je account online activeren waardoor je toegang krijgt tot een aantal bijzondere privileges. Waaronder online bestellingen plaatsen, Nespresso's recycle systeem en de reparatieservice in geval van defect, inclusief het ter beschikking stellen van een nieuw vervangend koffieapparaat. Bovendien kun je gebruik maken van de Nespresso Boutique Pick Up service, waarbij je een bestelling telefonisch doorgeeft en deze nog geen uur later klaar ligt in de dichtstbijzijnde Boutique bij de speciaal hiervoor ingerichte afhaalbalie.
Marketingdoelstellingen
Het hoofddoel van Nespresso is ‘sustainable growth’. Dit betekent dat Nespresso uiteraard wil blijven groeien, maar wel op een gezonde manier, zowel zakelijk als ecologisch. De marketingdoelstellingen zijn onderdeel van, en dienen uiteindelijk, het hoofddoel. Door marketing hoopt Nespresso uit te kunnen breiden naar nog meer landen, om zo steeds meer mensen te kunnen voorzien van deze hoogwaardige espressomachines en de Grand Cru coffees. Tijdens deze groei willen zij zich voornamelijk blijven richten op de originele doelgroep, koffieliefhebbers met een bovengemiddeld inkomen. Belangrijk is dat Nespresso, ondanks zijn groei, blijft staan voor exclusiviteit.
De kosten per kopje koffie
Eén kopje koffie via de Nespresso machine kost tussen de €0,31 en €0,33. Ter vergelijking: een kopje via de Senseo kost je tussen de €0,05 (uitgaande van een groot verpakking van een goedkoop merk) en de €0,25.