InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Kwaliteit van drinkwater

Kwaliteit van drinkwater

Kwaliteit van drinkwater De gemiddelde Nederlandse gebruiker verbruikt ongeveer 120 liter drinkwater per dag. Hiervan wordt ongeveer 1.8 liter gebruikt om daadwerkelijk ook op te drinken. Drinkwater moet vanzelfsprekend schoon en gezond zijn. Hiervoor zijn wettelijke regels vastgelegd. Gelukkig beschikken we in Nederland over een uitstekende drinkwaterkwaliteit.

Kwaliteit drinkwater

Drinkwater moet vanzelfsprekend schoon en gezond zijn. Hiervoor zijn wettelijke eisen vastgelegd zodat het drinkwater van bepaalde kwaliteit is en hier niet onder mag zitten. De waterleidingbedrijven analyseren de kwaliteit van het drinkwater continu. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) verzamelt de gegevens en maakt jaarlijks een rapport over de drinkwaterkwaliteit binnen Nederland.

Bacteriën, virussen en micro-organismen

De meeste bacteriën, virussen en stoffen aanwezig in het drinkwater vormen geen risico voor de gezondheid van mensen zolang de concentraties zeer laag zijn. Wanneer de concentraties hoger worden kunnen deze een risico vormen voor de gezondheid van mensen.

Bacteriën, virussen, schimmels en andere micro-organismen kunnen voorkomen wanneer bijvoorbeeld een waterleiding beschadigd is of wanneer het water te lang stilstaat in een leiding. Waterleidingsbedrijven moeten dagelijks controle op het drinkwater uitoefenen om bacteriën, virussen en micro-organismen te voorkomen. Wanneer er problemen met het drinkwater zijn en er iets in het water gevonden wordt kan het waterleidingbedrijf gebruik maken van chloor of biociden (chemicaliën) om het te doden. De producten welke gebruikt worden mogen vanzelfsprekend niet schadelijk zijn voor mensen. Hiervoor zijn strikte wetten van toepassing.

Voorkomende organismen zijn:
  • Legionella
  • Strepotokken
  • E-collibacteriën

Schadelijke stoffen in drinkwater

Er kunnen schadelijke stoffen in drinkwater terecht komen door bijvoorbeeld medicijngebruik, lood, asbest, chloor, kalk of andere schadelijke stoffen welke in het grond- of oppervlaktewater terecht kunnen komen.

Kalk

Er kunnen verschillende hoeveelheden kalk in drinkwater zitten. In bepaalde gebieden in Nederland is ander water te vinden als in andere gebieden. Wanneer er zeer veel kalk in het water aanwezig is wordt dit hard water genoemd, wanneer de concentratie kalk laag is, wordt het zacht water genoemd. Kalk vormt geen gevaar wanneer het water opgedronken wordt. Een nadeel van kalk is wel dat wanneer het verwarmd wordt het kalkresten of kalkaanslag kan vormen. Bijvoorbeeld in de wasmachine of waterkoker.

Chloor

Chloor wordt standaard niet toegepast in Nederlands drinkwater. In bepaalde landen wordt het echter wel toegepast voor waterzuivering. In Nederland mag het alleen bij hoge uitzondering gebruikt worden wanneer er sprake is van bacteriën, schimmels en micro-organismen welke schadelijk kunnen zijn voor de menselijke gezondheid.

Lood

Loos is een giftige stof welke schade kan aanrichten aan de gezondheid van mensen. Voorheen werden vaak loden leiding toegepast om water te kunnen transporteren. Tegenwoordig is dit niet meer het geval en vormt het giftige lood niet direct meer een bedreiging.

Medicijnen

Geneesmiddelen en medicijnen komen in het Nederlandse drinkwater in zeer lage concentraties voor blijkt uit onderzoek door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Tegenwoordig worden resten van medicijnen, ongebruikte medicijnen en geneesmiddelen ingezameld en vervolgens vernietigd. Tevens worden er steeds meer medicijnen ontwikkeld welke beter worden opgenomen door het milieu en sneller worden afgebroken wanneer ze in het milieu terecht komen. Deze maatregelen zijn nodig om de concentratie van medicijnen is het Nederlandse drinkwater zeer laag te kunnen houden aangezien we te maken hebben met toenemende vergrijzing.

Drinkwaterbedrijven in Nederland

In totaal kent Nederland 10 drinkwaterbedrijven. Deze bedrijven zijn verdeeld over Nederland en hebben ieder een eigen regio waar ze water distribueren.

  • Waterbedrijf Groningen
  • Waterleidingmaatschappij Drenthe
  • Vitens
  • PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland
  • Waternet
  • Dunea
  • Oasen
  • Evides Drinkwater
  • Brabant Water
  • WML
Gerelateerde artikelen
Wat kost een liter water?Wat kost een liter water?U hoeft de kraan maar open te draaien en er komt onbeperkt water uit. U moet betalen per liter water dat u verbruikt. Na…
Is kraanwater gezond?Is kraanwater gezond?Bespaar jezelf de kosten van duur mineraalwater want de vraag 'is kraanwater gezond?' kunnen we met een volmondig 'j' be…
Water en drinkwater, schaars en broodnodigWater, het valt soms met bakken uit de hemel, hele meren en zeeën zijn ermee gevuld maar toch is er niet genoeg. Er is n…
Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater: is dit schadelijk voor de gezondheid? Het aanwezige kalk in ons water veroorzaakt vaak een kalkaansl…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Bronnen en referenties
  • http://www.vewin.nl/
  • http://www.rijksoverheid.nl/

Reageer op het artikel "Kwaliteit van drinkwater"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 30-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!