InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwten

Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwten

Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwten Typisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen. Alles zit erin wat u nodig hebt voor een gezonde maaltijd. En het is bovendien een vegetarisch gerecht. Kikkererwten zijn kant-en-klaar in blik verkrijgbaar. Dat is maar goed ook, want vroeger stond de kikkererwt erom bekend dat hij van alle bonen het langst geweekt en gekookt moest worden. Maar de tijden zijn veranderd. In deze snel-klaar-maaltijdsalade zult u daar hoe dan ook geen last van hebben en kunt u meteen genieten van deze heerlijke peulvrucht.

Inhoud

Kikkererwten

De gele kikkererwt (Cicer arietinum) is een peulvrucht die in Klein-Azië al duizenden jaren wordt geteeld. Het betreft een peulvrucht uit de vlinderbloemenfamilie. In vervlogen tijden vond de kikkererwt, ook wel kekererwt genoemd, vanuit het Oosten zijn weg naar het Middellandse Zeegebied en verder noordwaarts in Europa.

Bron: Appel Und N Ei, PixabayBron: Appel Und N Ei, Pixabay

Voedzame peulvrucht

De kikkererwt is nogal hoekig van vorm en smaakt een beetje nootachtig. De kikkererwt is zeer rijk aan eiwitten, B-vitaminen en mineralen, waaronder ijzer en fosfor. Dat geldt overigens voor alle peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, linzen en tuinbonen. Daarnaast is de kikkererwt vezelrijk en dankzij de eiwitten een goede vleesvervanger. Een prima ingrediënt voor vegetarische snacks. In dit gerecht mag u de kikkererwten overigens gerust vervangen door bijvoorbeeld linzen of witte bonen.

De kikkererwt in de vegetarische keuken

Deze Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwten is een vegetarisch gerecht. Het is een bekend feit dat peulvruchten een prominente plaats innemen in de vegetarische keuken. Dat is niet vreemd, want peulvruchten, waaronder de kikkererwt, vormen een rijke eiwitbron. Peulvruchten zijn zeer gevarieerd verkrijgbaar, van sojabonen tot bruine bonen, snijbonen, tuinbonen, linzen en spliterwten. Overigens is ook taugé een peulvrucht, althans de ontkiemde vorm die oorspronkelijk alleen populair was in China en de Verenigde Staten.

Kikkererwten zelf weken en koken

Wie niet van ingeblikte kikkererwten houdt, en tijd genoeg heeft, kan de kikkererwten ook zelf weken en koken. Spoel de kikkererwten eerst enkele keren onder de koude kraan af. Laat ze daarna een hele nacht weken, ondergedompeld in ruim koud water. De erwten zuigen zich namelijk vol. Week ze echter niet te lang, de erwten worden dan moesachtig en het komt de smaak niet ten goede. Laat de kikkererwten goed uitlekken.

Koken

Doe ze vervolgens in een pan in ruim koud water. Voeg zout toe, maar pas aan het einde van de kooktijd. Dat geldt ook voor het extra water. Kook ze ongeveer 1 uur of nog wat langer tot de kikkererwten gaar zijn. Af en toe proeven is de beste test. Het kooknat kunt u overigens gebruiken voor als u ook soep maakt.

Bron: OpenClipart Vectors, PixabayBron: OpenClipart Vectors, Pixabay
In een kwartiertje hebt u deze maaltijdsalade voor 4 personen op tafel staan

Ingrediënten

Uiteraard kunt u gedroogde kikkererwten uit een pak gebruiken. Dan eerst weken en koken.
  • 440 g (1 blik) kikkererwten, afgespoeld en uitgelekt
  • 4 bosuitjes, grof gehakt
  • 2 grote, zoetzure augurken
  • 4 tomaten, grof gehakt
  • 1/2 rode paprika, fijngehakt
  • gemengde sla

Dressing

Doe deze ingrediënten in een pot met schroefdeksel. Goed schudden.
  • 1 eetlepel verse oregano, grof gehakt
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 eetlepel witte-wijnazijn
  • 60 ml olijfolie

Bereiding

  1. Doe de kikkererwten, de uien, de paprika en de augurken in een kom. Goed mengen.
  2. Giet de dressing eroverheen. Zet de kom tien minuutjes in de koelkast. Doe daarna de tomaten erbij. Goed mengen. Serveer het mengsel over de sla.

Serveren

Serveer de maaltijdsalade met stokbrood en een lekker glas wijn en u waant zich op een zonnig Italiaans terrasje.

Tip: Neem eventueel witte of bruine bonen of een ander soort peulvruchten, zoals linzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dressing maken: de basis en variatiesHet geheim van een goede salade is een goede dressing. En weet je wat een goede basis voor een lekkere en gezonde dressi…
Dieet en maaltijdsalade, salade is calorierijker dan patatDieet en maaltijdsalade, salade is calorierijker dan patatMedische wetenschappers bevelen aan om driekeer op een dag te eten. Daarbij worden ook aanbevelingen over de voedingspro…
Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdGezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdDe salade heeft van oudsher het imago dat het min of meer konijnenvoer is en dat de supermodellen leven op sla. Strikt g…
Maaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades zie je in steeds meer eethuisjes terug. Is het niet voor de lunch, eenvoudig, gezond en lekker, dan is h…
Gezonde salades met kaasGezonde salades met kaasKaas is een echte smaakmaker, dat is niet nieuw. Kaas kan echter op de meest uiteenlopende manieren gebruikt worden in d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwten"

Infoteur: Orion
Laatste update: 10-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vetarme gerechten
Schrijf mee!