Voedzame, veelzijdige peulvruchten

Peulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, ijzer en koolhydraten. Bovendien zit er nauwelijks vet in en geven ze vanwege de vele voedingsvezels al vlug een vol gevoel. Dat is de reden waarom peulvruchten geen dikmakers zijn.

Peulvruchten: veelzijdig

Peulvruchten (kapucijners, bruine bonen, linzen) zijn niet alleen erg voedzaam, zij zijn ook heel veelzijdig. Je kunt er talloze variaties mee bedenken. Enkele ideetjes zijn:
  • Linzenschotel met rundervinken;
  • Mediterrane kikkererwtensoep;
  • Tagliatelle met tuinbonen en olijven;
  • Rode bonen met geitenkaas, paprika en bosui;
  • Kapucijners met appelrelish;
  • Bonte bonensalade.

Enkele zaden van peulvruchten

Soms eten we de hele peulvrucht (sperziebonen), soms alleen de zaden ervan (bruine bonen). Onderstaand een aantal van die peulvruchten onder de loep.

Boterbonen

Dit zijn grote witte bonen, die zoeter en kruidiger smaken dan de gewone witte boon. In Italië wordt de boterboon vaak verwerkt in salades.

Witte bonen

Witte bonen zijn iets steviger dan de bruine bonen, maar de smaak ervan is bijna identiek.

Bruine bonen

Dit is eeuwenlang de meest gegeten peulvrucht in Nederland. Ze koken gemakkelijk stuk en zijn daardoor ideaal in een maaltijdsoep.

Kikkererwten

Deze peulvruchten worden ook wel Spaanse erwten of kekers genoemd. Ze hebben een onregelmatige vorm, een lichtbruine kleur en smaken wat nootachtig. Daardoor lijken kikkererwten wel wat op hazelnoten. Ze blijven stevig tijdens het koken.

Kapucijners

Kapucijners horen tot de oud-Hollandse peulvruchten. Verse kapucijners zijn voller en zoeter van smaak dan gedroogde. Gedroogd zijn kapucijners licht- tot donkerbruin van kleur.

Linzen

Linzen zijn zowel verkrijgbaar in de kleuren bruin, groen als rood. Daarbij zijn de bruine linzen het meest pittig van smaak. Omdat van de rode linzen het buitenste velletje verwijderd is, is de kooktijd minder lang dan van de bruine en groene linzen.

Rode bonen

Rode bonen hebben een karakteristieke niervorm. Daarom noemt men in Engeland deze bonen 'kidney beans' (nierbonen). Rode bonen worden veel gebruikt in de Mexicaanse keuken. Ze hebben een wat zoete smaak. Rode bonen noemen we ook wel eens Chilibonen. maar dat zijn dan Kidneybonen in chilisaus.
Gerelateerde artikelen
Peulvruchten: LimabonenWat zijn Limabonen? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?
Peulvruchten: AdukibonenPeulvruchten: AdukibonenWat zijn adukibonen? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?
Amarant, variant van quinoaAmarant, variant van quinoaAnno 2018 lijkt quinoa in onze dagelijkse keuken al bijna even sterk ingeburgerd als rijst en pasta, maar het variante a…
Linzen, er is meer van te maken dan alleen maar soepLinzen zijn gezond, zorgen voor veel voedingsstoffen en er is veel meer van te maken dan alleen maar linzensoep. In Indi…

Vlees, vroeger en nuOns dagelijks vlees bestaat uit afgemeten stukken vlees of broodbeleg, voor ons heel normaal. Maar dat was niet altijd z…
Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenWeight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenEen Weight gainer is een voedingssupplement en het helpt met het aankomen van (spier)massa. Mensen die moeite hebben met…
Bronnen en referenties
  • Rebo culinair 'Verantwoord koken'

Reageer op het artikel "Voedzame, veelzijdige peulvruchten"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: Maart 2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!