InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedzame, veelzijdige peulvruchten

Voedzame, veelzijdige peulvruchten

Peulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, ijzer en koolhydraten. Bovendien zit er nauwelijks vet in en geven ze vanwege de vele voedingsvezels al vlug een vol gevoel. Dat is de reden waarom peulvruchten geen dikmakers zijn.

Peulvruchten: veelzijdig

Peulvruchten (kapucijners, bruine bonen, linzen) zijn niet alleen erg voedzaam, zij zijn ook heel veelzijdig. Je kunt er talloze variaties mee bedenken. Enkele ideetjes zijn:
  • Linzenschotel met rundervinken;
  • Mediterrane kikkererwtensoep;
  • Tagliatelle met tuinbonen en olijven;
  • Rode bonen met geitenkaas, paprika en bosui;
  • Kapucijners met appelrelish;
  • Bonte bonensalade.

Enkele zaden van peulvruchten

Soms eten we de hele peulvrucht (sperziebonen), soms alleen de zaden ervan (bruine bonen). Onderstaand een aantal van die peulvruchten onder de loep.

Boterbonen

Dit zijn grote witte bonen, die zoeter en kruidiger smaken dan de gewone witte boon. In Italië wordt de boterboon vaak verwerkt in salades.

Witte bonen

Witte bonen zijn iets steviger dan de bruine bonen, maar de smaak ervan is bijna identiek.

Bruine bonen

Dit is eeuwenlang de meest gegeten peulvrucht in Nederland. Ze koken gemakkelijk stuk en zijn daardoor ideaal in een maaltijdsoep.

Kikkererwten

Deze peulvruchten worden ook wel Spaanse erwten of kekers genoemd. Ze hebben een onregelmatige vorm, een lichtbruine kleur en smaken wat nootachtig. Daardoor lijken kikkererwten wel wat op hazelnoten. Ze blijven stevig tijdens het koken.

Kapucijners

Kapucijners horen tot de oud-Hollandse peulvruchten. Verse kapucijners zijn voller en zoeter van smaak dan gedroogde. Gedroogd zijn kapucijners licht- tot donkerbruin van kleur.

Linzen

Linzen zijn zowel verkrijgbaar in de kleuren bruin, groen als rood. Daarbij zijn de bruine linzen het meest pittig van smaak. Omdat van de rode linzen het buitenste velletje verwijderd is, is de kooktijd minder lang dan van de bruine en groene linzen.

Rode bonen

Rode bonen hebben een karakteristieke niervorm. Daarom noemt men in Engeland deze bonen 'kidney beans' (nierbonen). Rode bonen worden veel gebruikt in de Mexicaanse keuken. Ze hebben een wat zoete smaak. Rode bonen noemen we ook wel eens Chilibonen. maar dat zijn dan Kidneybonen in chilisaus.
Gerelateerde artikelen
Het belang van eiwittenHet belang van eiwittenEiwitten vormen een belangrijke bouwstof en brandstof voor ons. Zo is ons lichaam voor 17% opgebouwd uit eiwitten. Het b…
De geneeskracht van peulvruchtenPeulvruchten zijn geen groenten maar zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie die gedroogd kunnen worden zodat ze…
De geneeskracht van bruine bonenDe geneeskracht van bruine bonenDe bruine boon wordt in de hele wereld gegeten. In Nederland is het belangrijke winterkost. Bruine bonen vallen eigenlij…
Koper, een onmisbare metaalstof in onze voedingVan koper weten veel mensen niet waar het nu precies voor dient in het lichaam. We hebben dagelijks koper nodig om alle…
Bronnen en referenties
  • Rebo culinair 'Verantwoord koken'

Reageer op het artikel "Voedzame, veelzijdige peulvruchten"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 20-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!