InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Dressing maken: de basis en variaties

Dressing maken: de basis en variaties

Het geheim van een goede salade is een goede dressing. En weet je wat een goede basis voor een lekkere en gezonde dressing is, dan kan je eindeloos variëren en je dressing aanpassen aan de soort salade die je maakt of de smaak waar je zin in hebt. Zoet, pittig, fris... alles kan. Zowel geschikt voor een side-salade als een maaltijdsalade.

De basis van de dressing

Een goede basis voor een heerlijke dressing bestaat uit 4 onderdelen:
  • olie
  • zuur (azijn)
  • mosterd
  • zoet (bv honing)

Mengen

Afhankelijk van de sterkte van de onderdelen kan je uitgaan van de volgende verhouding (bv in eetlepels:)
2 olie : 2 azijn : 1 mosterd : 1 zoet

Liefst mix je de onderdelen in een blender, maar je kunt ook stevig met de hand kloppen. De grote truc van de verhoudingen is dat je goed proeft. Is het te zuur, voeg iets zoet toe. Is het te zoet, voeg iets zuur toe. Te pittig, voeg iets zoet toe. Mis je een frisse smaak, voeg iets zuur toe... citroen als extra toevoeging kan je dressing ook extra fris maken.

Eventueel kun je ook kruiden toevoegen. Denk aan zout en peper, verse basilicum, dille, rozemarijn, oregano, bieslook bijvoorbeeld. Ook hier is de truc: proef wat je doet.

Variatie in smaak

Door te variëren in de soort, geef je de smaak aan de dressing.

Een gezonde en smakelijke keuze voor olie is olijfolie, maar hiervan zijn ook weer varianten te koop. Zoals bijvoorbeeld olijfolie met knoflook. Maar je hebt ook walnootolie, hazelnootolie of sesamolie die heerlijk kunnen zijn in de dressing.
Wil je de olie niet te smaakbepalend laten zijn, kies dan voor een wat neutrale smaak zoals olijfolie.

Ook azijn / zuur vind je in tal van smaken. Bijvoorbeeld op basis van vruchten, zoals frambozen azijn. Een andere veelgebruikte variant, en ook heerlijk in een dressing is balsamico azijn. Zuur kun je zoeken ook in zure vruchten, zoals citroen en limoen.

De mosterd zorgt voor een extra dimensie in de smaak van de dressing, wil je een zachte smaak, kies dan voor honing- of dille mosterd. Wil je een wat scherpere smaak, kies dan voor extra pittige mosterd.

Het zoet in de dressing kan ook zeer bepalend zijn. Bij een pittige knoflookdressing is het slim om het zoet neutraal te houden in de vorm van honing of suiker en niet te veel zoet toe te voegen. Ook bij een maaltijdsalade wil je het zoet misschien niet teveel op de voorgrond. In dit geval is het slim om liever iets te weinig toe te voegen en eventueel na proeven nog wat bij te voegen. Zoet kan ook gekozen worden in de vorm van fruit. In dat geval zul je in de verhouding iets meer moeten toevoegen. Voor een frambozendressing is het heerlijk om bevroren frambozen te nemen. Maar ook een light-jam doet het goed in de dressing. Afgezien van de het fruit in de dressing, kan het ook lekker zijn om versgesneden fruit door de sla zelf te doen.

Voorbeeld:
  • 1 flinke eetlepel olijfolie
  • 1 flinke eetlepel balsamico azijn
  • 1 theelepel dijonmosterd
  • 2 flinke eetlepels frambozen light-jam

Tip: Begin met een simpele enigszins neutrale dressing, waarna je varieert op 1 a 2 onderdelen. Zo kom je er ook achter wat je zelf lekker vindt over je salade.

Lees verder

© 2009 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…
Dressings met balsamico: drie heerlijke receptenDressings met balsamico: drie heerlijke receptenBalsamico-azijn is een heerlijke azijnsoort die de meeste mensen wel eens geproefd hebben. Als enige wordt deze azijnsoo…
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zon echt Amerikaanse uitvind…
De basis van het koken: dressingsDe basis van het koken: dressingsZelf een dressing maken is meestal vrij simpel en vaak veel lekkerder dan een kant-en-klare dressing uit de supermarkt.…
Maaltijd saladesMaaltijd saladesVerschillende salades voor de zwoele zomeravonden. Groene salade met kippenlevers en spek. Witlof salade met appel. Witt…

Reageer op het artikel "Dressing maken: de basis en variaties"

Infoteur: Chezue
Laatste update: 15-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gezond eten
Schrijf mee!