InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vegetarische gehaktballetjes voor beginners

Vegetarische gehaktballetjes voor beginners

Vegetarische gehaktballetjes voor beginners In plaats van vlees kunnen gehaktballetjes ook prima van gekruide tofu worden gemaakt. Met het juiste recept en de juiste bereidingswijze zijn zulke vegetarische gehaktballetjes amper van echt te onderscheiden. Bent u een onverzettelijke carnivoor, maar ook in voor een avontuurtje in de culinaire wereld van het vegetarisme? Dit vegetarische gerecht is een fraaie introductie die ongetwijfeld smaakt naar meer. Bovendien is tofu een volwaardige en licht verteerbare vleesvervanger die alle noodzakelijke eiwitten bevat.

Inhoud

Gezond eten kan ook zonder vlees

Vegetariër zijn wil zeggen dat men de voorkeur geeft aan een voedingspatroon zonder vlees. Los van de vraag of het niet noodzakelijkerwijs slachten van dieren moreel verantwoord is, zien velen het vegetarisme ook als een persoonlijke bijdrage om de dreigende wereldwijde voedselcrisis het hoofd te bieden. Vegetariërs die wel dierlijke producten eten, zoals eieren, melk en melkproducten, hoeven zich geen zorgen te maken en zullen alle voedingsstoffen binnen krijgen die het lichaam elke dag nodig heeft.

Gezondheidsrisico's
Vlees is rijk aan verzadigde en dus 'slechte' vetzuren. Bij het op hoge temperaturen bereiden van rood vlees komen bovendien carcinogene stoffen vrij, waar eveneens gezondheidsrisico's aan kleven. Minder vlees zou het risico op hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk verlagen. Zo zijn er tal van kwesties die in verband staan met vleesconsumptie, nog afgezien van de milieu-aspecten. Er wordt voortdurend onderzoek naar gedaan.

Bron: Poppicnic, PixabayBron: Poppicnic, Pixabay

Veganisme

Het is goed om onderscheid te maken tussen vegetariërs en veganisten, die ook de bovengenoemde producten niet gebruiken en verder niets wat van dieren afkomstig is, zoals leren spullen waaronder tassen, schoenen of jassen. Weet dat de vegetarische en zelfs veganistische keuken van alle eeuwen is en dat de recepten even gevarieerd en lekker kunnen zijn als waar een voedingspatroon met vleesgerechten voor staat. Van de ontelbare mogelijkheden is het recept 'vegetarische gehaktballetjes' er slechts één van.

Bent u klaar voor een vegetarische ervaring?

Tofu maakt deel uit van de omvangrijke vegetarische keuken. Wie zich wil matigen in de vleesconsumptie, bijvoorbeeld ook om het spijsverteringskanaal minder te belasten en het risico op darmkanker te verminderen, vindt in tofu een trouwe bondgenoot die het altijd goed met u voor heeft en u een ‘lang leven schenkt’, aldus de oosterse wijzen.

Wat is tofu?

Tofu, ook wel tahoe (tahu) genoemd, wordt bereid uit sojamelk. Door de sojabonen te weken, te koken, tot pasta te vermalen en te zeven ontstaat sojamelk die de basis vormt van tofu. In feite betreft het een soort wrongel die licht of zwaar wordt geperst. De vaste soort is ideaal om te bakken, maar ook geschikt voor het maken van kebab of hamburgers. In de vegetarische keuken is dit van oorsprong oosterse product volkomen ingeburgerd en een uitstekende vleesvervanger, want het bevat hoogwaardige eiwitten en vitaminen. Verder is tofu licht verteerbaar en bevat weinig calorieën.

Bron: Meineresterampe, PixabayBron: Meineresterampe, Pixabay

Zo bereidt u gehaktballetjes van tofu

Als u een begin wilt maken met het bereiden van vegetarische gerechten of hapjes dan is dit recept een goede start.

Ingrediënten (recept voor 4 personen)

  • 2 uien
  • 1 citroen
  • 375 gram tofu naturel
  • 1 ei
  • 1 eetlepel pindakaas
  • 3 eetlepels kleingesneden peterselie
  • 1/2 eetlepel paneermeel
  • peper en zout
  • bloem en olijfolie

Bereiding

  1. Snijd de uien fijn. Maak de citroen schoon. Rasp de helft van de citroenschil. Prak de tofu fijn.
  2. Klop het ei los. Meng het met de geraspte citroenschil, de tofu, de pindakaas, de fijngesneden peterselie, het paneermeel, peper en zout. Maak er kleine, stevige ‘gehaktballetjes’ van. Voeg eventueel wat bloem toe.
  3. Verhit de olijfolie in een pan. Bak de tofuballetjes rondom bruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken.

Zo maakt u een pittig sausje
Meng 1/2 dl gembersiroop met 1 eetlepel tomatenketchup, 1 theelepel sambal oelek en 1 uitgeperst teentje knoflook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thaise vegetarische gerechten: Tofu dip en gewokte groenteThaise vegetarische gerechten: Tofu dip en gewokte groenteDe Thaise keuken kent een variëteit aan vegetarische gerechten. Omdat de meeste Thai Boeddhist zijn en dit betekent dat…
Thaise vegetarische Larb Woonsen JaeVeel recepten uit Thailand bevatten vissaus. Dit vegetarische Thaise larb gerecht is echter puur vegetarisch. Het is wel…
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Smaakvolle recepten met tofu als vleesvervangerSmaakvolle recepten met tofu als vleesvervangerVan niet vegetariërs, maar vaak ook van mensen die wel vegetarisch eten krijg ik vaak te horen dat ze tofu niet lekker o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vegetarische gehaktballetjes voor beginners"

Reactie

Inge Habex, 25-06-2007 23:22 #1
Eindelijk een deftig vegetarisch recept waar je mee aan de slag kan.

Alleen kleine bemerking: door die pindakaas in het recept worden alle goede eigenschappen van de tofoe eigenlijk een beetje teniet gedaan :-p Maar laat dat de pret niet bederven voor de vegetariers!

Infoteur: Orion
Laatste update: 13-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarische gerechten
Reacties: 1
Schrijf mee!