InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Cholesterolarme appelcake

Cholesterolarme appelcake

Cholesterolarme appelcake Tegenwoordig is het oppassen geblazen. Hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, te veel suiker... degenen die op hun gezondheid letten, zullen daar terdege rekening mee moeten houden. Een te hoog cholesterol zal in elk geval niet te wijten zijn aan deze appelcake, die bovendien makkelijk te bereiden is in de combimagnetron en geen roomboter of margarine bevat. Een zoetzure appel is ideaal voor dit gebak. Een heerlijk cholesterolarm tussendoortje. En een echte Nederlandse traditie die ook op de terrasjes hoogtij viert.

Inhoud

Appelcake niet alleen een Nederlandse traditie

In Engeland wordt hij apple pie genoemd, en in Frankrijk tartes au pommes. In Nederland komen recepten voor appelcake en appeltaart al sinds het begin van de 16de eeuw in de eerste kookboeken voor. En in vrijwel alle restaurants wordt de recreatieve wandelaar en fietser naar het terras gelokt met 'koffie en een appelpunt'. Wat betreft de bereiding ervan worden er zelfs wedstrijden voor uitgeschreven, vergelijkbaar met de oliebol.

Goudrenet

Het belangrijkste ingrediënt voor de klassieke appelcake is de goudreinet. Bij gebruik van het juiste vloeibaar vet past dit gebak moeiteloos in een cholesterolarm dieet. Hieronder volgt een van de vele varianten op de klassieke appelcake, een recept speciaal voor hen die niets van cholesterol moeten hebben.

Plantaardig vet

Roomboter en margarine bevatten veel verzadigde vetten, die het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Een goed alternatief voor dit recept is plantaardig vloeibaar vet met onverzadigde vetzuren. Dit vet bevat omega 3- en omega 6-vetzuren. Ze verlagen het ongezonde LDL-cholesterol en verhogen het (goede) HDL-cholesterol. Let er in de winkel dus ook op welk vloeibaar vet u gebruikt voor het maken van de appelcake.

Voordelen

De appelcake hoeft maar 20 minuten in de combimagnetron.
  • Snel klaar (combimagnetron).
  • Past in een cholesterolarm dieet als u vloeibaar vet gebruikt met bijvoorbeeld 55% linolzuur (omega-3). Kokosolie en olijfolie zijn ook geschikt.
  • Goedkope ingrediënten.

Ingrediënten voor appelcake

Het belangrijkste is dat u een zoetzure appel kiest. De abrikozenjam geeft eveneens een bijzonder smaak aan dit gebak.
  • 4 appels (zoetzuur)
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 15 eetlepels vloeibaar vet om te bakken
  • 125 g witte basterdsuiker
  • 2 eieren
  • 1 mespuntje zout
  • 175 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 eetlepels abrikozenjam

Soorten appels

Neem voor dit appelgebak de zoetzure Jonagold of Goudreinet. De Elstar kan eventueel ook, hoewel het vruchtvlees nogal wat vocht vasthoudt.

Bron: PeKu, PixabayBron: PeKu, Pixabay

Bereiding van de appelcake

  1. Vet de glazen vorm (24 cm doorsnede) in met vloeibaar vet (voor een cholesterolarm dieet).
  2. Doe het citroensap en 2 geraspte appels in een kom. Goed mengen.
  3. Doe in een andere kom de suiker met het vloeibaar vet en 1 theelepel citroenrasp. Goed mengen.
  4. Voeg de eieren één voor één toe. Doe het volgende ei pas erbij als het vorige is opgenomen. Klop het mengsel tot een luchtige massa.
  5. Doe het gezeefde zelfrijzend bakmeel met het zout in twee gedeelten erbij. Voeg het volgende deel pas toe als het vorige is opgenomen. Meng de geraspte appels erdoor.
  6. Doe het deeg in de vorm.
  7. Schil de overgebleven appels. Snijd ze in vieren en verwijder het klokhuis. Snijd de bolle kant van de appel in de lengte 2-3 cm in.
  8. Leg de appelpartjes - met de bolle kant boven - op het deeg (of maak een patroon zoals op de foto's).
  9. Bak de appelcake 20 minuten in de combimagnetron op het lage rooster (combinatiestand: hete lucht 200 graden Celcius en magnetronvermogen 340 watt = 40%).
  10. Prik met een satéstokje in het deeg om te controleren of het gebak gaar is. De prikker moet er droog uitkomen.
  11. Haal de appelcake na 10 minuten uit de vorm.
  12. Garneer als volgt: bestrijk de appelstukken met abrikozenjam, verwarm in de magnetron (2 eetlepels jam, onafgedekt, 500 watt, 1 minuut). Klaar is de cholesterolarme appelcake!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarTapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarLast minute recepten, snel klaar, origineel en overheerlijk. Verras uw visite met een lekkere tapenade uit Italie, Spanj…
Recept: Koken met Boursin CuisineRecept: Koken met Boursin CuisineSinds Boursin Cuisine op de markt kwam, kan je de verse roomkaas gemakkelijk in een recept verwerken. Boursin Cuisine be…
Gazpacho en Ajo Blanco - Spaanse koude soepDe koude Spaanse soep Gazpacho werd oorspronkelijk klaargemaakt door alle ingrediënten in een vijzel met een stamper fij…
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…
Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Onverwacht visite: deze antipasti uit Italie zijn heerlijke voorgerechtjes, maar ook uitermate geschikt als borrelhapje.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cholesterolarme appelcake"

Reactie

J. Niezen Hemsens, 14-07-2008 12:55 #1
Nou dit recept ga ik even uitproberen hoor lijkt me erg lekker en niet te veel vetten dus gezond ik heb net te horen gekregen vorige week dat ik te hoog zit met mn cholesterol bijna op 8 daar ben ik erg van geschrokken maar ik kan er wat aan doen met dieet dus daar ben ik hard mee bezig.dus ik ga aan de slag hebben jullie nog meer recepten cholesterol verlagend gr mw j niezenhemsens

Infoteur: Orion
Laatste update: 12-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vetarme gerechten
Reacties: 1
Schrijf mee!