InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vegetarische salami met sperziebonensalade en selderijsoep

Vegetarische salami met sperziebonensalade en selderijsoep

Vegetarische salami met sperziebonensalade en selderijsoep Een apart recept uit vervlogen tijden en een goede variant op de echte salami. De hoofdingrediënten van de salade en de soep zijn sperziebonen en bleekselderij, groenten die inmiddels als oer-Hollands mogen worden beschouwd. Er komt geen vlees aan te pas. Bij uitstek een vegetarische maaltijd. De bereiding ervan is heel eenvoudig. Bewaar de gezonde vegetarische salami in de koelkast. Smaakt koud ook heerlijk ook op de boterham. Of eet de salami bij een sperziebonensalade. Gebruik hiervoor de gewone, groene sperzieboon, dus niet de gele. Bij deze salade voor op het brood past een romige bleekselderijsoep.

Inhoud

Sperziebonen

De sperzieboon (Phaseolus vulgaris) is het hele jaar door verkrijgbaar, ook vers. Het is sinds jaar en dag een karakteristiek Nederlandse (en Europese) groente, hoewel de sperzieboon van oorsprong uit Zuid-Amerika komt. Deze peulvrucht is tevens een van de meest geconsumeerde groenten.

Sperziebonen / Bron: Unsplash, PixabaySperziebonen / Bron: Unsplash, Pixabay
Koelkast
Bewaar de caloriearme, vezelrijke sperziebonen op een koele plaats, zoals in de groentebak van de koelkast, en hooguit enkele dagen. Gebruik voor dit recept de gewone verse (groene) sperziebonen. Verwijder de puntjes en snijd de sperziebonen daarna in twee of drie stukken. Kook ze ongeveer 15 minuten of tot ze beetgaar zijn.

Bleekselderij

Van bleekselderij (Apium graveolens) kunnen de bladstelen gegeten worden, eventueel rauw. Deze groente is eveneens het hele jaar door verkrijgbaar, hoewel hij volgens sommigen 's winters beslist het lekkerst is. Ideaal voor sauzen, soep en salades. Deze oude medicinale groente (o.a. vochtafdrijvend en bloeddrukverlagend) bevat veel essentiële vitaminen en kalium (goed voor het hart). Bleekselderij heeft bleekgroene tot gele stengels die tegenwoordig nog het meest in salades worden verwerkt.

Vegetarische salami

Heerlijk op brood, zowel warm als koud. Kies voor goede olijfolie, liefst de eerste persing. Het maakt de salami nog lekkerder. Helemaal zoals echte salami smaakt deze vegetarische variant niet, maar het komt dankzij de kruiden aardig in de buurt. Naar smaak kunt u zelf variëren met de kruiden. Doe de vegetarische salami op het brood of snijd de salami in stukjes en meng ze door de sperziebonensalade.

Ingrediënten

  • 10 eieren
  • 3/4 liter water
  • 1 kopje koffiemelk
  • 1/8 liter olijfolie
  • 500 gram paneermeel, verkruimelde beschuit of oud brood.
  • 2 eetlepels gemengde vlees- of barbecuekruiden
  • 1 eetlepel marmite
  • 2 theelepels mosterdpoeder of -zaad
  • 1 uitgeperst teentje knoflook

Bereiding

Meng de ingrediënten, bijvoorbeeld met de mixer. Bak de salami in een ingevette cakevorm bij 180 graden Celsius tot het gerecht gaar is. Doe ter controle de breinaaldproef.

Sperziebonensalade

Sperziebonen zijn nogal neutraal van smaak. Gekruid zijn ze het lekkerst.

Ingrediënten

  • 450 gram gekookte sperziebonen
  • 200 gram vegetarische salami (naar eigen smaak)
  • 50 gram rode uien
  • 2 eieren

Dressing

  • 1 eetlepel wijnazijn
  • 1 eetlepel citroensap
  • 7 eetlepels olijfolie
  • peper en zout
  • 1 teentje knoflook
  • 1 theelepel fijngehakte verse oregano

Bereiding

Snijd de uien in ringen. Kook de eieren tot ze hard zijn en snijd ze in stukjes. Snijd de vegetarische salami in blokjes. Maak een sausje van azijn, olie, citroensap, peper, zout, knoflook en kruiden. Schep de uien en de vegetarische salami door de sperziebonen. Voeg de dressing toe. Garneer dit vetarme gerecht met de stukjes ei.

Bleekselderij / Bron: MabelAmber, PixabayBleekselderij / Bron: MabelAmber, Pixabay

Romige bleekselderijsoep

Bleekselderij is een karakteristiek ingrediënt in met name Italiaanse tomatensauzen.

Ingrediënten (voor 4 personen)
  • 450 g fijngehakte bleekselderij
  • 50 g boter
  • 100 g fijngesneden ui
  • 1 eetlepel volkorenmeel
  • 900 ml melk
  • peper (versgemalen)
  • zout
  • paprikapoeder
  • 150 ml slagroom

Bereiding

  • Smelt de boter in een koekenpan op een zacht vuur. Stoof de fijngehakte ui en selderij 15 minuten. Vergeet niet af en toe te roeren. De groenten mogelijk namelijk niet bruin worden, noch aanzetten. Door de groenten te stoven blijft de smaak ervan beter behouden dan bij fruiten. Strooi er daarna het meel over. Vervolgens goed roeren.
  • Haal de pan van het vuur. Voeg al roerend langzaam de melk toe. Breng het mengsel al roerend aan de kook tot de soep dik wordt.
  • Breng de soep op smaak met (versgemalen) peper en zout.
  • Houd de soep au bain marie aan de kook. Laat de soep ongeveer een kwartier zachtjes sudderen (deksel op de pan).
  • Doe de soep in de keukenmachine tot die romig is.
  • Eventueel prakt u de bleekselderij met een vork, daarna door de keukenzeef halen (erdoorheen wrijven) en weer bj de soep voegen.
  • Breng de soep opnieuw even aan de kook. Voeg naar voorkeur nogmaals wat peper en zout toe.
  • Serveer deze heerlijke soep in voorverwarmde kommen of borden.
  • Garneer met een beetje paprikapoeder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Exotische soep recepten met kokosmelkExotische soep recepten met kokosmelkPindakaassoep en bananensoep lijken een beetje bizar, maar eenmaal je ze hebt geproefd, zullen ze ongetwijfeld tot je fa…
Aspergesla, asperges met saus, asperge/sperziebonensaladeHet is weer asperge tijd. Heerlijk hoe de lente zich altijd aankondigt met deze goddelijke groente. Gewoon lekker gekook…
Gezellige verjaardagshapjesSoms wil je wel eens iets anders op een verjaardag dan de standaard hapjes. Iets wat makkelijk klaar te maken is en wat…
Alles over sperziebonenSperziebonen zijn in de maanden juli tot en met september in Nederland van eigen bodem te krijgen. Maar ook in de rest v…
Bereiding gezonde lunch (voor onderweg)Bereiding gezonde lunch (voor onderweg)De lunch is in Nederland doorgaans een broodje, waarbij het broodje kaas nog steeds op nummer een staat. Maar de tendens…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vegetarische salami met sperziebonensalade en selderijsoep"

Infoteur: Orion
Laatste update: 22-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarische gerechten
Schrijf mee!