InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Informatie over whisky

Informatie over whisky

Informatie over whisky Whisky is een bruine transparante drank met een alcoholpercentage van minimaal 40%. De drank is zeer geliefd bij veel verschillende groepen mensen. Zo drinken rijke zakenlui dure whisky als delicatesse, en ook jongeren drinken veel whisky, voornamelijk om onder invloed te raken. Whisky wordt zowel gebruikt om te mixen met frisdrank als om puur te drinken.

Bereidingsproces

De productie van whisky begint met het natmaken van gerst, dat hierdoor zal veranderen in mout. Dit wordt ook wel mouten genoemd. Vervolgens wordt de mout bij een open vuur onder hoge temperatuur gedroogd. Doordat de rookgeur zich diep nestelt in de moutkorrels zal deze stap van het proces ook een grote invloed hebben op de smaak van de whisky. Dit is allemaal afhankelijk van de brandstof die wordt gebruikt om het vuur brandende te houden. Hierna wordt de mout fijn gemalen en wordt er water bijgedaan. In het mengsel dat dan ontstaat zal het zetmeel na een tijdje veranderen in suikers. De suikers worden gegist zodat het belangrijkste ingrediënt ontstaat: de alcohol. De vloeistof die dan ontstaat heet ‘wort’. De wort heeft op dit punt nog maar een alcoholpercentage van 7 à 8 procent. Daarom wordt de wort gedestilleerd. Hierdoor neemt het alcoholpercentage in de wort toe. Dit proces wordt een keer herhaald, maar dan in een kleine ketel: de spirit still. Die whisky die dan is ontstaan wordt vervolgens opgeslagen in houten vaten en moet volgens de Engelse wet minstens 3 jaar en 1 dag rijpen. Hierna mag de whisky in principe gebotteld worden, maar veel whisky’s blijven langer rijpen.

Geschiedenis

Wanneer whisky precies is uitgevonden is niet bekend. De eerste link naar whisky komt uit 1494. Omdat het in die tijd nog legaal was om thuis zelfstandig te destilleren kocht een man grondstoffen voor een enorme hoeveelheid whisky in. Doordat gerst diende als voeding voor vee, ontstond dat op de Schotse landbouwbedrijven in overvloed. Al het gerst dat niet nodig was op de boerderij ging naar de whiskyproductie. In 1505 kreeg een gilde het alleenrecht op het produceren en verkopen van whisky, waardoor de prijs omhoog ging. Daar komt bij dat in 1644 in Schotland een wet werd ingevoerd waardoor de overheid belasting kon heffen op whisky. Later, in 1823, werd er een wet ingevoerd waardoor mensen die een vergunning hadden ook whisky mochten maken. De eerste destilleerderij met een vergunning was The Glenlivet, die overigens nu nog steeds bestaat.

Voedingswaarde

De voedingswaarde van whisky per 100ml.

EenheidWaarde
Kilocalorieën250
Kilojoule1046
Eiwitten0 gram
Koolhydraten0,1 gram
Suiker0 gram

Whisky uit verschillende landen

Schotland is verreweg het bekendste land als het gaat om whisky. Daar komt ook het overgrote deel van de whisky op de Nederlandse markt vandaan. Maar ook Ierland, Amerika en Canada zijn grote landen als het gaat om whisky.

Scotch whisky

Scotch whisky is whisky uit Schotland en staat onder liefhebbers bekend als goede kwaliteitswhisky. Dit komt voornamelijk door het goede klimaat in Schotland. Vroeger werd het dan ook door vele destilleerderijen geproduceerd, maar ook stookten veel mensen whisky zelf in een schuurtje. Whisky is de nationale drank van Schotland, iets waar veel Schotten trots op zijn.

Irish whisky

Irish whisky komt uit Ierland, en onderscheidt zich van Scotch whisky door het gebruik van andere granen. In Ierland worden namelijk ook haver en tarwe gebruikt, wat in Schotland nauwelijks gebeurt. Ook wordt er in Ierland 3 keer gedestilleerd, wat in Schotland vaak 2 keer is.

American whiskey

American whiskey is de officiële benaming voor whisky afkomstig uit Amerika. Veel Amerikaanse whisky wordt geproduceerd in de staten Kentucky en Tennessee. American whiskey is ook weer onder te verdelen in verschillende groepen:

  • Rye whiskey: de wort moet voor minimaal 51% uit rogge bestaan
  • Maltet rye whiskey: de wort moet voor minimaal 51% uit gemoute rogge bestaan
  • Malt whiskey: de wort moet voor minimaal 51% uit gemoute gerst bestaan
  • Wheat whiskey: de wort moet voor minimaal 51% uit tarwe bestaan
  • Bourbon whiskey: de wort moet voor minimaal 51% uit mais bestaan
  • Corn whiskey: de wort moet voor minimaal 80% uit mais bestaan
  • Tennessee whiskey: zelfde als Bourboun, wordt alleen gefilterd met houtskool van esdoorn

Canadian whisky

Met Canadian whisky wordt whisky uit Canada aangeduid. De drank wordt vooral geproduceerd met rogge, mais en gemoute gerst.

Soorten whisky

Er zijn verschillende soorten whisky op de markt verkrijgbaar. Dit heeft allemaal te maken met een verschillend bereidingsproces en gebruik van ingrediënten.

Graanwhisky

Graanwhisky wordt tegenwoordig vaak alleen nog grootschalig geproduceerd. Ook wordt het amper nog in zijn huidige staat verkocht. Meestal wordt graanwhisky gebruikt voor in blended whisky. Deze whisky kan zowel uit één graansoort gestookt worden als uit een combinatie van meerdere graansoorten.

Blended whisky

Blended whisky is de meest populaire soort. Het is een whisky die ontstaan is door verschillende andere soorten whisky met elkaar te mengen. Doordat graanwhisky goedkoop en eenvoudig gemaakt kan worden, wordt het ook veel gebruikt in blenden whisky. Hierdoor kunnen smaken van blended whisky erg variëren. Ongeveer 95% van de whiskyconsumptie bestaat uit blended whisky.

Single malt whisky

Single malt whisky is whisky die uit één destilleerderij komt. Deze heeft vaak ook een unieke smaak, en is voor de rest niet gemengd met andere whisky’s.

Bekende whisky merken

MerkHerkomstAlcoholpercentage
Jack Daniel'sAmerika40%
Johnnie WalkerSchotland40%
The Famous GrouseSchotland40%
Jim BeamAmerika40%
Glen TallochSchotland40%
Seagram's VOCanada40%
BushmillsIerland40%

Cocktails met whisky als hoofdingrediënt

  • American beauty
  • Whisky sour
  • Manhattan
  • Brain duster
  • Sea sunrise
  • Triple C
  • Old Pal

Lees verder

© 2015 - 2019 Joost01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zeslandentoernooi Rugby 2008Tussen 2 februari en 15 maart zal het Zeslandentoernooi Rugby Union 2008 worden gehouden. Titelverdediger is Frankrijk.…
Scotch Whisky: Verschillende soorten en smakenScotch Whisky: Verschillende soorten en smakenHoewel de naam Schotse whisky zowat synoniem staat met kwaliteit, valt hier wel wat op af te dingen. Niet alle Schotse w…
Single malt whisky: Een introductieSingle malt whisky: Een introductieIn dit eerste deel van de special over single malt whisky wordt kort stil gestaan bij de geschiedenis van de Schotse sin…
Alcohol gedistilleerd - Sterk alcoholische drankenAlcohol gedistilleerd - Sterk alcoholische drankenGedistilleerd is sterke drank met meer dan 15% alcohol. Er zijn vele distillaten zoals cognac, whisky, bourbon, jenever,…
Rugby - Zeslandentoernooi 2012 schema en uitslagenHet zeslandentoernooi (sinds 2000) is het sterkste en belangrijkste rugby toernooi na het WK rugby. De deelenemende land…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Whisky
  • http://whisky.nl/whisky-informatie/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/American_whiskey
  • http://www.whiskyforeveryone.com/whisky_regions/america.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tennessee_whiskey
  • http://www.kcws.nl/geschiedenis.htm
  • http://mybestcocktails.com/cocktails-with-13-Whisky.html?page=2
  • http://www.fatsecret.nl/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/algemeen/whisky?portionid=56373&portionamount=100,000

Reageer op het artikel "Informatie over whisky"

Infoteur: Joost01
Laatste update: 17-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!