InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Drie verrukkelijke meloencocktails

Drie verrukkelijke meloencocktails

Drie verrukkelijke meloencocktails Deze meloendrankjes zijn beroemd en verfrissend. Ze hebben de tand des tijds glansrijk doorstaan. De tropische meloen heeft door de jaren heen veel ideeën opgeleverd over de compositie van cocktails. De waterige vrucht heeft een rijke geschiedenis en wordt als ingrediënt niet alleen in de cocktail gewaardeerd, maar heeft als basis voor veel likeuren een vaste plek veroverd in elke barkast. De cocktails zijn er in tal van varianten en ideaal voor zwoele zomeravonden, het terras en party’s. Twee cocktails zijn het lekkerst als ze geshaked zijn, ofwel met de hand geschud.

Inhoud

De vele culinaire toepassingen van meloen

Ook van verse watermeloen zijn heerlijke cocktails te maken. De vrucht is van alle eeuwen en wijdverbreid, van India tot Egypte. Ook de oude Grieken kenden de meloen en wisten de zoetheid ervan te appreciëren. De suikermeloen bevat overigens veel caroteen, ijzer, kalium en veel vitamine C, maar bestaat voor het grootste deel uit water (> 90%). Minder bekend is de rustgevende werking van meloen dankzij bepaalde antioxidanten. Ook zou de vrucht een bloeddrukverlagende werking hebben. Als de meloen na aankoop in de supermarkt nog moet narijpen, kunt u de vrucht beter niet in de koelkast leggen. Ook in de Nederlandse volkstuintjes ziet men de watermeloen steeds vaker.

Meloenlikeur

De belangrijkste meloensoorten zijn de cantaloupe, de gladde meloen (suikermeloen), de netmeloen en de ogenmeloen. Meloenen zijn rijp zodra ze lekker zoet ruiken. Deze vrucht kent in culinair opzicht tal van toepassingen als voorgerecht, nagerecht, voor in de salade of simpelweg als garnering op een broodje ham. Ook zijn er diverse meloenlikeuren die in de wereld van de cocktails een belangrijke factor vormen, zoals de lichtgroene Japanse meloenlikeur Midori met een opvallend frisse smaak en gemaakt van honingmeloenen.

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay

Shaken

Bij de bereiding van de meloencocktails 'Diplomaat' en 'In de wolken' zult u moeten shaken. Het betekent dat u de shaker, waarin zich de cocktail bevindt, met de hand schudt. U mengt de ingrediënten dan op de juiste manier, waaronder het vruchtensap, de sterkedrank en het ijs. Doe eerst het ijs in de shaker en vervolgens de ingrediënten. Schud de shaker tien tot twintig seconden. Haal daarna het deksel eraf en zeef de inhoud door een barzeef of ‘hawthorn strainer’.

Blenden

Gebruik een elektrische blender of mixer bij het bereiden van de 'Woestijnroos'. Meng daarin de ingrediënten. Snijd eerste de partjes meloen in kleine stukjes. Doe vervolgens de sterkedrank erbij. Het ijs vormt het sluitstuk. In deze volgorde mengt het fruit op de juiste wijze met de drank en koelt het ijs de cocktail zoals het hoort. Zet de blender minstens vijftien seconden aan. Dan vormen zich geen klonters.

Woestijnroos

Gebruik liefst versgeperst ananassap. Het ananaspartje als garnering hoort qua grootte in verhouding te staan tot het glas. Dus niet te groot en niet te klein. Garneer nooit overdadig, wat voor alle cocktails geldt die u nog gaat maken.

Ingrediënten

  • 60 ml ananassap
  • 35 ml meloenlikeur
  • 25 ml Bailey’s Irish Cream
  • 15 ml Glayva (of een andere Schotse whiskylikeur)
  • 60 g meloen
  • fijngemaakte ijsblokjes
  • 1 ananaspartje om te garneren

Bereiding

  1. Neem een highballglas van 270 ml.
  2. Doe de ingrediënten en het ijs in de blender.
  3. Schenk het mengsel in het glas.
  4. Druk het ananaspartje op de glasrand (garneren).
  5. Serveer er een rietje bij.

Bron: WDnetStudio, PixabayBron: WDnetStudio, Pixabay

Diplomaat

Maak deze heerlijke cocktail nog lekkerder en kies goede wodka, gemaakt van de beste granen en met water dat op optimale wijze gezuiverd is. De hele goede wodka's zijn in houtskoolvaten gezuiverd.

Ingrediënten

  • 90 ml ananassap
  • 50 ml meloenlikeur
  • 40 ml wodka
  • 5 ml citroensap
  • ijsblokjes
  • 1 limoenschijfje om te garneren

Bereiding

  1. Neem een highballglas van 225 ml.
  2. Doe de ingrediënten en het ijs in de shaker. Goed schudden.
  3. Zeef het mengsel in het glas.
  4. Druk het limoenschijfje op de glasrand (garneren).

In de wolken

Een cocktail waarmee u op elke party goede sier maakt.

Ingrediënten

  • 30 ml limoensap
  • 35 ml meloenlikeur
  • 10 ml perzikenlikeur
  • 30 ml wodka
  • 1 scheutje citroensap
  • ijsblokjes
  • 1 gekarteld limoenschijfje om te garneren

Bereiding

  1. Neem een cocktailglas van 145 ml.
  2. Doe de ingrediënten en het ijs in de shaker.
  3. Zeef het mengsel in het glas.
  4. Garneer (glasrand) deze cocktail met het limoenschijfje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Cocktails, R&R Publications
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: WDnetStudio, Pixabay

Reageer op het artikel "Drie verrukkelijke meloencocktails"

Infoteur: Orion
Laatste update: 11-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktailpotpourri
Schrijf mee!