InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Drie verrukkelijke bananencocktails

Drie verrukkelijke bananencocktails

Drie verrukkelijke bananencocktails Deze drie drankjes zijn juweeltjes in de wereld van de cocktails. Beroemde sapjes waarvan de typische bananensmaak helemaal tot zijn recht komt. Deze drankjes met een exotische smaak zijn ideaal voor in de zomer op het terras, tijdens een party of op het strand. De banaan heeft het altijd goed gedaan als ingrediënt voor cocktails. De smaak is zeer karakteristiek, aangenaam en zacht. Bij het maken van deze cocktails zijn enkele technieken vereist, zoals shaken, blenden en zeven. Zorg voor goede likeuren. Kies in dat opzicht altijd voor kwaliteit om de bananencocktails nog lekkerder te maken.

Inhoud

Banaan voor een heerlijke cocktail

De banaan is een tropische vrucht, hoewel sommige kenners het een groente noemen, en is zeer rijk aan koolhydraten. De bananenplant zelf behoort tot het geslacht Musa en is naar verluidt de grootste kruidachtige ter wereld. Veel mensen houden van een exotisch tintje in de tuin of in de serre, waardoor in steeds meer huishoudens wel een bananenplant te vinden is, soms van respectabele grootte. Er zijn tegenwoordig ruim 400 rassen. Deze vrucht is al eeuwenlang in cultuur gebracht. Wie veel bananen eet, zal geen gebrek aan vitaminen en mineralen krijgen, althans niet aan vitamine C, magnesium, kalium en tal van andere belangrijke voedingsstoffen. Bananen hebben dan ook een hoge voedingswaarde.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay
Prominente plek
De banaan wordt doorgaans gegeten als nagerecht, maar is ook heerlijk als tussendoortje. In culinair opzicht kan er veel met de banaan, zeker als smaakmaker. Er worden zelfs chips gemaakt van de bakbanaan, en iedereen heeft wel eens gehoord of geproefd van de bananenlikeur Pisang Ambon. Ook bananenbier is in veel tropische landen geen onbekende. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de banaan een prominente plek heeft verworven in de wereld van de cocktails.

Shaken en zeven

De bananencocktail 'Bezieling' moet geshaked en gezeefd voordat u hem serveert. Er zijn veel soorten shakers in de handel. Ze bestaan vrijwel allemaal uit dezelfde onderdelen. Het gebruik ervan is verrassend eenvoudig, ook voor de leek, zoals ook het shaken van deze cocktail. Schud de shaker met de hand en meng aldus de ingrediënten. Twintig seconden, langer hoeft het niet te duren. Neem voor het zeven van deze cocktail eventueel de 'hawthorn strainer'. Het is de meest courante cocktailzeef en zeer eenvoudig in het gebruik.

Blenden

De bananencocktails 'Chiquita' en 'Banshee' moet u blenden. Het klinkt moeilijk, maar het wil niets anders zeggen dan dat u de ingrediënten in een mixer doet, ofwel de blender in cocktailjargon. Snijd de banaan in dunne plakjes, het mengsel wordt dan nog gladder. Dat geldt overigens voor al het fruit voor cocktails die u in de toekomst nog gaat maken. Zet de blender ongeveer 15 seconden aan. Neem liefst een cocktailblender die u alleen voor dit doel gebruikt.

Chiquita

Kies voor een kwalitatief goede wodka, onder andere gemaakt van bepaalde granen of aardappelen.

Ingrediënten

  • 15 ml bananenlikeur
  • 40 ml wodka
  • 10 ml limoensap
  • 1 mespuntje suiker
  • ½ banaan
  • ijsblokjes
  • 1 plakje banaan om te garneren

Bereiding

  1. Neem een wijnglas van 250 ml.
  2. Snijd de halve banaan in plakjes.
  3. Doe de ingrediënten en de ijsblokjes in de blender.
  4. Schenk het gladde mengsel in het glas.
  5. Druk een plakje banaan op de glasrand (garneren).

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay

Bezieling

Frangelico is een heerlijke likeur van Italiaanse origine, bereid met wilde hazelnoot en doorgaans verrijkt met bessen.

Ingrediënten

  • 60 ml ananassap
  • 20 ml bananenlikeur
  • 40 ml Frangelico
  • 30 ml room
  • ijsblokjes
  • 1 plakje banaan om te garneren

Bereiding

  1. Neem een cocktailglas van 150 ml.
  2. Doe alle ingrediënten en het ijs in de shaker. Goed schudden.
  3. Zeef het mengsel in het cocktailglas.

Banshee

Kies voor een zachte rum. Deze is het meest geschikt voor cocktails.

Ingrediënten

  • 15 ml bananenlikeur
  • 60 ml room
  • 25 ml donkere rum
  • 25 ml crème de cacao
  • 1 banaan
  • 3 kersen om te garneren

Bereiding

  1. Neem een cognacglas.
  2. Doe alle ingrediënten in de blender.
  4. Garneer (glasrand) deze cocktail met drie kersen aan een prikker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'Complete cocktails', R&R Publications, Pty Ltd, Australie
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Drie verrukkelijke bananencocktails"

Infoteur: Orion
Laatste update: 15-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktailpotpourri
Schrijf mee!