InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie maal wafeltjes

Drie maal wafeltjes

Drie maal wafeltjes Elke mama bakt wel eens lekkere, goudgele wafels en er zijn honderden recepten over wafels te vinden, maar deze 3 moet je zeker eens proberen. Bewaarwafels van juf Greet, zachte wafels van Julie en krokante wafels uit Hove.

Bewaarwafels van juf. Greet

Deze zachte wafels zijn het heerlijkst als je ze nog warm kan opeten, maar geen nood: als je ze niet allemaal ineens opkrijgt, kan je ze nog een hele tijd bewaren.

Ingrediënten:

  • ½ kg boter
  • ½ kg kristalsuiker
  • ½ kg zelfrijzende bloem
  • 14 eieren
  • 2 pakjes vanillesuiker

Bereiding:

Laat de boter smelten en roer er de suiker onder. Doe het eigeel in een aparte kom en klop het licht op waarna je het bij het boter-suiker mengsel doet. Voeg de zelfrijzende bloem en de vanillesuiker toe en roer goed onder. Klop de eiwitten stijf en schep ze langzaam onder het deeg. Zorg dat je een homogeen mengsel hebt.
Bakken maar!

Zachte wafels van Julie

Ingrediënten:

  • 300g boter
  • 250g fijne suiker
  • 5 eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 250g bloem

Bereiding:

Scheid de eierdooiers en de eiwitten. Smelt de boter en roer de suiker, losgeklopte eierdooiers en de vanillesuiker in een grote kom door de gesmolten boter. Voeg de bloem bij het mengsel en meng alles tot een homogeen deeg. Schep er voorzichtig de stijfgeklopte eiwitten onder. Bak kleine wafeltjes en gebruik ongeveer een grote eetlepel deeg per wafeltje.

Krokante wafels uit Hove

Deze wafeltjes zijn donkerbruin van kleur en heel krokant.

Ingrediënten (voor +/- 10 wafels):

  • 500g boter
  • 250g bloem
  • 300g bruine suiker
  • 2 eieren
  • 1 mespunt kaneel

Bereiding:

Laat de boter zachtjes smelten. Voeg de bruine suiker en de eieren toe en ga er voorzichtig met de mixer door. Als laatste doe je er de bloem en de kaneel bij. Het deeg dat je bekomt is vrij dik en stijf. Kijk tijdens het bakken af en toe eens of de wafeltjes al donkerbruin zijn: dan zijn ze klaar. Voorzichtig als je de wafels er uit neemt want ze breken vlug.

Smakelijk!

Lees verder

© 2012 - 2017 Wapiti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drie maal wafeltjes"

Infoteur: Wapiti
Laatste update: 26-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!