InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Advocaatbavarois, sinaasappelschuim en mandarijnbavarois

Advocaatbavarois, sinaasappelschuim en mandarijnbavarois

Advocaatbavarois, sinaasappelschuim en mandarijnbavarois Bavarois klinkt chique en feestelijk. Het is geen dagelijkse kost, maar toch is dit nagerecht eenvoudig klaar te maken. Een goed idee voor wanneer je gasten uitnodigt of gewoon lekker voor jezelf. Probeer deze advocaatbavarois, sinaasappelschuim en mandarijnbavarois en oordeel zelf.

Advocaat bavarois (voor 6 personen)

Ingrediënten:

  • 50g suiker
  • 4 eierdooiers
  • 25ml room
  • 1dl advocaat
  • 5 glycerineblaadjes (van 2g)
  • 1 klein blikje ananas
  • 1 doos macarons

Bereiding:

Meng de suiker onder de eierdooiers en klop goed op. Verwarm het sap van de ananas (niet laten koken) en laat ondertussen de glycerineblaadjes weken in koud water. Neem het ananassap van het vuur en laat er de glycerineblaadjes in oplossen. Voeg de advocaat en het ananassap bij het mengsel van eierdooiers en suiker. Klop de room stijf en lepel deze onder het mengsel tot het homogeen wordt. Werk af door de fijngesneden ananas er bij te voegen. Zet kommetjes klaar en bestrijk ze binnenin met wat eiwit zodat je de bavarois nadien makkelijk kan 'storten'. Doe er achtereenvolgens een laagje bavarois in, verkruimelde macarons en tenslotte een laagje macarons om af te werken. Zet alles een uurtje in de koelkast. Stort omgekeerd op een bordje.

Sinaasappelschuim

Ingrediënten:

  • 3 sinaasappelen
  • 1 citroen
  • 3 eieren
  • 75g suiker
  • 2 pakjes vanillesuiker
  • 2 blaadjes gelatine

Bereiding:

Pers de appelsienen en de citroen uit. Warm het sap op een zacht vuurtje op (niet laten koken). Week ondertussen de gelatineblaadjes in koud water. Splits de eieren en klop de eierdooiers met de suiker tot schuim. Als het vruchtensap warm is, doe je er de gelatine blaadjes bij zodat ze kunnen oplossen. Meng het sap onder het eierdooiermengsel. Klop dan de eiwitten stijf en lepel ze er voorzichtig onder. Roer alles goed door. Doe het sinaasappelschuim in vormpjes en laat afkoelen in de koelkast.

Mandarijnbavarois

Deze bavarois heeft een iets hogere moeilijkheidsgraad en duurt wat langer om klaar te maken.

Ingrediënten:

  • 1 blik mandarijntjes of 4 verse
  • 2 borrelglaasjes mandarijnlikeur
  • sap van 1 sinaasappel
  • 5 gelatineblaadjes van 2g
  • 3 eieren
  • 150g suiker
  • 225g kwark
  • 250ml slagroom
  • boter om bakvorm (+/-20cm diameter) in te smeren
  • 6 plakken cake

Bereiding:

Week de gelatine in koud water. Warm ondertussen het sinaasappelsap op (niet laten koken). Laat de mandarijntjes uitlekken of schil de verse, halveer ze en overgiet met een borrelglas likeur. Neem het warme sinaasappelsap van het vuur en los er de gelatineblaadjes in op. Klop de eierdooiers samen met de suiker tot een schuimig mengsel. Roer er de kwark en het afgekoelde sinaasappelsap doorheen. Klop de eiwitten en de slagroom stijf. Lepel voorzichtig de slagroom door de kwark. Doe er de mandarijnpartjes bij en roer er als laatste de stijfgeklopte eiwitten onder. Neem een springvorm die je met plasticfolie bedekt en inbotert. Schep de bavarois in de springvorm en plaats hem een uurtje in de koelkast. Leg de plakken cake op de bavarois en besprenkel met een glaasje likeur. Zet alles nog een paar uur in de frigo en stort de bavarois op een bord. Garneer met fruit naar keuze.

Smakelijk!

Lees verder

© 2012 - 2019 Wapiti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Advocaatbavarois, sinaasappelschuim en mandarijnbavarois"

Infoteur: Wapiti
Gepubliceerd: 28-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!