InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Wafels op verschillende manieren

Wafels op verschillende manieren

Je kent het wel, die heerlijke geur van versgebakken wafels als je over de markt loopt. Te combineren met fruit, slagroom en veel meer. Hier staan de recepten van verschillende soorten wafels. Gemakkelijk te maken in je eigen keuken, want er is niets zo lekker als zelf gebakken lekkernijen.

Hartjeswafels

Ingrediënten:

  • 500 gram bloem
  • 1/4 liter melk
  • 4 eieren
  • 200 gram roomboter, kamertemperatuur
  • 10 gram gist
  • mespunt zout
  • zakje vanillesuiker of de geraspte schil van een halve citroen

Bereidingswijze

Meng al deze ingrediënten tot een gistdeeg. Denk eraan dat je bij een gistdeeg alleen ingrediënten tot een temperatuur van 37°C gebruikt. Als je iets toevoegd wat heter is dan dat werkt de gist niet meer en zal het deeg niet rijzen. Een gistdeeg is bij uitstek bedoeld om luchtig te zijn, dus hoe meer lucht er in het deeg zit hoe luchtiger en dus lekkerder je wafels dadelijk zijn. Dus denk eraan dat je je bloem grondig zeeft, de beter je zeeft de luchtiger je wafel. Je kunt het ook met de hand luchtiger maken door meerdere malen het deeg met de deegroller uit te rollen of rekken, tot een bal maken en weer uit te rollen of rekken. Laat het deeg daarna zo'n half uurtje rijzen in een kom met daar overheen een schone droge theedoek. Smeer met een kwast het wafelijzer in met olie of boter om te voorkomen dat de wafels eraan vast blijven plakken en verwarm het wafelijzer voor. Doe wat beslag in het ijzer (niet te veel) en bak de wafels aan beiden zijden bruin. Laat ze even afkoelen en bestrooi ze met poedersuiker.

Oud-Hollandse wafels

ingrediënten

  • 250 gram bloem
  • 2 eieren
  • 100 gram gesmolten boter
  • 20 gram gist
  • 225 ml melk
  • 150 ml water
  • 1 klein theelepeltje zout
  • 1 eetlepel kaneel

Bereidingswijze

Neem een ruime kom, zeef daarin de bloem en maak een kuiltje in het midden van de bloem. Maak de melk lauw (niet warmer dan 37°C) en meng in een kommetje een beetje van de lauwe melk met de gist totdat er een glad mengsel ontstaat. Doe dit in het kuiltje in de kom met bloem. Voeg al roerende één voor één de eieren erbij totdat je een glad beslag krijgt. Roer er dan eerst de kaneel en lauwe melk doorheen, daarna het water, de gesmolten boter en als laatste het zout. Laat het beslag zo'n 40 minuten onder een schone droge theedoek rijzen op een warm plaatsje. Verwarm zo'n tien minuten van tevoren het wafelijzer voor en vet het ijzer alleen voor de eerste wafel in met boter. Doe wat beslag in het ijzer en bak de wafels in zo'n drie minuten gaar en goudbruin. Laat ze even afkoelen en bestrooi ze dan met een mengsel van kaneel en suiker. Maar denk eraan kaneel heeft een hele sterke smaak dus gebruik niet te veel.

Luikse wafels of ook wel suikerwafels

Ingrediënten

  • 750 gram zelfrijzende bloem
  • 270 ml melk
  • 40 gram gist
  • 3 eieren en 2 eierdooiers
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 400 gram zachte roomboter (kamertemperatuur)
  • 500 gram parelsuiker (dat smelt niet met bakken)

Bereidingswijze

Neem een ruime kom en meng daarin alle ingrediënten behalve de roomboter en de parelsuiker tot een stevig deeg. Laat het onder een schone droge theedoek een half uurtje rijzen. Meng er daarna de zachte roomboter doorheen en als laatste de parelsuiker. Nog tien minuutjes laten rusten onder een theedoek terwijl je het wafelijzer opwarmt en alvast invet met boter of olie. Leg op ieder wafelpatroon op het ijzer (links en rechts) in het midden ongeveer één grote eetlepel beslag. Het gemakkelijkste is als je twee grote eetlepels neemt en met de ene lepel het beslag uit de kom haalt en dan met de andere lepel het beslag op de lepel losmaakt om op het ijzer te leggen. Even af laten koelen en smullen maar.

Maastrichtse wafels

Ingrediënten

  • 250 gram bloem
  • 1/2 liter melk
  • 30 gram gist
  • 3 eieren
  • 100 gram gesmolten boter
  • 30 ml rum
  • mespuntje zout

Bereidingswijze

Maak van alle ingrediënten behalve de boter eieren en rum een gistdeeg zoals in het eerste recept staat aangegeven. Laat het daarna ongeveer 45 min. rijzen onder een schone, droge theedoek. Klop ondertussen de eiwitten stijf en meng deze met de rum en de gesmolten boter één voor één met een houten lepel door het deeg. Verwarm het ijzer voor en beboter deze met gesmolten boter. Doe wat beslag in het ijzer en bak ze goudbruin. Laat ze daarna even afkoelen op een rooster.

Voor alle wafels m.u.v. de hartjeswafels geld hetzelfde, gebruik wat je lekker vind om erop te doen. Enkele ideeën zijn:
  • slagroom
  • poedersuiker
  • aardbeien met slagroom
  • ananas
  • warme kersen met slagroom
  • mengsel van kaneel en suiker

Meng voor een beetje zomerse variatie een geraspt appeltje en een beetje kaneel door het beslag.
© 2008 - 2019 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een Belgische lekkernij, de wafelEen Belgische lekkernij, de wafelDe Belgische wafel geniet internationale bekendheid. De wafel die bekend staat als de Belgische wafel is eigenlijk de Br…
Drie maal wafeltjesDrie maal wafeltjesElke mama bakt wel eens lekkere, goudgele wafels en er zijn honderden recepten over wafels te vinden, maar deze 3 moet j…
Belgische producten voor smulpapenBelgische producten voor smulpapenVeel steden, streken of landen staan bekend om bepaalde producten. Voor zover het eetbare producten betreft gaat het dik…
Zelf KitKat makenZelf KitKat makenHave a break, have a KitKat. Iedereen kent ze wel de heerlijke wafel met chocolade van Nestlé. Het is mogelijk om zelf j…
Twee heerlijke recepten voor desserts: appeltaart en wafelsJe krijgt onverwacht bezoek en je hebt nog weinig tijd? Je wil snel nog iets bakken? Dan zijn deze recepten een aanrader…
Bronnen en referenties
  • Moeders en oma's

Reageer op het artikel "Wafels op verschillende manieren"

Reacties

Kato, 15-06-2012 16:13 #4
Zou het probleem met het eerste recept kunnen zitten is een misverstand over de hoeveelheid melk? Er staat 1 1/4 L melk, als ik dat goed lees is dat 1 en een kwart liter.
Dat lijkt me erg veel. Misschien moet het zijn 1 x een 1/4 liter Melk.

Ramon, 03-02-2012 18:47 #3
Ook ik heb dit eerste recept gebruikt en heb geconstateerd dat het een beslag wordt en geen deeg zoals je dat vermeld hebt, ik heb nu het deeg verdrievoudigd en dat werkt al beter de eigen inbreng is dus wat al eerder genoemd is 1 deel bloem op twee delen melk als je dit omdraait krijg je deeg. dus aub pas je recept aan

Kouna, 18-08-2011 14:57 #2
Er klopt iets niet met het recept. Ik heb alles gedaan zoals het in het recept staat en het wordt niet een deeg het wordt echt heel erg dun! ik weet niet zo goed wat ik nou fout gedaan heb. In het recept staat ook nog dat je het deeg luchtiger kan maken door het deeg uit te rollen en uit te rekken met een deegroller maar dat gaat dus nooit lukken als het op pannenkoekmeel lijkt!

Banketbakker Henny, 14-10-2010 16:04 #1
In 3 recepten heb je veel te veel melk zitten het wordt waterdun, in plaats van een beslag voor pannenkoeken gebruik je 1 deel bloem op twee delen melk. maar dit zijn wafels en geen poffertjes of pannekoeken Reactie infoteur, 05-11-2010
Hoi banketbakker, volgens mij is er geen probleem met de verhoudingen. Bak ze al jaren zo en ze komen er altijd heerlijk uit. Maar misschien haal je wat pagina s door elkaar want van pannekoeken en poffertjes heb ik niets in mijn recepten staan.
mvg msmedia

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 26-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 4
Schrijf mee!