InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Twee heerlijke recepten voor desserts: appeltaart en wafels

Twee heerlijke recepten voor desserts: appeltaart en wafels

Je krijgt onverwacht bezoek en je hebt nog weinig tijd? Je wil snel nog iets bakken? Dan zijn deze recepten een aanrader. Zowel de appeltaart als de wafels zijn in een mum van tijd klaar en je hoeft geen keukenprins(es) te zijn om aan te slag te gaan. Hieronder staan de recepten stap voor stap uitgelegd. Veel succes en smakelijk!

Appeltaart

Je krijgt onverwacht bezoek en je hebt nog weinig tijd? Je wil snel nog iets bakken? Dan zijn deze recepten een aanrader. Binnen het kwartier staat deze appeltaart in de oven en ruikt het al overheerlijk als familie of vrienden binnenkomen. Het is een heel eenvoudige bereiding, maar je bekomt een schitterend resultaat met een smaak om U tegen te zeggen.

Ingrediënten

  • 1 vel bladerdeeg (zorg dat het niet rechtstreeks uit de koelkast komt, laat het al wat op kamertemperatuur komen)
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 100 gram boter
  • 175 gram (kristal)suiker
  • 3 eieren
  • 35 gram gewone bloem
  • 3 of 4 appels

Bereiding

  1. Neem een bakvorm (liefst geen te hoge). Neem het vel bladerdeeg uit de verpakking en leg het samen met het bakpapier in de vorm. Prik nu met een vork enkele gaatjes in het deeg. Als er wat bladerdeeg over de rand van je bakvorm komt, kan je die wat naar binnen rollen zodat je een dikkere rand hebt.
  2. Zet de 100 gram boter op een licht vuurtje en laat het rustig smelten. De boter mag niet bruin zijn!
  3. Schil de appels en haal het klokhuis eruit. Snijd de appels in schijfjes. Hier kan je werken naar eigen believen. Als je graag veel appels in je taart hebt, neem je vier appels. Heb je er liever wat minder, neem er dan drie. Wil je eerder een soort moes in je taart, dan snijd je best dunne schijfjes. Wil je dat de schijfjes nog in één stuk blijven tijdens het bakproces, dan snijd je de appel betere in dikkere schijfjes.
  4. Leg de schijfjes appel op het deeg. Ook hier kun je weer variëren. Ofwel giet je ze er gewoon op, ofwel leg je de schijfjes mooi allemaal naast elkaar. Je structuur van je taart zal hierdoor wat verschillen.
  5. Neem een mengkom en giet er de gesmolten boter in. Voeg er de suiker, vanillesuiker, eieren en bloem aan toe. Meng alles goed dooreen. Je mag hiervoor gerust een mixer gebruiken.
  6. Giet het deeg over de appels. Je zult zien dat er nog stukjes appel boven het deeg uitsteken. Ze hoeven niet allemaal bedekt te zijn.
  7. Bak de taart in een voorverwarmde oven op 175° en dit minstens 30 minuten. De baktijd kan oplopen tot 45 minuten. Alles hangt af van de gebruikte oven.

Wafels

Eten je kinderen graag een koek in de speeltijd en geef jij niet graag al die ongezonde dingen mee? Dan kun je zelf iets bakken. Daarvoor hoef je echt geen keukenprinses te zijn. Dit recept is eenvoudig en wordt stap voor stap duidelijk uitgelegd. Er zit genoeg suiker in verwerkt zodat je de wafels gerust zonder extra suiker kan meegeven aan je kids. Uiteraard kun je dit gebak ook op tafel zetten bij familiebezoek of tijdens een verjaardagsfeestje.

Ingrediënten

  • 2 pakjes vanillesuiker
  • 150 gram boter
  • 250 gram suiker
  • 500 gram zelfrijzende bloem
  • 1/2 liter melk
  • 6 eieren

Bereiding

  1. Zet de boter op een zacht vuurtje en laat het smelten. Zorg ervoor dat de boter niet bruin is!
  2. Neem een mengkom en doe er de bloem en de melk in.
  3. Neem de 6 eieren. Doe de eierdooiers bij de bloem en de melk en verzamel het eiwit in een aparte pot.
  4. Klop de eiwitten stijf.
  5. Roer de melk, bloem en eierdooiers. Doe dit met een klopper/garde en niet met de mixer. Roer zolang tot je een glad beslag krijgt. Als er nog klonters inzitten, moet je verder roeren.
  6. Doe de gesmolten boter, suiker, vanillesuiker bij de melk, bloem en eierdooiers. Voeg er als laatste het stijfgeklopte eiwit aan toe. Roer alles goed dooreen.
  7. Neem je wafelijzer en laat het goed warm worden. Is het nog niet warm genoeg, dan heb je het risico dat de wafels aan het ijzer plakken. Je hoeft geen extra vetstof aan te brengen tijdens het bakken! Bak al het deeg tot overheerlijke wafels.

Wil je achteraf toch nog suiker op je wafel doen, dag mag je gerust wat minder suiker in het deeg verwerken. Je kunt de wafels ook opdienen met aardbeien en slagroom.

Smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Caloriearm appeltaartrecept voor alleenstaandenAppeltaart is voor velen een vaak gekochte lekkernij en voor vele anderen een regelmatig zelfgemaakte traktatie. Maar vo…
Wat is tiramisu?Wat is tiramisu?Tiramisu is een dessert dat pas in 1980 voor het eerst in kookboeken stond. Het is een heerlijk dessert dat niet moeilij…
Drie maal wafeltjesDrie maal wafeltjesElke mama bakt wel eens lekkere, goudgele wafels en er zijn honderden recepten over wafels te vinden, maar deze 3 moet j…
Appeltaart extraAppeltaart extraAppeltaart is al sinds jaar en dag populair. De appeltaart ontbreekt zelden daar waar de taarten het feestje opvrolijken…

Reageer op het artikel "Twee heerlijke recepten voor desserts: appeltaart en wafels"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!