InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sorbetijs appel

Sorbetijs appel

Sorbetijs  appel Velen denken dat sorbetijs alleen met zacht fruit kan, maar de smaak appel is een erg goede smaak voor sorbetijs. Appelsorbetijs is heerlijk verfrissend voor in de zomer in de zon! Of lekker binnen als dessert bij een etentje met uw vrienden en kennissen. Als een echte liefhebber bent van appels, dan is dit ijs zeker een aanrader. Veel andere vruchten passen bij dit ijs en met vers geklopte slagroom is dit ijs ontzettend goed. Hieronder vind u drie lekkere recepten voor appelsorbetijs.

Recept appelsorbetijs

Met ijsmachine.
Voor 8 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 2 kg zure appel
  • 800 ml water
  • 1 kg suiker
  • (eventueel: een scheutje calvados)

Bereiding:

Schil de appels en snijd ze in blokjes, opdat ze de keukenmachine in kunnen. Doe de blokjes appel en een deel van het water in de blender of keukenmachine. Als het een glad geheel is, kunt u de rest van het water, de suiker en het citroensap (en eventueel het scheutje calvados) toevoegen. Roer alles goed door elkaar, opdat het goed mengt. Schenk het mengsel in uw ijsmachine en laat het ongeveer 45 minuten draaien, totdat het goed dik is. Nu moet het sorbetijs nog een tijdje in de diepvries staan.

Recept appelsorbetijs

Zonder ijsmachine.
Voor 2 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 300 gram appels
  • 250 ml water
  • 100 gram geleisuiker
  • 1 limoen

Bereiding:

Schil de appels en haal de klokhuizen eruit. Snijd dan de appels in kleine stukjes. Rasp de schil van de limoen en pers het sap uit de limoen. Doe het water en de stukken appel in een keukenmachine of blender en pureer het mengsel. Roer dan de geleisuiker, het limoensap en de geraspte limoenschil erdoorheen. Laat het ijs nu het ijs 3 uur in de vriezer staan en schep het ijs elk uur even goed om.

Recept appelsorbetijs

Met ijsmachine.
Voor 6 personen. Moeilijkheidsgraad: **

Ingrediënten:

  • 6 appels (Granny Smith)
  • 100 ml water
  • 200 gram basterdsuiker
  • 2 limoenen
  • 4 eetlepels whisky
  • 4 verse muntblaadjes

Bereiding:

Maak de appels en de limoenen goed schoon. Snijd de appels in stukjes, nadat de klokhuizen eruit zijn en de appels geschild zijn. Pers de limoenen tot sap. Pureer nu de appels, het limoensap en de whisky in de keukenmachine en kook het water met de basterdsuiker totdat de suiker is opgelost. Meng nu het suikerwater met de appelpuree. Doe ook de munt blaadjes erbij, nadat u deze héél (flinter)dun hebt gesneden. Doe nu het mengsel in de ijsmachine en laat het ongeveer 40 minuten draaien, opdat het een beetje dikker wordt. Vries het ijs dan in totdat u het op wil dienen en haal het een kwartier voor serveren uit de diepvries. Gelijk uit de ijsmachine is het ijs het lekkerst.

Serveertips

Schep het appelsorbetijs, als het circa 10 minuten uit de vriezer is, is mooie zomerse ijscoupes. Spuit er wat vers geklopte slagroom op en garneer het met geraspte schil van een limoen. U kunt bij dit appelsorbetijs stukjes appel of andere (rode) vruchten serveren. Ook een extra blaadje munt is lekker voor de liefhebbers. Een glaasje (zoete) witte wijn, calvados of whisky doet het eveneens goed bij appelsorbetijs.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sorbetijs appel"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Sorbetijs
Schrijf mee!