InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sorbetijs citroen

Sorbetijs citroen

Altijd al eens heerlijk citroenensorbetijs willen maken? Nu kan dat! U kunt nu erg gemakkelijk verrukkelijk citroenensorbetijs maken. Citroenensorbetijs is erg lekker als dessert van een avondje samenzijn. U kunt het ijs goed met andere vruchten combineren en zeker s zomers smaakt dit ijs ontzettend goed. En het is totaal niet moeilijk. Ook kunt u het combineren met een goede wijn (zie laatste recept). Zelfs zonder ijsmachine krijgt u erg lekker ijs voor een heerlijk dessert of tussengerecht.

Recept citroenensorbetijs

Met ijsmachine
Voor 6 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 4 citroenen
  • 300 ml water
  • 200 gram basterdsuiker
  • 1 eiwit

Bereiding:

Breng het water met de suiker erin aan de kook en laat het suiker oplossen. Laat dit ongeveer 2 minuutjes koken. Laat dit suikerwater goed afkoelen. Pers de citroenen tot sap. Nu kunt u dit sap bij het afgekoelde suikerwater voegen. Zeef dit mengsel goed en laat het een 30 minuten in de ijsmachine draaien, opdat het dik wordt. Voeg na dit half uur de eiwit aan het ijs toe en laat het nog 20 minuten draaien. Laat het sorbetijs nog een tijdje in de diepvries staan, opdat het klaar is om op te dienen.

Recept citroenensorbetijs

Zonder ijsmachine
Voor 4 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 4 citroenen
  • 150 gram suiker
  • 300 ml water
  • 1 ei

Bereiding:

Snijd, na de citroen gewassen te hebben, dunne schilletjes van één citroen af. Doe de schilletjes, het water en de suiker in een pannetje en laat het suiker oplossen in het water door het ongeveer 5 minuten te koken. Laat het suikerwater afkoelen.
Pers de citroenen uit en zeef het sap boven een maatbeker. Meet nu 125 ml citroensap af en zeef dan het suikerwater met de schillen boven dezelfde maatbeker, zodat het suikerwater met het sap mengt. Roer het mengsel goed door elkaar en schep het in een bak. Nu moet u het ijs ongeveer 2 uur laten bevriezen in de diepvries. Splits het ei en klop het eiwit stijf. (Bak het eigeel en eet het op een boterham tussendoor op.) Schep het geklopte eiwit door het ijs na de 2 uur en laat het geheel dan nog 1 uur in de vriezer staan.

Recept spoom met citroenensorbetijs

Zonder ijsmachine
Voor 4 personen. Moeilijkheidsgraad: **

Ingrediënten:

  • 3 geperste citroenen (100 ml)
  • 100 ml cactus citroensiroop (van bijvoorbeeld Lessini)
  • 1 kuipje gepasteuriseerd eiwit
  • 200 ml mousserende, witte wijn
  • 1 mespunt zout

Bereiding:

Meng 100 ml citroensap met de cactus citroensiroop. Laat dit mengsel ongeveer 1 uur in de vriezer staan. Klop het eiwit stijf en meng er nog een mespunt zout doorheen. Schep het geklopte eiwit goed door het mengsel dat een uur in de vriezer heeft gestaan. Zet het sorbetijs ongeveer 4 uur in de diepvries en schep het elke 20 minuten goed om. Zo ontstaat het beste citroenensorbetijs. Nu kunt u het sorbetijs opdienen. Laat het ijs ongeveer een kwartier uit de diepvries staan, voordat u het opdient. Zo is het ijs iets zachter. Vul enkele wijnglazen met de witte wijn en schep in elk wijnglas een bolletje citroenensorbetijs. Nu heeft u spoom met citroenensorbetijs. Dit is heerlijk als koud tussengerecht.

Serveer deze spoom niet aan kinderen onder de 16; het bevat alcohol!

Serveertips

  • Bij citroenensorbetijs kunt u de schil van een citroen of sinaasappel raspen als garnering. Blaadjes munt passen ook erg goed bij dit ijs.
  • Bosvruchten en andere vruchten kunt u erg goed bij dit ijs serveren aangezien citroenensorbetijs een redelijk neutrale smaak is.
  • Dien het ijs op als het ongeveer een kwartiertje uit te vriezer heeft gestaan. Zo is het ijs iets fijner om te eten; het is dan niet meer zo hard.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sorbetijs citroen"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Sorbetijs
Schrijf mee!