InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf ijs maken, roomijs recepten

Zelf ijs maken, roomijs recepten

Zelf ijs maken, roomijs recepten Niks is lekkerder dan zelf gemaakt roomijs. Je kan lekker variëren met verschillende smaken en structuren. Van vanille roomijs tot koekjesroomijs. Het kerstdiner kan afsluiten met heerlijk zelf gemaakt frambozen roomijs. Tijdens hete zomerdagen zoek je verkoeling met een heerlijk mangoroomijsje. De lekkerste roomijsrecepten kan je hier vinden. Voordat je gaat beginnen met het maken van een van deze recepten is het handig eerst dit artikel door te lezen. Hierin worden de basisingrediënten van roomijs besproken en het basisrecept uitgelegd.

Vanille roomijs

  • 2 eierdooiers
  • 1 ei
  • 125gr suiker
  • een zakje vanillesuiker
  • 350ml melk
  • 200ml slagroom
  • 5 gr maizena

Doe het ei, de eierdooiers, suiker, vanillesuiker en de maizena in een kom. Mix het mengsel met een mixer tot het ongeveer wit is. Verwarm de melk langzaam. Roer daarna de hete melk langzaam door het mengsel. Schenk het mengsel in een pan als alles goed is gemengd. Verwarm het mengsel matig en onder voortdurend roeren ongeveer 2 minuten. Het mag beslist niet gaan koken. Laat het afkoelen tot koelkasttemperatuur en voeg de slagroom toe. Schakel de ijsmachine in op roomijs stand en giet het mengsel in de machine. Laat het ongeveer een half uur draaien.

Tip: wanneer het mengsel toch is gaan schiften, blend het mengsel dan een halve minuut in een blender.

Frambozen roomijs

  • 200gr frambozen
  • 100g suiker
  • 1 eierdooier
  • 1 el citroensap
  • 250ml melk
  • 100ml slagroom

Was de frambozen. Blend ze samen met het citroensap, de suiker en eierdooier. Vermeng het mengsel met de slagroom en de melk. Meng het geheel goed. Schakel de ijsmachine in op de roomijsstand en giet het mengsel in de machine. Laat het ongeveer een half uur draaien.

Bananen roomijs

  • 250gr bananen
  • 110gr suiker
  • 2 el citroensap
  • 100ml slagroom
  • 250ml melk

Blend de banaan samen met de suiker en de citroensap. Klop de slagroom bijna stijf. Meng het bananen mengsel door de slagroom en de melk. Schakel de ijsmachine in op de roomijsstand en giet het mengsel in de machine.
Laat het ongeveer een half uur draaien.

Chocolade roomijs

  • 3 eierdooiers
  • 100gr poedersuiker
  • 250ml melk
  • 200ml slagroom
  • 15gr cacao
Klop de eierdooiers met de suiker, cacao en 50ml melk totdat de cacao goed is opgelost. Voeg dan de rest van de melk toe en roer het geheel goed door. Klop de slagroom bijna stijf. Giet het mengsel bij de slagroom. Meng het geheel goed.
Schakel de ijsmachine in op de roomijsstand en giet het mengsel in de machine. Laat het ongeveer een half uur draaien.

Yoghurt roomijs

  • 120gr suiker
  • 50ml slagroom
  • 380ml yoghurt

Klop de slagroom bijna stijf. Giet de yoghurt en de suiker bij de slagroom. Meng het geheel goed. Schakel de ijsmachine in op de roomijsstand en giet het mengsel in de machine. Laat het ongeveer een half uur draaien.

Binnenkort ook recepten online van o.a. Mangoijs, Honing-gemberijs, Bessenijs en extra lekker chocolade ijs. En ook roomijs gebaseerd op Ben en Jerry's ijs.
© 2009 - 2018 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ijs maken, basis roomijs receptZelf ijs maken, basis roomijs receptRoomijs is gemaakt van eierdooiers, slagroom, melk en suiker. Zelf ijs maken is eigenlijk heel makkelijk. De verschillen…
Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineZelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineOpzoek naar ijsjes die u zelf kunt maken zonder ijsmachine? Hieronder staan een aantal recepten die u zonder veel extra'…
Kerstdrank receptenEen kerstdrank is ideaal om de sfeer van Kerstmis in huis te halen. De warme chocolade met kokosolie kerstdrank past per…
Milkshake maken: receptMilkshake maken: receptZelf een milkshake maken: hoe doe je dat? Een milkshake is een heerlijke traktatie in de zomer, maar ook in de winter ge…
Zelf ijs maken, sorbetijs receptZelf ijs maken, sorbetijs receptWanneer het zonnetje schijnt is er niks lekkerder dan een heerlijke bol sorbetijs, lekker verfrissend en zoet. Zelf gema…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf ijs maken, roomijs recepten"

Reacties

Ilse, 19-07-2013 09:53 #3
Bij de slagroom die je moet toevoegen, moet dit slagroom met of zonder suiker zijn?

Albert de Ridder, 09-01-2013 15:05 #2
De lekkerste ijssoorten heb ik gemaakt tijdens mijn studie voor vakbekwaam ijsbereider in de oudelooierstraat te Amsterdam, prachtig was die opleiding.

Agnes, 14-04-2012 16:27 #1
Een vraagje?
hoe maak ik ijs zonder melk?

overal moet of gebruiken ze melk Reactie infoteur, 31-05-2012
U kunt sorbetijs maken.
Zie hiervoor mijn andere artikel: http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/37105-zelf-ijs-maken-sorbetijs.html

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 3
Schrijf mee!