InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf ijs maken, sorbetijs recept

Zelf ijs maken, sorbetijs recept

Zelf ijs maken, sorbetijs recept Wanneer het zonnetje schijnt is er niks lekkerder dan een heerlijke bol sorbetijs, lekker verfrissend en zoet. Zelf gemaakt sorbetijs smaakt nog lekker dan een ijsje van de ijscokar. Altijd al willen weten hoe je sorbetijs maakt. Sorbetijs bestaat uit vruchtensap en suiker en eiwit. Lactosevrij en glutenvrij. In dit artikel vind je heerlijke recepten voor sorbetijs. Eerst moet je weten hoe suikerstroop word gemaakt, want dat komt in elk recept voor.

Suikerstroop

Het kan voorkomen dat suikerstroop aan het ijs moet worden toegevoegd.
Daarvoor hier het recept voor 300ml suikerstroop:
Benodigdheden:
  • 1 roestvrijstalen pan
  • 1 pollepel
  • 200ml water
  • 200gr kristalsuiker

Water en suiker in een pan doen en met een pollepel vermengen. Suiker bij mate hitte al roerende oplossen. Laat het mengsel 1 minuut koken. Neem de pan van het vuur en laat de stroop afkoelen. In elk recept komt het gebruik van een ijsmachine voor, je kan het met de hand doen, maar dat is veel werk. Voor een ijsmachine kijk hier.

Limoen sorbetijs

  • 200ml limoensap
  • 450ml suikerstroop
  • 1 eiwit
  • sap van 1 sinaasappel
Meng de limoen en sinaasappelsap door elkaar. Roer het daarna door de suikerstroop. Klop het eiwit stijf. Roer het mengsel door het eiwit. Meng het geheel goed.
Stel de ijsmachine in op de sorbet/roomijs stand. Doe het mengsel in de ijsmachine. Na 30 minuten het je heerlijk sorbetijs.

Wijn sorbetijs

  • 300ml suikerstroop
  • 250ml mousserende witte wijn (canei)
  • 1 lepel sinaasappelsap
  • 1 lepel citroensap
  • 1 eiwit
Klop de eiwit stijf. Meng de suikerstroop met de citroen en sinaasappel sap. Meng de wijn en het stijve eiwit bij het mengsel. Zorg dat dat er goed geroerd is.
Schakel de ijsmachine in op de stand sorbet/roomijs stand. Doe het mengsel in de ijsmachine. Na 30 minuten het je verrukkelijk sorbetijs.

Kiwi-ananas sorbetijs

  • 300g verse kiwi
  • 400g verse ananas
  • 300ml suikerstroop
  • 1 citroen
  • 1 dl koud water
  • 1 eiwit
Klop het eiwit stijf. Pers de citroen. Schil de ananas en de kiwi. Mix de ananas en de kiwi in een blender. Meng het mengsel met de citroensap, suikerstroop en het water. Meng alles goed. Stel de ijsmachine in op de sorbet/roomijs stand. Doe het mengsel in de ijsmachine. Na 30 minuten het je verfrissend sorbetijs.

Aardbeien sorbetijs

  • 400gr verse aardbeien
  • 300ml suikerstroop
  • 1 citroen
  • 1 dl koud water
Mix de aardbeien met een blender. Pers de citroen. Meng de aardbeien met de suikerstroop, citroensap en water. Meng alles goed.
Stel de ijsmachine in op de sorbet/roomijs stand. Doe het mengsel in de ijsmachine. Na 30 minuten het je aardbeien sorbetijs.
© 2009 - 2019 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf ijs maken, sorbetijs recept"

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!