InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf ijs maken, basis roomijs recept

Zelf ijs maken, basis roomijs recept

Zelf ijs maken, basis roomijs recept Roomijs is gemaakt van eierdooiers, slagroom, melk en suiker. Zelf ijs maken is eigenlijk heel makkelijk. De verschillende ingrediënten van roomijs voegen allemaal wat toe om het perfecte roomijs te maken. Zo verbeteren eieren de structuur van het ijs, slagroom zorgt voor romiger ijs en suiker zorgt voor stevigheid en een zoete smaak. Natuurlijk kan je naast deze basisingrediënten nog vruchten, alcohol of noten toevoegen.

Basis ingrediënten

Eieren, melk, slagroom en suiker zijn de basis ingrediënten voor een lekker luchtig roomijs.

Eieren

De eieren verbeteren de structuur van het ijs en maken het smeuïger. De meeste soorten roomijs worden bereid zonder de eieren te koken. In plaats van eieren kan je ook puddingpoeder gebruiken, ongeveer 10 a 15 gram per ei.

Melk, yoghurt en kwark

Je kan zowel gepasteuriseerde als gesteriliseerde melk gebruiken, volle of halfvolle melk. Hoe hoger het vetpercentage in de melk, hoe romiger het ijs wordt. Als je kwark of yoghurtijs wilt gebruiken, kan je de ingrediënten niet koken, omdat anders de kwark of yoghurt gaat schiften. Wanneer de ingrediënten toch gekookt moeten worden, voeg de kwark of yoghurt pas toe als de ingrediënten volledig zijn afgekoeld.

Slagroom

Gebruik altijd goed gekoelde slagroom. Wanneer er in een recept 'geklopte slagroom' staat, klop de slagroom dan niet helemaal stijf, maar klop de slagroom lobbig. Het beste is dat wanneer je de slagroom klopt je de kom en de mixer van te voren even in de koelkast zet.

Suiker

Grove kristalsuiker kan je het beste eerst fijn malen met een blender. Basterdsuiker of poedersuiker kan je wel meteen gebruiken, want dat lost makkelijker op. Wanneer je te weinig suiker gebruikt, word het ijs slapper en minder stevig. Te veel suiker leid tot verlenging van de bereidingstijd.

Extra ingrediënten

Om het roomijs net even wat specialer te maken kan je extra producten toevoegen.

Vruchten

Vers fruit geeft het lekkerste ijs en is bovendien erg gezond. Fruit uit een pot of blik is ook goed te gebruiken, maar dan moet je de hoeveelheid suiker ongeveer minderen met 25 gram. Vruchten zoals appels, bananen, peren en pruimen verkleuren makkelijk, besprenkel ze daarom voor het pureren met citroensap.

Noten

Noten geven een crunchy bite in het ijs. Zorg er wel voor dat je de noten goed fijn hakt, zodat er niet te grote stukken in het ijs zitten.

Chocola

Een reepchocola kan je in stukjes hakken om zo een heerlijke chocolade smaak toe te voegen aan het roomijs. Wil je geen stukjes door het ijs en toch een chocolade smaak dan kan je ervoor kiezen om een theelepel cacao toe te voegen aan het recept.

Alcohol

Je kan ook wat alcohol aan het ijs toevoegen, houd er dan wel rekening mee dat het ijs minder snel bevriest.

IJs bewaren

Het ijs is in de diepvries vrij lang houdbaar, al gaat na 1 of 2 weken de structuur en de smaak van het ijs achteruit. Het ijs is het lekkerste als het meteen na het bereiden wordt op gegeten.

Let goed op het volgende als je ijs toch in de diepvries wil bewaren:
  • Bewaar het ijs in een schone diepvriesdoos
  • De vriezer moet minstens -18 graden zijn.
  • Vries ontdooid of half ontdooid ijs nooit opnieuw in.
  • Haal het ijs ongeveer een half uur van te voren uit de vriezer en zet het in de koelkast.

Basisrecept

Voor dit recept heb je een ijsmachine nodig, heb je die nog niet kijk dan hier.
  • 3 eierdooiers
  • 100g basterdsuiker
  • 10g vanillesuiker
  • 250ml melk
  • 200ml slagroom

Klop de eierdooiers met de suiker en vanillesuiker tot een luchtig en schuimig mengsel. Voeg al roerende de melk toe. Klop de slagroom bijna stijf. Voeg de slagroom bij de andere ingrediënten. Meng het geheel goed. Schakel de ijsmachine in op de roomijs stand en giet het mengsel in de kom. Laat de machine ongeveer 30 minuten draaien.

Je kan dit recept variëren door er noten, chocola of gekonfijte vruchten in te doen.

Lees verder

© 2009 - 2018 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sorbetijs aardbeienWilt u zelf ook eens aardbeiensorbetijs maken? Dat kan! U kunt sorbetijs maken met zowel een ijsmachine als zonder ijsma…
Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineZelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineOpzoek naar ijsjes die u zelf kunt maken zonder ijsmachine? Hieronder staan een aantal recepten die u zonder veel extra'…
Sorbetijs meloenVele mensen zouden graag zelf eens een keer sorbetijs maken, maar hoe moet dat in godsnaam zonder ijsmachine? Het is eig…
IJs (consumptie)IJs (consumptie)IJs dat bedoeld is voor de verkoop, wordt consumptie-ijs genoemd. Dit ijs is er in verschillende soorten. Belangrijke in…
Sorbetijs  appelSorbetijs appelVelen denken dat sorbetijs alleen met zacht fruit kan, maar de smaak appel is een erg goede smaak voor sorbetijs. Appels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pexels (bewerkt)

Reageer op het artikel "Zelf ijs maken, basis roomijs recept"

Reacties

Muhammad, 09-06-2017 04:38 #5
In plaats van eieren kan je gewoon guargom gebruiken, ook wel guarpitmeel genoemd.
Dat is een stabilisator en zorgt er voor dat het ijs minder snel smelt en stevig in plaats van slap wordt. Dat is ook wat er gebruikt wordt in fabrieksijs die je in de supermarkt of ijssalon koopt. Reactie infoteur, 09-01-2018
Bedankt voor de tip

Marianne Wittebrood, 31-03-2017 13:08 #4
De recepten zijn heel erg leuk en goed gr Mevr M. Wittebrood Reactie infoteur, 09-01-2018
Bedankt!

Karel, 08-10-2014 18:06 #3
Ik heb een ijsmachientje met eigen koeling gekregen.
ik heb dit recept uitgeprobeerd en het resultaat mag er zijn, gewoon heel lekker en op korte tijd klaar.
grtjs
karel

Lauro, 04-07-2014 11:20 #2
Hallo,
Als je het ei wilt vervangen door puddingpoeder in het basisrecept, heb je dan tussen de 30 en 45 gram nodig?
En klop je dit eerst op met de helft van de melk?
Alvast bedankt voor het antwoord
groetjes,
Lauro

Ijsverslaafd, 03-06-2013 19:49 #1
Hallo,

voor hoeveel liter is dit recept? kan dit zo snel mogelijk door gemailt worden ik heb het namelijk vr. 7-6-13 nodig.

met vriendelijke groet,
emma

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 5
Schrijf mee!