InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sorbetijs aardbeien

Sorbetijs aardbeien

Wilt u zelf ook eens aardbeiensorbetijs maken? Dat kan! U kunt sorbetijs maken met zowel een ijsmachine als zonder ijsmachine. Natuurlijk is het erg leuk om een ijsmachine te hebben, maar het kan prima zonder. Aardbeienijs maken gaat erg gemakkelijk. Het gaat zelden fout. Het is natuurlijk ontzettend leuk om zelf ijs te maken, maar het leukste blijft het opeten: heerlijk in de tuin in de zon! Hieronder staan enkele recepten voor aardbeiensorbetijs.

Recept aardbeiensorbetijs

Met ijsmachine.
Voor 4 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 300 gram aardbeien
  • 100 ml water
  • 60 gram suiker

Bereiding:

Breng het suiker en het water in een pan aan de kook totdat de suiker is opgelost. Laat het dan nog een paar minuutjes doorkoken. Laat nu het suikerwater afkoelen.
Pureer de aardbeien in uw keukenmachine nadat u de kroontjes van de aardbeien hebt verwijderd en ze hebt gewassen.
Mix nu het suikerwater en de aardbeienpuree door elkaar en giet het mengsel rustig en met beleid in uw ijsmachine.

Recept aardbeiensorbetijs

Zonder ijsmachine.
Voor 4 personen. Moeilijkheidsgraad: *

Ingrediënten:

  • 600 gram aardbeien
  • 500 ml water
  • 150 gram kristalsuiker
  • 2 eetlepels citroensap

Bereiding:

Kook het water en de suiker ongeveer 3 minuten opdat de suiker in het water oplost. Laat het geheel afkoelen.
Was de aardbeien (in koud water), droog ze voorzichtig af en ontkroon ze. Pureer nu de aardbeien in een keukenmachine tot puree.
Dan kunt u de aardbeienpuree en het citroensap door het suikerwater heen roeren. Doe dit met beleid.
Laat het ijs half bevriezen en schep het nog eens om. Laat het nu geheel bevriezen en eet het op!

Recept aardbeiensorbetijs met wijn

Zonder of met ijsmachine.
Voor 4 personen. Moeilijkheidsgraad: ***

Ingrediënten:

  • 750 ml rode wijn (bijvoorbeeld rioja)
  • 600 gram aardbeien
  • 150 gram suiker
  • 1 sinaasappel
  • 2 kruidnagels
  • 1 kaneelstokje

Bereiding:

Doe de wijn, de suiker, de kruidnagels en het kaneelstokje in een pan. Voeg daaraan de schil van de sinaasappel toe nadat u die hebt schoongemaakt. Het mengsel zachtjes aan de kook brengen en ongeveer 20 minuten tot de helft laten inkoken. Laat daarna de pan met de wijn afkoelen.
Nu kunt u de kroontjes van de aardbeien af halen. Was de aardbeien en pureer ze in uw keukenmachine.
Zeef de wijn (als het echt is afgekoeld) nu en roer de aardbeienpuree door de wijn.
Het mengsel kunt u in bakjes doen en ongeveer 6 uur invriezen. Ook kunt u eerst het mengsel 40 minuten in de ijsmachine laten draaien.

Serveertips

Schep het ijs uit uw machine of uit de bakjes met een ijsbolletjestang. Serveer bij het ijs verse aardbeien, slagroom en eventueel een ander vers fruit. Ook kunt u wat poedersuiker erover heen strooien en een blaadje verse munt als garnering toevoegen. (Aardbeien)meringues passen ook zeer goed bij dit ijs. Als u het aardbeiensorbetijs met wijn hebt gemaakt, is het lekker om dezelfde wijn bij het dessert te serveren.
U kunt kinderen zelf het ijs laten versieren met versieringen, zoals hagelslag, een plakje cake, etc.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ijs maken, sorbetijs receptZelf ijs maken, sorbetijs receptWanneer het zonnetje schijnt is er niks lekkerder dan een heerlijke bol sorbetijs, lekker verfrissend en zoet. Zelf gema…
Zelf ijs maken, verfrissend!Zelf ijs maken, verfrissend!Wat is lekkerder dat op een warme dag een fris verkoelend ijsje. Je kunt er voor kiezen om het in de winkel te kopen, ma…
Nagerechten met meloenNagerechten met meloenVeel mensen denken dat meloen een fruitsoort is, maar dat is niet waar. Meloen is een groente en is familie van de komko…
Eenvoudige ijsdessertsEenvoudige ijsdessertsAls de vrolijke warmere seizoenen er aan komen kunnen we legitiem een ijsje eten. Een ijsje als verfrissing of een ijsje…
Zelf ijs maken, roomijs receptenZelf ijs maken, roomijs receptenNiks is lekkerder dan zelf gemaakt roomijs. Je kan lekker variëren met verschillende smaken en structuren. Van vanille r…

Reageer op het artikel "Sorbetijs aardbeien"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Sorbetijs
Schrijf mee!