InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf ijs maken, verfrissend!

Zelf ijs maken, verfrissend!

Zelf ijs maken, verfrissend! Wat is lekkerder dat op een warme dag een fris verkoelend ijsje. Je kunt er voor kiezen om het in de winkel te kopen, maar je ook zelf ijs maken. Een eenvoudige ijsmachine is tegenwoordig overal tegen een redelijke prijs te koop. Maar ook ronder ijsmachine kan je zelf ijs maken. Het is eenvoudig en je hebt bovendien de keuze om lekkere smaakjes toe te voegen. Maar welke smaakje je ook toevoegt, begin altijd met het maken van de basis. Er zijn verschillende manieren om ijs te maken. Deze geef in ieder geval een lekker romige smaak.

Basis voor ijs maken

Voor een liter ijs heb je de volgende ingrediënten nodig:
  • 6 eidooiers
  • 4 dl slagroom
  • 200 gram suiker
  • 6 dl halfvolle melk
  • 4 dl room

De bereiding gaat als volgt:
Begin met de eidooiers, deze kunnen als eerste met de suiker tot een romige substantie geklopt worden. Voeg langzaam de melk en de room toe. Deze ingrediënten samen moeten romig en iets wat schuimig worden. Dan de slagroom stijf kloppen en voeg dit aan het mengsel toe.
Doe alles in de ijsmachine en laat deze het werk vervolgens verder doen. Zonder ijsmachine kan het mengsel in een grote diepvriesbak en zet het in de vriezer. Wel ieder half uur even goed doorroeren om de ijskristallen los te maken.

Smaakjes

Aardbeien met pure chocolade

Natuurlijk is het lekker om er smaakjes aan toe te voegen. Enerzijds kan dit door lekker verse aardbeien in de blender tot een stroperig geheel te maken en dit in het ijs te mengen. Dit gaat als laatste mee als de substantie tot een goede massa is geklopt.
Laat wat aardbeien over om als het ijs gepresenteerd wordt, op het ijs te zetten als extra. Desgewenst kan er ook nog in een pannetje (au bain marie) wat pure chocolade warm gemaakt worden en over de aardbeien met ijs gegoten worden. Een eenvoudig koekje (een koffiekoekje of bastogne) maakt het tot een geheel.

Witte chocolade met groene kiwi

Als je wat witte chocolade met een 3 tal groene kiwi’s in de blender doet en dit samen voegt met het ijs voordat het de ijsmachine of vriezer in gaat (wel goed mengen), krijgt je ijs een heerlijke romige smaak.
Om het af te maken is het goed om enkele schijfjes kiwi met wat fijngehakte hazelnoten op het te presenteren ijs te leggen.

Sinaasappel

Om sinaasappel nadrukkelijk in het ijs op te nemen, is het goed een vijftal sinaasappels te gebruiken voor het sap. Voeg het sap bij het ijs en meng het goed. Als het ijs gepresenteerd wordt is wat gemengde hagelslag over het ijs erg lekker, maar wat warm gemaakte pure chocolade kan ook.

Citroen

Citroen maakt ijs altijd lekker fris en meng door het ijsmengsel het sap van twee citroen om er lekker fris citroenijs van te maken. Je kunt het afmaken met wat blaadjes mint te presenteren bij het ijs. Is citroen je net iets te heftig, neem dan drie limoenen. Dan wordt het net allemaal iets zachter van smaak, maar nog steeds fris.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf ijs maken, sorbetijs receptZelf ijs maken, sorbetijs receptWanneer het zonnetje schijnt is er niks lekkerder dan een heerlijke bol sorbetijs, lekker verfrissend en zoet. Zelf gema…
Sorbetijs – appelSorbetijs – appelVelen denken dat sorbetijs alleen met zacht fruit kan, maar de smaak appel is een erg goede smaak voor sorbetijs. Appels…
Sorbetijs – aardbeienWilt u zelf ook eens aardbeiensorbetijs maken? Dat kan! U kunt sorbetijs maken met zowel een ijsmachine als zonder ijsma…
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.
Sorbetijs – meloenVele mensen zouden graag zelf eens een keer sorbetijs maken, maar hoe moet dat in godsnaam zonder ijsmachine? Het is eig…

Reageer op het artikel "Zelf ijs maken, verfrissend!"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 12-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!