InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Nagerechten met meloen

Nagerechten met meloen

Nagerechten met meloen Veel mensen denken dat meloen een fruitsoort is, maar dat is niet waar. Meloen is een groente en is familie van de komkommer. De meloen groeit voornamelijk in tropische en subtropische gebieden, in Nederland groeien meloenen alleen in kassen. Vooral in de zomermaanden is meloen een zeer populair ingrediënt, onder andere voor de lekkerste nagerechten. Hier vind je dan ook heerlijke recepten voor nagerechten met meloen.

Gegratineerde gevulde meloen

Ingrediënten (4 personen):

  • 2 galiameloenen
  • 200 gram aalbessen
  • 150 gram bosbessen
  • 150 gram bramen
  • 4 eetlepels bessenlikeur of kersenlikeur
  • 2 eetlepels geschaafde amandelen
  • slagroom

Bereiding:

Snij de meloenen door midden en verwijder de pitten. Snij vervolgens bolletjes uit de meloenen. Was vervolgens de aalbessen, bosbessen en bramen en meng ze samen met de meloenbolletjes in een kom. Schud er vervolgens de bessenlikeur overheen. Verdeel het fruit over de meloenhelften. Decoreer de gevulde meloenen met een toefje slagroom en strooi daar overheen wat geschaafde amandelen. Tip: om het gerecht er nog mooier uit te laten zie, kun je de randen van de meloenen gekarteld maken met een kartelsteker.

Bavarois met aardbeien en meloen

Ingrediënten (4 personen):

  • 250 gram aardbeien
  • 130 gram suiker
  • 15 gram gelatine
  • 200 ml room
  • 4 schijven meloen
  • Poedersuiker
  • Muntblaadjes

Bereiding:

Laat de gelatine 10 minuten weken in koud water. In de tussentijd laat je de suiker oplossen in 250 ml water. Bereid de gelatine zoals vermeld staat op de verpakking en laat het vervolgens afkoelen. Knijp de gelatine uit en los ze op in het water.

Was de aardbeien. Houd 4 aardbeien apart, die je later ter decoratie gebruikt, de overige plet je. Klop de room en voeg, als deze stijf is, de geplette aardbeien en de suikersiroop toe. Meng het geheel goed door elkaar. Verdeel het mengsel over 4 bavaroisvormpjes en laat het 3 uur rusten in de koelkast.

Snij de meloen en de overige aardbeien in stukjes. Haal na drie uur de bavaroisvormpjes uit de koelkast en keer ze om op een bordje. Verdeel het in stukjes gesneden fruit over de bavarois. Strooi er een beetje poedersuiker overheen en decoreer het geheel met een blaadje munt.

Port- Meloen met citroensorbet en bramen

Ingrediënten (4 personen):
  • 2 galiameloenen
  • 4 borrelglaasjes rode port
  • 400 gram sorbetijs
  • 150 gram bramen
  • Muntblaadjes

Bereiding:

Snij blokjes van de meloenen, ongeveer 1 cm x 1 cm. Doe de blokjes in een kom en giet er de port overheen. Meng het even goed door elkaar en zet het 30 minuten in de koelkast. Leg een bolletje citroen sorbetijs in een schaaltje en vul het schaaltje aan de randen op met de meloenblokjes en decoreer het met wat bramen en steek een muntblaadje in het bolletje sorbetijs.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nagerechten met meloen"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 24-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!