InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenvoudige ijsdesserts

Eenvoudige ijsdesserts

Eenvoudige ijsdesserts Als de vrolijke warmere seizoenen er aan komen kunnen we legitiem een ijsje eten. Een ijsje als verfrissing of een ijsje gewoon omdat het lekker is. Combineer zelf allerlei ingrediënten om een lekker ijsje als toetje te kunnen bieden. Eenvoudig, lekker en erg effectief. Het fruit kan desgewenst ook door ander fruit vervangen worden zoals banaan, kiwi of meloen en is geheel volgens eigen smaak uiteraard.

Citroenijs met koek

Ingrediënten

  • 6 volle eetlepels citroenijs
  • 4 opgerolde koekjes
  • 4 takjes munt
  • slagroom
  • poedersuiker
  • pure hagelslag

Bereiding

Neem grote ijscoupes of champagneglazen en vul deze met het frisse citroenijs. Zet ze vervolgens een uur of wat in de vriezer. Haal ze vlak voor ze op tafel gaan uit de vriezer, doe er een takje munt bij, strooi er wat pure hagelslag overheen en zet er een opgerold koekje bij en strooi daar nog een klein beetje poedersuiker overheen en set er een dotje slagroom bovenop.

Vanilleijs met aardbeien

Ingrediënten

  • 8 eetlepels vanilleijs
  • 8 middelgrote aardbeien
  • aardbeienjam
  • pure chocoladeblaadjes
  • poedersuiker

Bereiding

Neem grote ijscoupes en vul deze met het vanille-ijsbolletjes. Laat aan de buitenkanten een klein beetje aardbeienjam lopen en zet ze vervolgens een uur of wat in de vriezer. Haal ze voor het serveren uit de vriezer en set er enkele schoongemaakte verse aardbeien en chocoladeblaadjes op. Strooi er wat poedersuiker overheen en ze zijn klaar om te serveren.

Yoghurtijs met fruit

Ingrediënten

  • 150 gram verse rode bessen
  • 150 gram gesneden banaan
  • 2 mandarijntjes (zonder pit)
  • 75 gram slagroom
  • 400 gram magere yoghurt
  • 100 gram suiker
  • 2 theelepels limoensap

Bereiding

Het fruit schoonmaken en in de blender doen. Voeg er de suiker bij en de limoensap en als het goed gemengd is kan de yoghurt erbij. Goed mengen en minimaal 2 uur in de koeling zetten om het mengsel tot rust te laten komen Draai het vervolgens af in de ijsmachine en serveer het in leuke coupes met wat rode besjes op het ijs.

IJscocktail met alcohol

Ingrediënten

  • mousserende witte wijn
  • likeur (div. smaken zijn mogelijk)
  • roomijs

Bereiding

Doe 2 bolletjes ijs in het glas en giet er een scheut likeur bij en maak het af (tot bijna rand van het glas) met de mousserende wijn. Laat het ongeveer een uur in de koeling staan en voeg er een kleurig rietje aan toe om het af te maken en te serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eenvoudige ijsdesserts"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!