InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept verschillende smaken romige chocolade fudge

Recept verschillende smaken romige chocolade fudge

Recept verschillende smaken romige chocolade fudge Het gebruikte basisrecept is misschien wel het meest eenvoudige recept voor fudge dat er bestaat. Een kwestie van alle ingrediënten door elkaar roeren en op laten stijven. En dit lekkers lukt eigenlijk altijd. Zonder kokendhete emulsies, zonder gedoe met thermometers en testen van de juiste hardheid. De Britse tv-kok Nigella Lawson heeft haar variant op deze chocolade fudge met pistachenoten gepubliceerd. Het is een heerlijke delicatesse. Chocolade fudge is een geslaagd succes als dessert bij een diner of als traktatie bij koffie of thee. Je kunt alleen zoveel meer met het basisrecept!

Wat is chocolade fudge

Fudge is een toffee-achtig snoepje. Het is zacht en smeuïg vergeleken met toffee en chocolade. Een fudge is een flinke caloriebom, omdat het voornamelijk uit suiker en room bestaat. Maar de rijke smaak is het waard. Door er met mate van te genieten en extra te bewegen of een balansdag te houden, blijft de schade beperkt. Deze smeuïge toffee met een volle chocoladesmaak kan bijna niemand weerstaan. En het is verrassend simpel te maken. De ingrediënten zijn gemakkelijk verkrijgbaar. Je kunt chocoladerepen gebruiken en die in stukjes breken. Of je kunt chocoladepastilles voor het maken van bonbons en gebak gebruiken. Hoe hoger het cacaopercentage (circa 70%) hoe lekkerder de fudge. In plaats van ghee kan ook roomboter of kokosolie gebruikt worden.

Chocolade fudge met peer en vierseizoenenpeper

Met het basisrecept voor deze chocolade fudge krijg je een heerlijk romige fudge. Door gedroogde peerstukjes met wat peper toe te voegen, krijg je echter een goddelijke smaaksensatie. Gedroogde stukjes peer vind je in een natuurwinkel als snack. Vierseizoenenpeper heeft meer smaak dan witte of zwarte peper. Maar zwarte of witte peper zouden ook goed bij deze ingrediënten passen.

Nodig

Voor circa 70 blokjes fudge:
  • 350 gram pure chocolade in stukjes
  • 397 ml gecondenseerde melk (1 blikje)
  • 30 gram ghee
  • ½ theelepel zout
  • 175 gram gedroogde peerstukjes
  • 1 theelepel vierseizoenenpeper

Bereiden 5 minuten en 3 uur opstijven in de koelkast

Bekleed eventueel een rechthoekige schaal met bakpapier. Zet in een ruime pan de chocolade, melk, ghee en zout op het vuur. Roer op een zacht vuur alles tot een gladde massa. Roer het fruit door het mengsel. Stort het in een grote, rechthoekige schaal. Strooi de peper over de fudge. Laat het geheel opstijven in de koelkast tot het stevig is. Het moet zo hard zijn als een houten plank. Snijd met een scherp mes de fudge in blokjes. Kleine blokjes volstaan.

Frambozen coating

Je kunt bij dit recept ook een zakje frambozenglazuur gebruiken om de fudge een luxueuze uitstraling te geven en de smaken nog beter uit te laten komen. Gebruik een glazuur dat goed uithardt, zoals een cakecoating voor het gebruik van cake pops. Als de fudge is uitgehard, maak je het frambozenglazuur klaar volgens de aanwijzing. Smeer het glazuur goed over de fudge met de bolle kant van een lepel. Zet de fudge terug in de koelkast tot het glazuur is uitgehard. Meestal is een half uur voldoende voor een cakecoating. Snijd het daarna in stukken en dien het op.

Chocolade fudge met koffie en gepofte rijst

De fudge krijgt meer pit door het toevoegen van koffie en gepofte rijst. In dit recept is gepofte rijst met chocolade gebruikt, maar gewone gepofte rijst is ook prima. Een oploskoffie als espresso of mokka past goed bij de pure chocola. Losse, fijngemalen poeder mengt gemakkelijker.

Nodig

Voor circa 70 blokjes fudge:
  • 350 gram pure chocolade in stukjes
  • 397 ml gecondenseerde melk (1 blikje)
  • 30 gram ghee
  • ½ theelepel zout
  • 50 gram gepofte rijst
  • 2 theelepels oploskoffie

Bekleed eventueel een rechthoekige schaal met bakpapier. Smelt in een ruime pan de ghee op een zacht vuur en meng de oploskoffie door de ghee. Voeg de chocolade, melk en zout toe. Roer op een zacht vuur alles tot een gladde massa. Wrijf eventueel met de lepel brokjes koffie en chocola glad tegen de zijkant van de pan. Roer de gepofte rijst door het mengsel. Stort alles in een grote, rechthoekige schaal. Strijk de fudge gelijkmatig glad met een lepel. Laat het geheel opstijven in de koelkast tot het stevig is. Snijd met een scherp mes de fudge in blokjes. Het is een machtige traktatie, dus houd het bij normale toffeeformaten.

Witte chocolade coating

Voor een extra luxe fudge kun je een laagje witte chocolade aanbrengen over de laag fudge. Wacht tot de fudge hard en koud is. Smelt een pakje witte chocoladepastilles (200 gram) voor coating van cake pops volgens de gebruiksaanwijzing. Bestrijk de fudge met de witte chocolade en laat het geheel uitharden. Snijd daarna in blokjes en geniet!

Extra lekker uit de diepvries

Je kunt de fudge ook op laten stijven in de diepvries als je weinig tijd hebt. Snijd het daarna in blokjes met een scherp, warm mes. In een afgesloten bakje buiten de koeling zijn overgebleven blokjes fudge minimaal een week houdbaar. Let er op dat het bakje niet te warm staat, omdat de fudge dan niet goed tot zijn recht komt. In de diepvries is de fudge lang houdbaar. In bevroren toestand is een blokje fudge ook een heerlijke traktatie en kauwt het als een toffee.

Lees verder

© 2015 - 2018 Vera04, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zoet fruit dessertsZoet fruit dessertsFruit is bij uitstek lekker om de maaltijd mee af te sluiten. Zoet, gezocht en heerlijk zijn de kernwoorden voor een des…
Pepers: een specerij apart!Peper is een specerij dat elke kok in zijn keuken heeft staan. Logisch, want het smaakt bijna overal bij! Niet alleen in…
Koffiedesserts met xylitolKoffiedesserts met xylitolEr zijn maar weinig mensen die geen zwak hebben voor een heerlijk koffiedessert. Het goede nieuws is dat ze gemakkelijk…
Eenvoudige en gezonde rijstreceptenEenvoudige en gezonde rijstreceptenRijst is altijd lekker bij de maaltijd, maar zorg dat het in proportie is of vindt de balans in het eten. Wat vlees en g…
Recepten gezonde voeding en weinig koolhydratenRecepten gezonde voeding en weinig koolhydratenKoolhydraten, of het achterwege laten hiervan, is een hot item. Op zich niet zo vreemd, want als je een gemiddeld bewegi…
Bronnen en referenties
  • http://www.nigella.com/recipes/view/chocolate-pistachio-fudge-96
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fudge

Reageer op het artikel "Recept verschillende smaken romige chocolade fudge"

Infoteur: Vera04
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!