InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijk snel en lekker: Lamsvleesgerechten

Makkelijk snel en lekker: Lamsvleesgerechten

Makkelijk snel en lekker: Lamsvleesgerechten Iedere dag weer de vraag, wat eten we vandaag? Makkelijk en snel een maaltijd bedenken is niet altijd even eenvoudig. Gelukkig zijn er een aantal basisgerechten waarmee je in relatief korte tijd en met weinig ingrediënten een heerlijke maaltijd kunt bereiden. Lamsvlees is een heerlijke vleesvariatie gedurende de week en kan ook op vele manieren bereid worden. Welke lamsvleesgerechten vind jij lekker?

Makkelijk, snel en lekker!

Bron: Jennifer, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Jennifer, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Lamskoteletten

Wat heb je nodig?

  • 8 lamskoteletten
  • Sap van 2 citroenen
  • Kaneel
  • Zout, peper
  • 4 tomaten
  • 16 groene olijven zonder pit
  • 1 citroen

Hoe bereid ik het?

Wrijf de lamskoteletten in met het citroensap en zet ze vervolgens ongeveer 2 uren in de koelkast. Verhit boter in een braadpan tot deze bruin is en bak de koteletten snel aan beide kanten bruin. Maak een ovenschaal vochtig en verwarm deze in de magnetron. Haal de koteletten uit de pan en leg ze in de schaal. Snijd de tomaten in plakken en leg de plakken in het braadvet. Strooi hier peper, zout en kaneel overheen. Doe een deksel op de pan en laat het geheel 6 tot 8 minuten zachtjes stoven. Doe de koteletten vervolgens weer in de pan en schep de tomatenmassa over het vlees heen. Laat het geheel nog eens 10 minuten stoven. Doe er tenslotte de olijven door. Snijd de citroen in partjes in verspreid deze bij het serveren over de stoofschotel.

Hoeveel calorieën bevat het?

58 gram eiwit, 60 gram vet, 4 gram koolhydraten= 780 Kcal

Lamsvlees met yoghurt

Wat heb je nodig?

  • 400 gram in kleine blokjes gesneden lamsschouder
  • 2 eetlepels olie
  • 2 in plakken gesneden uien
  • 1 eetlepel geraspte gemberwortel
  • 4 theelepels koriander
  • 4 grof gehakte teentjes knoflook
  • 2 theelepels chilipoeder en/of geelwortel
  • 2 teelepels komijn
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1/4 liter kokosmelk
  • 1/4 liter yoghurt
  • 4 gekookte aardappelen
  • 100 gram gekookte sperziebonen
  • Blaadjes munt

Hoe bereid ik het?

Verhit de olie in een braadpan en fruit de uien tot ze goudgeel zijn. Voeg de gemberwortel, knoflook en de lamsvlees toe. Doe de deksel op de pan en laat het 8 tot 10 minuten stoven. Schep het regelmatig om tijdens het stoven. Voeg alle specerijen, de tomatenpuree, de kokosmelk en de yoghurt aan het mengsel toe en breng het al roerend aan de kook. Doe weer de deksel op de pan en laat het nog 5 minuten stoven. De juiste bereidingstijd hangt af van de hoeveelheid vlees en braadvocht. Snijd de gekookte aardappelen in plakken. Schep de plakken aardappelen en gekookte sperziebonen in de braadpan en laat deze even mee warmen. Voeg zout en peper naar smaak toe en garneer met verse munt blaadjes.

Hoeveel calorieën bevat het?

Bron: Tim P, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Tim P, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Lamsbout (gerechten kunnen incl. champignon en paprika)

Wat heb je nodig?

  • 1 kilo lamsbout
  • 2 teentjes knoflook
  • 3 takjes rozemarijn
  • 3 eetlepels vloeibare honing
  • Peper, zout
  • 600 gram champignons
  • 2 sjalotten
  • 1 rode paprika
  • 2 eetlepels olie
  • 50 gram boter
  • Braadslede

Hoe bereid ik het?

Verwarm de oven voor op 225 graden. Pel de knoflook en snijd deze in vieren. Snijd de lamsbout hier en daar in en duw de stukjes knoflook in de inkepingen. Wrijf de lamsbout in met honing, rozemarijn en peper en leg het in een braadslede. Snijd de boter in stukjes en verdeel de boter over het vlees. Braad de lamsbout in ongeveer 10 minuten bruin. Zorg dat het vlees goed in het midden van de oven ligt. Schakel de temperatuur daarna terug naar 175 graden en braad het vlees nog eens 50 minuten rosé Besprenkel de lamsbout iedere 10 minuten met braadboter. Neem het vlees vervolgens uit de oven en laat het afgedekt onder folie 10 minuten rusten. Wrijf de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Pel de sjalotten en snijd ze in kleine stukjes. Fruit de sjalotten tot deze er glazig uitzien. Voeg de champignons en paprika hieraan toe en bak het op een hoog vuur tot het vocht verdampt is. Breng het op smaak met rozemarijn, peper en zout. Snijd de lamsbout met een scherp mes schuin in plakken en leg deze plekken vervolgens weer in de vorm van de lamsbout terug op de ovenschaal. Doe de champignongarnituur daaroverheen.

Hoeveel calorieën bevat het?

Lams ragout met abrikozen

Wat heb je nodig?

  • 500 gram in grote dobbelstenen gesneden stukken lamsvlees
  • 100 gram gedroogde abrikozen
  • 1 theelepel zout
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/2 theelepel kruidnagelpoeder
  • 1/2 theelepel koriander
  • Verkruimelde saffraan
  • 1/2 deciliter olijfolie
  • 1 gesnipperde ui
  • 1 grote wortel
  • 1 gesnipperd teentje knoflook
  • 1 laurierblad
  • 1 takje tijm
  • 2 meiknolletjes
  • Verse muntblaadjes

Hoe bereid ik het?

Was de abrikozen en laat ze enkele uren in lauw water weken. Wrijf het vlees in met een mengsel van zout en de kruiderijen. Verhit de olie in een grote braadpan en fruit de ui en knoflook tot deze er glazig uitzien. Schil en schrap de wortel en de meiknolletjes en snijd ze in blokjes. Voeg de blokjes aan het geheel toe en laat ook deze fruiten. Doe het vlees in de pan laat het bruin pakken. Schep ondertussen vaak het geheel om. Schenk zoveel water in de pan dat alles eronder ligt. Leg laurierblaadjes en tijm in de pan en breng het geheel aan de kook. Verlaag het vuur en doe een deksel op de pan. Bekijk de juiste bereidingstijd. Laat het geheel ongeveer 1.5 uur door stoven. Laat de abrikozen uitlekken en deze aan de pan toe. Verwijder de tijm en laurierblaadjes en laat het geheel nog 30 minuten zachtjes stoven. Roer af en toe goed alles door elkaar heen. Strooi er bij serveren fijn geknipte munt overheen.

Hoeveel calorieën bevat het?

Bron: Anestiev, PixabayBron: Anestiev, Pixabay

Lamslappen

Wat heb je nodig?

  • 500 gram lamslappen
  • 1/2 versnipperde ui
  • 1 eetlepel citroensap
  • Zout, peper
  • 60 gram boter

Hoe bereid ik het?

Bestrooi het vlees met peper en zout. Verhit de boter in een koekenpan tot deze geelbruin is en schroei de lappen snel dicht. De juiste bereidingstijd kan hierin verschillen. Laat ze rondom goed bruin bakken. Fruit de versnipperde ui kort mee in de pan. Schenk het citroensap en zoveel mogelijk water in de pan zodat alle bezinksels oplossen. Breng het vocht aan de kook, verlaag daarna het vuur en doe een deksel op de pan. Laat de lappen zacht door stoven tot ze gaar en mals zijn. Keer ze hierbij af en toe om. Lamslappen nemen ongeveer 30 tot 45 minuten in beslag om goed mals te stoven. Schenk water bij de pan indien er te weinig overblijft.

Hoeveel calorieën bevat het?

Lees verder

© 2014 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept Arubaanse soepDit originele Arubaanse recept voor soep, gemaakt met lamsvlees heb ik van de Arubaanse oma van mijn man geleerd. Heerli…
Lamsbout in rode wijnLamsbout kan in de oven worden bereid maar net zo makkelijk ook in de braadpan. Voor de smaak maakt het geen verschil. A…
Lamsbout met witte bonen in de braadpanLamsvlees is tegenwoordig niet duur meer en bijna elke slager verkoopt het. Mijn voorkeur gaat uit naar lamsbout van een…
Recepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeRecepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeVoor de liefhebbers van de Indische keuken volgen hier enkele recepten. De Indische gerechten zijn te integreren in een…
Welk lamsvlees kiest uWelk lamsvlees kiest uZodra de schapen met hun lammeren in de wei verschijnen is het lente. Nederland was vroeger beroemd om zijn schapen vanw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anestiev, Pixabay
  • Rhoer van der, S (2007) Het margriet kookboek. Uitgeverij: Van Dishoeck/ Unieboek b.v
  • Afbeelding bron 1: Jennifer, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Tim P, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Anestiev, Pixabay

Reageer op het artikel "Makkelijk snel en lekker: Lamsvleesgerechten"

Infoteur: Ladycurious
Laatste update: 15-05-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Makkelijke vleesgerechten
Schrijf mee!