InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept Arubaanse soep

Recept Arubaanse soep

Dit originele Arubaanse recept voor soep, gemaakt met lamsvlees heb ik van de Arubaanse oma van mijn man geleerd. Heerlijk!

Arubaanse soep met lamsvlees

Dit heerlijke recept voor soep met lamsvlees is niet moeilijk om te maken. Het heeft wel wat tijd nodig, maar het is zo lekker, je kunt de Arubaanse zon erin proeven.

Ingrediënten:

  • 1 grote groene paprika
  • 2 flinke uien
  • 1 pond lamsbout (in stukjes gesneden)
  • 1 bol verse knoflook
  • 1 bosje selderij
  • 3 blokjes kippenbouillon of 1 potje vloeibare kippenbouillon
  • 1 blikje tomatenblokjes
  • 100 gr. spaghetti
  • 4 flinke aardappelen (vastkokend)
  • sap van een halve limoen
  • klontje boter om in te bakken

Bereidingstijd: ca. 2-2,5 uur

Hoe ga je te werk:

Start met het wassen van de lamsbout. Spoel de lamsbout goed af, eventueel met water vermengd met wat limoensap.
Zet vervolgens een flinke kookpan op middelmatig vuur op, doe een klontje bakboter in de pan, voeg de lamsbout toe en schroeide stukjes vlees snel even dicht. Vervolgens begiet je het vlees voorzichting met heet water tot de pan voor ca. de helft gevuld is. Breng het water aan de kook, wanneer het water gaat schuimen, het schuim er even met een schuimspaan afscheppen.
De volgende stap is de paprika in blokjes snijden en toevoegen, de ui snipperen en toevoegen, het bosje selderij fijnsnijden en toevoegen en de helft van de teentjes knoflook in plakjes snijden en toevoegen. Daarna de bouillon(blokjes) toevoegen.

Doe het deksel op de pan en laat de soep ca. 2 uur zachtjes koken. De kooktijd is een beetje afhankelijk van of het vlees al mals is. Is het nog taai, laat het dan nog een half uurtje doorkoken. Als het vlees lekker mals is, voeg je de tomatenblokjes toe, het hele blikje inclusief sap. Snij de (geschilde) aardappelen in blokjes van 2 à 3 cm en voeg deze toe. Knijp de rest van de knoflookteentjes uit met een knoflookpers en doe ze in de pan. Voeg nu heet, gekookt water toe totdat de pan driekwart vol is. Breek de spaghetti doormidden en doe dit erbij. Voeg het sap van een halve limoen toe.

Wanneer nu de aardappelen in de soep gaar zijn is de soep klaar. De soep smaakt het beste als je hem af laat koelen, in de koelkast zet en de volgende dag opwarmt om te eten. Eet deze soep met lekker versgebakken wit stokbrood.

Hou je niet van lamsvlees, dan kun je dit recept op dezelfde manier maken, maar dan met runderriblappen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept Arubaanse soep"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 25-01-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!