InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Courgette, een veelzijdige groente

Courgette, een veelzijdige groente

Courgette, een veelzijdige groente Courgette is een algemeen verkrijgbare groente. Je vindt deze groente in de supermarkt, op de markt en ook in veel moestuinen is een courgetteplant te vinden. Veelal wordt deze groente verwerkt in een pasta- of wokgerecht. Maar er zijn legio mogelijkheden. Rauw, gekookt of gebakken. Een paar mogelijkheden op een rij.

De courgette

Courgette is een groente uit de komkommerfamilie. Een courgette is een gemakkelijke plant om te telen. De plant kan erg groot en dik worden, maar de groente wordt er vaak niet lekkerder van. Een courgette van 20 centimeter heeft een heel andere smaak dan een courgette van 60 centimeter. Een grote dikke courgette heeft vaak dikke zaadlijsten die voorzien zijn van veel pitjes. Deze zijn niet echt lekker om te eten. Een courgette kan verschillende kleuren hebben. Er zijn gele en groene courgettes. Je kan de groente rauw eten, grilleren, drogen, maar ook verwerken tot een soepje of een koekje. Ook kan je met courgette je eigen tafelzuur maken. Hierbij enkele recepten om wat te variëren met deze veelzijdige groente.

Courgettekoekjes

Benodigdheden

  • 1 kleine courgette
  • 1 ei
  • 75 gram geraspte kaas
  • groene kruiden naar keuze
  • snufje zout
  • 5 eetlepels gezeefde tarwebloem
  • 1 eetlepel olijfolie

Recept

Rasp de courgette fijn en laat dit uitlekken zodat de courgette zoveel mogelijk vocht verliest. Dep hierna de geraspte courgette droog. Klop het ei los en meng het met de geraspte kaas. Voeg vervolgens de courgette toe. Voeg nu de gezeefde bloem toe. Alle ingrediënten bij elkaar vormen een samenhangend deeg. Is dit nog niet het geval moet er nog wat extra bloem worden toegevoegd. Pak nu een lepel deeg en vorm dit in je hand tot een plat koekje. Leg het in de pan en bak het in ongeveer 6 minuten gaar.

Op dit basisrecept voor courgettekoekjes zijn vele variaties mogelijk. Voeg eens wat spek of zalm toe en je krijgt een heel andere smaakbeleving. Ook zou je de koekjes kunnen serveren met een tomatendip, een knoflooksausje of met een groene salade.

Courgette in het zuur

Benodigdheden

  • 1 kilo courgettes
  • 2 grote uien rood of wit
  • 50 gram zout
  • 50 ml azijn
  • 350 gram suiker
  • Kruidnagels
  • Laurier

Recept

Snij de courgettes in kleine blokjes en snij de ui in dunne ringen. Leg de groenten in een kom en strooi het zout hier overheen. Laat dit minimaal een uurtje staan. Doe de azijn en suiker in een pan en breng dit aan de kook. Als dit mengel kookt kan je het een paar minuten laten doorkoken. Spoel nu de groenten goed schoon, laat ze uitlekken en dep ze droog in een schone theedoek of in een stuk keukenpapier. Giet hier nu het gekookte azijn/suikermengsel overheen en laat dit een nachtje staan. Breng alles de volgende dag weer aan de kook. Zet ondertussen potjes klaar waar je het zuur in wilt bewaren. Leg in elk potje een kruidnagel en een laurierblaadje. Als het mengel kookt kun je het in de potjes scheppen.

Zorg voor steriele weckpotten. Dit om bederf tegen te gaan. Maak je gebruik van potjes met een schroefdeksel? Zet deze dan na het vullen van de potjes op de kop weg. Zet ze weer rechtop als de potjes zijn afgekoeld.
© 2014 - 2019 Bianca101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Courgette, een veelzijdige groente"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!