InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lamsbout met witte bonen in de braadpan

Lamsbout met witte bonen in de braadpan

Lamsvlees is tegenwoordig niet duur meer en bijna elke slager verkoopt het. Mijn voorkeur gaat uit naar lamsbout van een islamitische slager die in de grotere steden ruim te vinden zijn. Dit gerecht met witte bonen kun je in de oven bereiden maar net zo makkelijk in een braadpan die er in alle soorten en maten zijn. Ze zijn uitermate geschikt om vlees te laten sudderen en/of te garen op een zeer laag pitje. Het gerecht is van oorsprong Frans maar een beetje aangepast zodat iedereen het kan bereiden.

Lamsbout voor 6 tot 8 personen

Ingrediënten
  • 250 gr gedroogde witte bonen
  • 4 middelgrote uien in stukken gesneden
  • 6 tenen knoflook (gepeld)
  • 1 flinke wortel, schoongemaakt
  • 1 lamsbout van 1 kilogram (laten ontbenen door de slager en in stukken laten snijden)
  • 4 dl witte wijn (bij voorkeur goedkope chardonnay vanwege de licht zoete smaak)
  • 5 dl kookvocht van de witte bonen die al voorbereid zijn
  • 3 takken rozemarijn
  • 1 klein blikje tomatenpuree (niet per se noodzakelijk)
  • 3 eetlepels gehakte peterselie
  • Zeezout en peper naar smaak

Witte bonen

De bonen een dag van tevoren in koud water laten weken. Na 24 uur weken 20 minuten tegen de kook aan voorgaren. Laat ze uitlekken ook al gaan de bonen later met de andere ingrediënten in de braadpan. Bewaar minimaal een halve liter kookvocht. Witte bonen uit een pot kan ook maar zijn minder smaakvol.

Samenvoegen

Hak de uien, knoflook en wortel fijn en bak ze in de Braadpan met een eetlepel olijfolie totdat de ui glazig ziet. Voeg de bonen erbij, leg daar bovenop de stukken lamsvlees. Giet de wijn en het overgebleven kookvocht erbij met bovenop het vlees de takken rozemarijn. Als de bonen uit een pot komen deze met het vocht en 7,5 dl wijn toevoegen. Breng aan de kook en zet de pan vervolgens op een zeer laag vuur. Strooi er royaal zeezout en peper over het gerecht. Roer af en toe met een spatel in de pan zodat er niets aanbakt. Hooguit 7 kwartier op een zeer laag pitje gaar laten worden. Het vocht is dan voldoende ingedikt en het vlees valt net niet uit elkaar. Eventueel water toevoegen als het mengsel te droog dreigt te worden. De tomatenpuree de laatste tien minuten van de kooktijd toevoegen. De tomatenpuree is niet echt noodzakelijk, maar dat is afhankelijk van de persoonlijke smaak. Proef daarom eerst voordat je deze toevoegt.

Haal de takken rozemarijn uit de pan. Roer voor het opdienen alles flink door elkaar en giet het mengsel over in een voorverwarmde schaal. Proef of de smaak in balans is, voeg anders extra zeezout toe. Strooi er de fijngesneden peterselie over. Serveer met droog gekookte witte rijst en sperzieboontjes.

Witte rijst

Een kilogram snelkookrijst koken volgens de aanwijzingen op het pak. Goed laten uitlekken en dan opdienen.

Sperzieboontjes met kleine stukjes rode paprika

Ingrediënten
  • 1 kg sperzieboontjes
  • 1 kleine rode paprika
  • 1 klein uitje
  • 2 eetlepels suiker
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 eetlepel citroensap
  • Nootmuskaat (gemalen)
  • Zeezout en peper naar smaak

Snij de uiteinden van sperzieboontje af en was ze schoon onder koud stromend water. Snij de paprika na het wassen in kleine stukjes. Doe de groenten in een pan met water en zorg dat alles geheel onder staat. Strooi er zout en peper bij naar smaak. Voeg een klein gepeld uitje toe en laat de groenten hooguit tien minuten koken. Giet het vocht af, haal het uitje weg en giet de groenten over in een voorverwarmde schaal. Voeg de suiker, olijfolie en citroensap toe en een flinke snuf gemalen nootmuskaat. De pan flink schudden voor het opdienen.

Eet smakelijk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto's: Flickr.com

Reageer op het artikel "Lamsbout met witte bonen in de braadpan"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 15-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Lamsbout
Schrijf mee!