InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waar zijn bananen goed voor?

Waar zijn bananen goed voor?

Waar zijn bananen goed voor? De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is s werelds grootste kruidachtige. In de culinaire keuken wordt het een vrucht genoemd, in de tuinbouw een groente en weer andere noemen het een kruid. Waarom zijn bananen krom? Dit komt door de zwaartekracht. Hierdoor gaat de bloemtros namelijk naar beneden hangen, terwijl de bananen juist naar boven willen groeien. Aan een bloemtros hangen velen bananen, dus je kunt je wel voorstellen dat het best zwaar kan worden. Wanneer deze tijdens de groei zouden worden ondersteund dat groeit de banaan gewoon recht. De banaan wordt vaak gegeten als tussendoortje of voor/tijdens het sporten. Bananen bevatten snelle suikers en geven je een echte energie boost. Dit is één van de reden waarom sporters dan ook vaak deze vrucht nuttigen. Verder kunnen bananen ook worden gegeten door de vrucht in plakjes te snijden en op brood te doen, door de yoghurt te roeren of met kaneel op de barbecue te leggen (een echte aanrader!). Ook de bananensplit is een bekende ijscoupe, waarbij deze vrucht centraal staat.

De cijfers

Een banaan die op de weegschaal ligt zal al gauw 150 gram aantikken. Een verse banaan bevat zon 90 tot 115 calorieën (iets meer dan de appel, die zon 60 calorieën bevat). Daarnaast bestaat een banaan uit 20-25 koolhydraten, 1,2 gram eiwit, 0,2 gram vet en 0,4 gram vezels. Natuurlijk bevat de banaan ook hele goede vitaminen en mineralen. In een baan zit al gauw 88 mg kalium, 8,7 gram vitamine C, tryptofaan, magnesium en selenium. Veel goed stoffen dus.

Waar helpen bananen bij?

Bananen helpen o.a, bij:
  • Depressies. Het stofje tryptofaan geeft je een ontspannen gevoel, zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en het geeft je een goed gevoel
  • PMS. Door de vitamine B6 wordt de bloedsuikerhoogte beter geregeld. Dit heeft ook een positief effect op je stemming.
  • Maagzweer. De bananen is handig bij problemen met de maag. Het neutraliseert het zuur en voorkomt irritatie aan de binnenkant van de maag.
  • Bloedarmoede. Door de hoeveelheid ijzer in een banaan wordt de productie van hemoglobine in het bloed gestimuleerd.
  • Bloeddruk. Door de hoeveelheid kalium wordt de bloeddruk verbeterd.

Bananen in een dieet?

Bananen staan vaak bekend als dikmaker, aangezien de banaan rijk is aan calorieën. Deze vrucht past wel degelijk in een dieet, maar belangrijk is wel de banaan met mate te eten. In de vrucht zitten belangrijke voedingsvezels en ze bevatten veel vitaminen en mineralen. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het feit dat er geen vet in een banaan zit. Er zit nog wel een verschil in de soort banaan die je eet. Je kunt het beste namelijk rijpe bananen eten omdat deze gemakkelijker te verteren zijn en ze wat zoeter zijn. Bananen die onrijp zijn bevatten veel zetmeel en smaken ook niet heel lekker.

Een hype in Japan

In Japan zijn de bananen een grote hype. Er is zo veel vraag naar dat het moeilijk wordt voor supermarkten om hun klanten ervan te voorzien. Alhoewel in de westerse wereld de bananen niet altijd een goed imago heeft qua vrucht om mee af te vallen, wordt dit in Japan wel anders gezien. Diëten gebaseerd op bananen zijn heel normaal en men zeg dat je er veel kilos door kunt kwijtraken.

Stoppen met roken?

In de banaan zitten de bekende vitamine B. Ook bevat de banaan veel magnesium en kalium. Deze stofjes zijn een handig hulpmiddel voor mensen die willen stoppen met roken. Deze stofjes vervangen de drang naar nicotine. Handig!

Lees verder

© 2012 - 2018 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is een banaan gezond?Is een banaan gezond?Is een banaan gezond? Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aankijken tegen bananen. Natuurlijk is el…
Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieë…
ChocoladebananenEen lekker stukje bevroren banaan met een jasje van knapperige chocola. Makkelijk te maken en erg leuk voor de kinderen!…
Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, m…
Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Bananen behoren eveneens tot de consumeerbare fruitsoorten. Bananen hebben, ondanks het gegeven dat ze tot de consumeerb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.fonteine.com/banaan.html

Reageer op het artikel "Waar zijn bananen goed voor?"

Reactie

Annemiek, 16-06-2012 16:34 #1
Door de vit. B6 wat ook weer gunstig op de spieren werkt helpen bananen ook tegen spierkrampen.

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 09-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!