InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Is een banaan gezond?

Is een banaan gezond?

Is een banaan gezond? Is een banaan gezond? Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aankijken tegen bananen. Natuurlijk is elk stukje fruit gezond, echter heeft het eten van bananen nog veel meer voordelen. Het eten van bananen kan een positieve invloed hebben op uw dagelijkse leven. Het heeft namelijk een aantal voordelen. Dit zijn zowel psychische voordelen als fysieke voordelen. Zelfs de schil van een banaan kan op een positieve manier worden gebruikt!

Artikel indeling

Positieve effecten

Het eten van bananen leidt tot een aantal positieve effecten, dit zijn namelijk de volgende:

Energie

Vanwege de overvloed aan vitaminen en mineralen, zijn bananen een grote bron van natuurlijke energie. Het eten van slechts twee bananen geeft u genoeg energie om anderhalf uur te kunnen sporten.

Kalium

Ook zitten bananen vol met het mineraal kalium, hierdoor dragen bananen bij aan het proces waarbij zuurstof naar je hersenen wordt getransporteerd. Ook helpt kalium bij het onderhouden van een regelmatige hartslag en de juiste waterbalans binnen het lichaam.

Onderdrukken van stress

Bananen bevatten vitamine B6. Deze vitamine reguleert de bloedsuikerspiegel en helpt ons in tijden van stress om chagrijnige stemmingen te onderdrukken.

Gezond voor de darmen

Bananen zijn rijk aan oplosbare vezels, die helpen bij het stoppen constipatie. Deze vezels hebben een uitsteken effect op het functioneren van de darmen.

Meer geluk

Bananen zorgen ervoor dat er een stof vrijkomt in uw lichaam, die de stemming reguleert (tryptofaan). Deze stof wordt binnen onze hersenen omgezet in serotonine waardoor wij ons gelukkiger voelen!

Dragen bij aan het stoppen met roken

Bananen zijn rijk aan B-vitaminen en andere mineralen die ervoor zorgen dat u zowel fysiek als psychisch minder verlangt naar nicotine.

Bloedarmoede tegengaan

Bananen zijn rijk aan ijzer. Hierdoor kan bloedarmoede worden tegengegaan. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer stimuleren namelijk de productie van hemoglobine in het bloed. Dit zorgt ervoor dat het bloed in uw lichaam sneller kan stollen in het geval van een snee of een ernstig letsel.

Gebruik maken van bananenschillen

Bananenschillen kunnen op de onderstaande manieren nuttig gebruikt worden:

Bananenschillen tegen wratten

Bananenschillen kunnen worden gebruikt om wratten te behandelen. De buitenkant van de bananenschil heeft een helende werking voor het menselijk lichaam. Wanneer u bijvoorbeeld een wrat op uw voet heeft, kunt u hier een bananenschil omheen wikkelen, zodat de buitenkant van de schil tegen de wrat aankomt. De wrat zal op een korte termijn verdwijnen. Om de bananenschil op zijn plaats te houden kunt u er tape omheen wikkelen.

Bananenschillen als meststof

Ten slotte kunt u ook van bananen profiteren in uw eigen tuin. In plaats van de schillen in de prullenbak weg te gooien, kunt u deze gebruiken als meststof voor in uw eigen tuin. Wanneer u wilt dat een bepaalde plant snel begint te bloeien, kunt u tijdens planten een aantal bananenschillen naast de wortels van de plant leggen. De plant zal binnen een paar weken enorm zijn!

Lees verder

© 2013 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een banaan met je?Een banaan is een sterk staaltje in de natuur. Niet alleen is hij een vrolijke schoonheid, hij is ook multi-functioneel.…
Bananen dragen bij aan een goede gezondheidBananen dragen bij aan een goede gezondheidBananen. Wie kent ze niet? En wie is er niet mee opgegroeid? Bijna iedereen kent en lust bananen. Ze hebben nogal een du…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieë…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.lifescript.com/food/articles/0/14_banana_health_benefits_you_might_not_know_about.aspx

Reageer op het artikel "Is een banaan gezond?"

Reacties

Bert, 20-08-2018 10:46 #2
De aanmaak door banaan van meer hemoglobine wil niet automatisch zeggen dat daardoor de stollingsfactor toeneemt. IJzer is vnl. het bestanddeel van rode bloedcellen en niet van bloedplaatjes. IJzer is wel een voorwaarde van de aanmaak van rode bloedcellen.

Anoniem, 11-07-2013 18:21 #1
Voor wittere tanden:
Wrijf de binnenkant van de schil over je tanden heen. Ze schijnen hierdoor witter te worden.

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 28-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezonde voeding
Reacties: 2
Schrijf mee!