InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waar zijn aardbeien goed voor?

Waar zijn aardbeien goed voor?

Waar zijn aardbeien goed voor? De aardbei wordt gezien als één van de lekkerste vruchten in ons land. Vooral in het zomerseizoen is deze vrucht van de partij in de supermarkten. Supermarkten verkopen vaak zowel Nederlandse en Spaanse aardbeien. Deze laatste soort worden gezien als lekker zoet. De Nederlandse aardbeien ogen wat wat lichter van kleur. Wat je waarschijnlijk niet weet is dat de aardbei heel veel vitamine C bevat, zelfs in sinaasappelen zit minder vitamine C. Aardbeien zijn heerlijk verfrissend, vooral in de zomer wordt de aardbei veel gegeten. De lekkere zoete en knalrode vruchten gaan op de markt en in supermarkten als warme broodjes over de toonbanken. Aardbeien zijn onder andere heerlijk op brood of in de yoghurt. Ook kan er heerlijke jam van worden gemaakt of kun je het gebruiken bij een lekkere chocolade-fondue.

Voordelen van de aardbei

De aardbei heeft een positief effect op de huid, dit komt door de hoge vitamine C waarde. Ook de water die in de vrucht zit en de anti-oxidanten zorgen hiervoor. De vitamines zorgen ook voor het op peil houden van de weerstand. Vitamines die naast vitamine C voorkomen zijn ook vitamine E en vitamine B6. In aardbei zit niet directe vitamine A, maar deze wordt wel aangemaakt door de caroteen die in deze vrucht voorkomt. Wist je dat deze vitamine een positief effect heeft op de ogen? Net als wortels zorgt dus ook de aardbei voor een goed gezichtsvermogen.

In een aardbei zit weinig calorieën. Ook geven ze je net als de appel en banaan een lang voldaan gevoel. Dit heeft een positief effect wanneer je op dieet bent. De energie dit in aardbeien zitten bevatten fruitsuikers. Dit zorgt ervoor dat je lichaam energie krijgt. De energie wordt ook veroorzaakt door het foliumzuur in deze vrucht. De aardbei is hier zeer rijk aan. Net als banaan heeft ook de aardbei een positief effect op de bloeddruk. Zo zit er kalium in deze vrucht. Dat zorgt ervoor dat de bloeddruk beter wordt geregeld. Heel handig wanneer deze niet altijd stabiel is. Let er wel op dat het een bloeddrukverlagende werking heeft.

Feitjes op een rij

  • Aardbeien zorgen ervoor dat de darmen als het ware worden ontgift en het tevens een verlichtend effect op de darmwerking
  • Aardbeien versterken de botten, het haar en de huid
  • De aardbei heeft een positief effect op de libido
  • De vrucht heeft een gunstig effect op de bloedvorming en de celgroei

Aardbeien smoothie recept

Met de zomer op komst is het recept van een heerlijke aardbeien smoothie geen overbodige luxe. Voor twee aardbeien smoothies heb je het volgende nodig:
  • Melk (bij voorkeur mager) 120 ml
  • Yoghurt (bij voorkeur mager) 120 ml
  • Aardbeien 8 tot 10 stuks
  • Suiker (bij voorkeur rietsuiker) 3 eetlepels
  • Vanille essence 1 theelepel
  • 5 gemalen ijsklontjes (tip: leg ze in een theedoek, vouw deze dicht en stampen maar)

Doe vervolgens alle benodigdheden in een blender. Smullen maar!

Lees verder

© 2012 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robertobarresi, Pixabay
  • http://natuur-en-gezondheid.skynetblogs.be/tag/aardbei

Reageer op het artikel "Waar zijn aardbeien goed voor?"

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 09-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!