InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koop

Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koop

Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koop Onder indo´s is deze vrucht beter bekend als labu siam. Indo´s zijn Nederlanders die door omstandigheden uit Indonesië naar Nederland zijn gevlucht. Labu is in heel Indonesië op elke markt te vinden. Een chayote is familie van de komkommer en de meloen. Je kunt de vrucht zowel als groente bereiden door het te koken, als rauw eten als fruit. Chayote komt uit Mexico en was onder de Maya´s een gewilde vrucht. De Chayote is tegenwoordig op markten steeds vaker in Nederland te koop.

Inhoud:

Hoe smaakt de chayote?

De smaak van rauwe chayote houdt het midden tussen cantaloupe meloen en komkommer met een vleugje rettich. Maar de bite is zonder meer die van een appel. Het is een lekkere vrucht die het goed doet als snackgroente naast een kerstomaatje, wat komkommerschijfjes, een worteltje en een radijsje. De chayote heeft op zich een neutrale waterige smaak maar het laat zich daarom uitstekend combineren met andere groenten. Het is een ideale groente voor een salade omdat het lekker knapperig is.

Wortel van 10 kilo

Bijzonder aan de chayote plant is dat de wortel wel 10 kilo kan wegen. Deze wortel is ook eetbaar en een leverancier van zetmeel, net als aardappel. Hij kan ook op dezelfde wijze als aardappel gekookt worden. Helaas is de wortel nog niet te koop in Nederland. De chayote plant groeit het liefst in subtropische omstandigheden. Wanneer je een huis met een moestuin in Zuid Europa hebt dan zou het moeten lukken om hem te kweken.

Labu, de indonesische variant van Chayote

In Indonesië met name op het eiland Sunda staat de vrucht bekend om een goede aanvulling te zijn in sayur asem oftwel zure groenten. De chayote wordt er ook verwerkt in Lalapan gerechten. Er zijn meerdere soorten labu te koop in Indonesië. De bladeren -daun labu- zijn een populaire groente in Indonesië. Eigenlijk is heel de plant eetbaar. De wortel, de vrucht maar ook de bladeren, de zaden en de stam zijn eetbaar.

Ingrediënten voor een salade met chayote

Bereidingswijze:

Snij de chayote en de komkommer even klein en voeg vervolgens alles in een grote saladekom. Zoete aardappel is een groente die je ook rauw kan eten. De oranje stukjes geven de salade een leuke kleur. Iedereen zal denken dat het wortel is. De linzen geven de salade wat stevigheid en de lijnzaad en zonnebloempitten zorgen voor wat eiwitten. De rest van de kruiden zijn eigenlijk op eigen inzicht. De Spaanse peper, zwarte peper en verse gember maken de salade lekker pittig. Paardenbloemblad is lekker erdoor omdat het een licht bitter kruid is. Hopelijk staan er kruiden in je vensterbank, eigen tuin of balkon want het is altijd leuk om een salade aan te vullen met zelf gekweekte producten. Om er een maaltijdsalade van te maken kun je er roomkaas en jonge kaas doorheen doen. Doe dat wel vlak voordat het op het bord gaat anders wordt de kaas zo waterig.

De geneeskracht van chayote

Behalve dat de groente chayote erg lekker is, heeft het geneeskracht. Het verlaagt de bloeddruk. Het is goed voor mensen met hypertensie. Ook verlaagt het cholesterolwaarden in het bloed. Daarnaast heeft het een kankerwerende werking. Het is een groente die goed werkt tegen jicht. Het urinezuur, wat jicht veroorzaakt, verlaat sneller het lichaam als je deze groente regelmatig eet. Sommige tannines in de pompoenachtige chayote hebben een anti-bacteriële werking. Het werkt tegen inwendige infecties. Het zou werken tegen aambeien; naar de anti-aambeien werking van chayote is nog geen wetenschapplijk onderzoek gedaan. De chayote heeft een contra-indicatie voor mensen met reuma. Wanneer je last hebt van reumatoïde artritis moet je het eten van deze groente beperken of nalaten.
Gerelateerde artikelen
Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?Andijvie is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken en hoewel we weten dat groenten gezond voor ons zijn, zijn…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Gezondheid en toepassing pastinaak in de keukenGezondheid en toepassing pastinaak in de keukenPastinaak valt onder de “vergeten groenten” en dat wil eigenlijk zeggen dat het er al heel lang is, maar dat het door de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JokoPix, Pixabay
  • http://grepeth.blogspot.com/2011/09/jipang-labu-siam-si-pencegah-hypertensi.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chayote
  • Foto bovenaan artikel: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koop"

Reacties

Gerda van Deelen, 16-11-2014 15:12 #3
Dit jaar heb ik twee labu siamplanten in de tuin, ik heb al bijna dertig vruchten geoogst en er zitten nu nog dertien vruchten aan en er komen nog steeds groeischeuten boven de grond. Ik heb gekregen vruchten eerst in een door bewaard, toen de loten 30 cm lang waren in een pot, waarin een plastic tasje met gaatjes onderin en aarde gelegd en een klein bamboe-groeirekje voor de uitlopers. Dan moet je de uitstulpende pit, waaruit de wortels groeien, dagelijks vochtig maken met een plantenspuit. Als de plant te groot wordt, terugsnoeien, de stengels zijn eetbaar, de wat oudere stengeldelen (met twee of drie knopen) zijn ook te stekken, de opbrengst van een vrucht is echter groter. In februari/maart de chayote half onder de aarde leggen, zodat de wortels de grond in kunnen groeien, in april/mei kunnen de planten naar buiten in de volle grond, ze verdragen zelfs lichte nachtvorst. Met het zakje is de kluit gemakkelijk uit de pot te trekken. In de bloeiperiode extra water geven, maar pas op voor wortelrot, de bodem moet doorlatend zijn. Het meeste werk is om de vrucht de winter door te krijgen. Een ideale plant voor op een pergola met mooi frisgroen blad. Een stekelige variëteit is verkrijgbaar bij Vreeken, Dordrecht. Reactie infoteur, 17-11-2014
Oh wat leuk! En vergeet niet dat de bladeren ook eetbaar zijn. Ze worden als groente verkocht in o.a. Indonesie.

Nieke Bong, 24-09-2014 05:09 #2
In indonesië eten we ook vaak de "mini chayote" bij lallapan, met sayur asam en gezouten of gebakken vis, in de meeste Sundanese restauranten, zitten ze niet aan tafel, maar op de grond, heel gezellig Reactie infoteur, 24-09-2014
Mini chayote, is dat een onrijpe gekookte chayote? Of een kleinere soort?
Oh lekker, sayur asem, zure groenten. Op de grond zitten? Nouja het spaart wel de investering van tafels en stoelen lol. In de Indonesische eethuisjes waar ik kwam zag je nog wel eens een rat of kakkerlak dus vond ik het wel fijn dat er een tafel was.

E. van der Zon, 12-02-2013 07:05 #1
Hallo,
Kunt u mij vertellen waar ik de bladeren van de chayote (daun labu) kan kopen?
Groeten,
Ed. Reactie infoteur, 12-02-2013
Hoi Ed,
Leuk dat je daun labu wilt eten, ik heb er zelf ook van genoten in Indonesië. Ik zou eigenlijk niet weten waar je dat kan kopen. Wat je eventueel kan doen in een labu laten ontkiemen en in een pot aarde zetten in een warme huiskamer. Dan kweek je zelf daun labu, maar dit is natuurlijk wel een geduldeisend werkje. Een labu laten ontkiemen is iig niet zo moeilijk, maar het onderhouden van de plant is wel lastig in ons klimaat.
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 20-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 3
Schrijf mee!