InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere en supergezonde recepten met banaan

Lekkere en supergezonde recepten met banaan

Lekkere en supergezonde recepten met banaan Bananen zijn lekker én super gezond. Ze bevatten onder meer kalium, magnesium, vezels, bètacaroteen, Vitamine A, Vitamine C en Vitamine B6. Bovendien vullen ze goed, waardoor je minder snel grijpt naar een ongezond tussendoortje. Kinderen zijn dol op bananen. En dat is mooi, want ze zijn heel goed voor het immuunsysteem en de groei van kinderen. Van deze recepten met banaan zullen je kinderen ook zeker smullen. En jijzelf ook. Bovendien kun je er zonder schuldgevoel van eten, want ze bevatten alleen maar gezonde en natuurlijk ingrediënten!

Waarom zijn bananen gezond?

Bananen eten heeft vele voordelen voor je gezondheid. Deze tropische vruchten leveren twee keer zoveel koolhydraten en wel vijf keer zoveel vitamine A en ijzer als appels. Dat maakt bananen in het bijzonder goed voor sporters, en ook voor kinderen in de groei. Bananen bevatten ook bètacaroteen, de voorloper van Vitamine A, wat belangrijk is voor de weerstand en groei van je kind. Bovendien is dit een antioxidant, oftewel: het beschermt de lichaamscellen tegen oxidatie. Wie er jong uit wil blijven zien heeft dus ook baat bij bananen!

Vroeger hoorde je regelmatig dat je niet te veel bananen moest eten, omdat dit verstopping zou veroorzaken. Dit blijkt echter allemaal wel mee te vallen. Elke dag een banaan en af en toe zelfs twee kan helemaal geen kwaad. Tenminste, wanneer je dagelijkse voedingspatroon ook gezond is.

Bananen voor een goed humeur

Naast het feit dat bananen goed zijn voor je gezondheid, bezorgen ze je ook nog eens een goed humeur! Bananen bevatten namelijk het aminozuur tryptofaan, wat de hoeveelheid serotonine in het lichaam verhoogt. Dit verbetert je stemming, zorgt voor ontspanning en geeft je een gelukkig gevoel.

Recept: softijs van bananen

Hiervoor heb je slechts enkele rijpe bananen nodig, een blender of keukenmachine en een vriezer.
Verwijder de schil van de bananen en snijd ze in plakjes. Verdeel de plakjes over een (bak)plaat en leg deze vervolgens enkele uren (en nacht mag ook) in de vriezer. Wanneer je dit hebt gedaan kun je de plakjes banaan ook in een zakje doen om te bewaren in de diepvries.

Of je gaat meteen aan de slag om ijs te maken! Dit is hartstikke simpel: doe de bevroren plakjes banaan in de blender of keukenmachine en zet deze aan. Wanneer je een blender gebruikt zul je af en toe even moeten schudden of de inhoud naar beneden schrapen zodat je weer verder kunt met mixen. Uiteindelijk zal je zien dat de bananen steeds romiger worden en het geheel op ijs gaat lijken. Smullen maar!

Recept: bananenpannenkoek

Bananenpannenkoeken zijn heerlijk en gezond en daarmee heel geschikt om mee te ontbijten. Ook leuk voor de kids: weer eens wat anders dan een boterham met kaas.

Je hebt voor 2 pannenkoeken nodig:
  • 2 eiwitten (liefst van biologische scharreleieren)
  • 1 (biologische) banaan
  • 1 theelepel kaneel
  • kokosolie om in te bakken

Verwijder de schil van de banaan en pureer deze met blender of staafmixer. Heb je deze apparaten niet dan kun je de banaan ook heel fijn prakken met een vork. Doe de eiwitten in een kom en voeg de bananenpuree en een theelepel kaneel toe. Verhit wat kokosolie in een koekenpan en doe wat van het beslag erin. Bak de pannenkoek op middelhoog vuur.

Recept: bananenchips

Bananenchips zijn een lekker hartig tussendoortje en heel makkelijk zelf te maken. We gebruiken hiervoor geen gewone bananen, maar bakbananen, die verkrijgbaar zijn bij de toko en tegenwoordig ook bij veel supermarkten.

Om bananenchips te maken heb je nodig:
  • 5 groene bakbananen
  • kokosolie (met of zonder geur, naar eigen smaak) om in te frituren
  • versgemalen zeezout
  • eventueel wat (biologisch) knoflookpoeder

Verhit flink wat kokosolie in een wok en laat de olie goed heet worden, zodat je er in kunt frituren. Verwijder de schil van de bananen en snijd dunne plakken van de bananen (met een kaasschaaf gaat dit vrij eenvoudig). Bestrooi de plakken banaan met versgemalen zeezout en eventueel wat knoflookpoeder. Bak de plakken goudbruin in de kokosolie. Wanneer je de bananenchips uit de wok haalt kun je deze het beste even uit laten lekken op wat keukenpapier.

Eet smakelijk!
© 2014 - 2018 Natuurlijk-eten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieë…
Smoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarSmoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarMooi, soepel, vol en glanzend haar krijg je door het eten van proteïnen en vitamine B. Deze bevinden zich onder andere i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • www.cometogetherkids.com
  • www.missnatural.nl

Reageer op het artikel "Lekkere en supergezonde recepten met banaan"

Infoteur: Natuurlijk-eten
Gepubliceerd: 17-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!