InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waar zijn kiwi's goed voor?

Waar zijn kiwi's goed voor?

Waar zijn kiwi's goed voor? De kiwi is een vrucht wat groeit aan een slingerende klimplant. Iedereen kent de kiwi wel als een ovale vrucht met een harde witte kern erin. De zwarte pitjes bevinden zich om deze kern. Waar de vrucht ooit een exotisch imago had, is dat tegenwoordig aardig verdwenen. Exotisch imago of niet de kiwi is heerlijk om als tussendoortje te eten, in smoothies te gebruiken, als garnering op slagroomtaarten of in salades. Een handige manier op de vrucht te eten is door deze met een mes doormidden te snijden en met een theelepeltje op te eten. Ook het witte gedeelte in de kiwi is eetbaar. Soms is deze te hard en daardoor minder lekker om te eten.

Voordelen van de kiwi

De kiwi is een vrucht dat rijk is aan vitamine C. Ook bevat de vrucht andere goede stoffen. Belangrijke stoffen die veelal in deze vrucht voorkomen zijn vitamine A, vitamine C, vitamine E, foliumzuur, kalium magnesium en voedingsvezels. De kiwi heeft een zeer sterke voedingsdensiteit, zelfs meer als de appel of de banaan.

De chlorofyl in kiwi’s zorgen voor het voorkomen van leverkanker. Niet alleen de kans op leverkanker wordt verkleind, maar door de stoffen caroteen, luteïne en xanthofyl wordt ook de kans verkleind op prostaat- en longkanker. Net als in appels, zitten ook in kiwi’s pectine. Deze stof zorgt er voor dat de kans op hartziektes wordt verkleind. Tevens helpen ze bij een goede cholesterolbeheersing en hebben ze een cholesterolverlagende werking. Voor de hersenen is de kiwi ook goed. Dit komt door het stofje serotonine wat deze vrucht bevat. Zo worden ze ook wel gezien als hulpmiddel voor stress. De kiwi bevat ook aminozuren die zorgen voor een versterking van het hart. Het dichtslibben van het hart wordt voorkomen.

Naast al deze voordelen is de kiwi ook nog eens rijk aan magnesium. Deze stof zorgt voor een betere stofwisseling in het lichaam. Ook wordt het zenuwstelsel gestimuleerd. Wanneer je niet voldoende magnesium binnenkrijgt wordt de kans op hartziekten of een te hoge bloeddruk verhoogd.

Kiwi’s tijdens het sporten

Na een onderzoek bij diverse sporters in China werd duidelijk dat de kiwi wel een degelijk positief effect heeft op het sporten. Ze dronken af en toe een sportdrank met daarin kiwi. Hun glucosegehalte bleef goed op peil en ze hadden meer uithoudingsvermogen. Ook bleef het bloedsuikerniveau op peil. Verder nam het vitamine C gehalte in de bloedvaten toe. Al met al een goede vrucht om tijdens en voor het sporten te nuttigen.

Kiwi’s in het dieet

Naast het feit dat het een gezonde vrucht is en veel vitaminen, aminozuren en vezels bevat, helpt de kiwi ook met het verliezen van gewicht. De kiwi heeft een darmreinigeinde werking. De niet oplosbare vezels zorgen er voor dat de darmen worden gestimuleerd, wat leidt tot een goede stoelgang. Daarnaast zorgt de kiwi voor het verbranden van vet en energie. De aminozuren uit deze vrucht worden in het lichaam omgezet in carnitine, waardoor de vetverbranding wordt gestimuleerd.

Ook de vochtafdrijvende stoffen, die overigens ook in aardbeien zitten, zorgen voor beter proces qua het gebruiken van vetreserves. Net als veel andere vruchten, zorgt ook de kiwi ervoor dat je minder trek krijgt. Heel handig als tussendoortje dus. Redenen genoeg om de kiwi in het dieet op te nemen! Maar denk eraan alles met ‘te’ is te veel, met mate is wel goed.

Lees verder

© 2012 - 2018 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met kiwiAfvallen met kiwi, kan dat wel? De kiwi is een heerlijk, zoete vrucht, die perfect is als tussendoortje. Daarnaast heeft…
Hoe gezond is de kiwi?Hoe gezond is de kiwi?De kiwi, of van originele Chinese kruisbes, vinden we lekker en we weten dat de kiwi gezond is. We variëren niet echt ve…
Kiwi, groen en geel een vitaminebomKiwi, groen en geel een vitaminebomDe kiwi is over de hele wereld een razend populaire vrucht. De kiwi is gezond, hij bevat veel vitamine C, vezels en mine…
Vier typen voedsel tegen GriepVier typen voedsel tegen GriepHet griepseizoen nadert en er is meer dan ooit het besef dat we vatbaar zijn voor allerlei virussen en bacterien, de bek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • http://www.tuinkrant.com/artikel/hoe-gezond-zijn-kiwi-s-wel-niet-kiwi-dag-gezond-winter-door

Reageer op het artikel "Waar zijn kiwi's goed voor?"

Reactie

Zeynep, 02-02-2013 16:59 #1
Hoe vaak per dag of week moet je het eten, zodat deze vitamines effect kunnen hebben op je lichaam?

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 09-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!