InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Overzicht glutenvrije broden in de winkel of op het internet

Overzicht glutenvrije broden in de winkel of op het internet

Overzicht glutenvrije broden in de winkel of op het internet Er is anno 2018 best veel keuze in glutenvrije producten. In elke supermarkt is er wel een schap te vinden met glutenvrije producten. Ook de keuze in glutenvrij brood is redelijk groot. Het is er in kant en klaar, maar je kan natuurlijk altijd ook van glutenvrij meel zelf glutenvrij brood bakken. Naast glutenvrij zijn er ook broden die tevens lactose- en/of eivrij zijn. Meer dan genoeg keuze dus voor mensen die allergisch of intolerant zijn voor gluten of om een andere reden geen gluten willen eten.

Algemeen

In de supermarkten en natuurvoedingswinkels zijn diverse merken van glutenvrij brood te verkrijgen. Ieder brood smaakt natuurlijk weer anders en heeft zijn eigen voor- en nadelen. De meeste glutenvrije verse broden zijn ongeveer drie dagen houdbaar en kunnen ook ingevroren worden. Gluten is een eiwit dat in de voedingsindustrie steeds vaker wordt gebruikt om de voedingswaren mooier en compacter te maken. Het eiwit bestaat uit twee polypeptiden: gliadine en glutenine, waarvan gliadine het allergene deel vormt. Indien de spijsverteringswand is aangetast en je over te weinig enzymen beschikt om de gluten te verteren, dan dringt gliadine de bloedbaan binnen en veroorzaakt dan darmontstekingen.

Dr.Schär

Dr.Schär is onder andere verkrijgbaar bij Albert Heijn en bij natuurvoedingswinkels. Ze hebben diverse broden in hun assortiment en daarnaast nog vele andere glutenvrije producten zoals koekjes en pasta. De adviesprijs van dit brood ligt rond de 3,50 euro (afhankelijk van welk brood je kiest). Het weegt 300 gram. Heel licht in gewicht dus, waardoor het ook wat minder vult. Een voorbeeld van de broden van dr.Schär is brood van Vital welk brood ook geschikt is voor mensen die lactose- en/of ei- intolerant zijn. Dr.Schär heeft naast vers brood ook nog een heel assortiment aan kant en klare broodjes zoals ciabatta en baguettes. Nadeel van dit brood is dat er vrij veel suikers in gebruikt worden.

Yam brood

Dit brood is verkrijgbaar bij de Jumbo- en C-1000 supermarkten. Het is verkrijgbaar in drie verschillende varianten, te herkennen aan de drie vrolijke kleuren van de verpakking. De verkoopprijs ervan is 4,25 euro. Daarvoor krijg je een brood van 600 gram. Een keer zo zwaar als het brood van dr.Schär dus. Daarom vult dit brood ook duidelijk meer. Ook deze broden bevatten geen lactose en geen ei. Yam brood is er in vier varianten:
  • bruin
  • licht meergranen
  • donker meergranen
  • rozijnen

Omdat het brood behoorlijk zwaar is wordt het donker granen brood als wellicht als iets te zwaar beoordeeld. Maar natuurlijk is dat zeer persoonsafhankelijk.

Genius

Dit brood is verkrijgbaar bij Albert Heijn. De prijzen van brood van Genius variëren nogal. Zo is er brood van 3,59 euro, maar ook voor 4,75 euro. Het weegt rond de 550 gram. Brood van Genius bevat ei, maar geen lactose en koemelk.

Fria

Van Fria zijn diverse soorten brood te koop, maar ook luxe broodjes zoals bijvoorbeeld croissants, baguettes en hotdogs. Dit brood kost rond de 5 euro voor 500 gram. Het is ongeveer drie dagen houdbaar, maar kan ook direct worden ingevroren. Ook deze broden zijn weer zonder lactose en ei.

FreeOf

Dit brood wordt vers gebakken en is onder andere via het Internet te bestellen. Het brood van FreeOf kost 4,35 euro voor 400 gram en is er in volkoren, bruin, wit, teff en haver. Dit brood is lactose- en eivrij en daarnaast ook suikervrij.

Proceli

Proceli heeft vooral veel luxe broodjes in zijn assortiment. Voorbeelden zijn hamburgerbroodjes, puntbroodjes, croissants en panini. Sommige daarvan zijn kant en klaar, andere moeten nog even worden afgebakken.

3Pauly

Het brood van 3Pauly weegt 500 gram en kost rond de 3,50 euro, afhankelijk van welk brood je kiest. Deze broden zijn op het Internet ook te koop per zes stuks, zodat er een korting gegeven kan worden.

Happy bakers

Een vrij nieuw product in 2017 is het brood van Happy Bakers. Deze broden zijn gemaakt zonder gluten en zonder melk, soja of ei. Via internet zijn ze te bestellen, vanaf 20 euro betaal je dan geen verzendkosten. Deze broden moet je eerst nog zelf 10 minuten afbakken zodat je, zeker op de eerste dag, een heerlijk ruikend brood met knapperige korst hebt.

Verder zijn er nog glutenvrije broden en broodjes van merken zoals Livwell, Schnitzer, Consenza, Poensgen en Semper.

Zelf glutenvrij brood bakken

Natuurlijk mag zelf glutenvrij brood bakken niet ontbreken in dit rijtje van glutenvrije broden. Het grote voordeel ervan is dat je je brood zelf kan samenstellen zodat je precies weet wat erin zit en de de smaak voor jezelf kan aanpassen.
Glutenvrij meel is onder andere verkrijgbaar van:
  • Consenza
  • Johannesmolen
  • Dr.Schär

Aan het meel kan je vervolgens zelf melk (of melkvervanger zoals sojamelk, amandelmelk of kokosmelk) en eieren (of ei vervangers) toevoegen om een lekker brood te maken. Ook kan je brood bakken van bijvoorbeeld banaan of quinoa en boekweit.

Lees verder

© 2015 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder glutenPepernoten zelf klaarmaken, met en zonder glutenHet sinterklaasfeest is onverbrekelijk verbonden met peper- en kruidnootjes. Je kan ze soms al in de zomer in de winkels…
Glutenvrij brood bakken, een succesvol nieuw receptVoor het bakken van een glutenvrij brood zijn er heel wat beproefde methodes op internet te vinden. De ervaring leert da…
Glutenvrij broodVeel mensen kunnen vanwege een allergie of intolerantie niet tegen gluten of tarwe. Op deze pagina vindt u een recept om…
Ook met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenOok met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenCoeliakie is een overgevoeligheid voor de gluten in bepaalde graansoorten. Vooral tarwe, haver, rogge en gerst worden da…
Het glutenvrije dieetHet glutenvrije dieetMensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • http://www.glutenvrijewebshop.nl/vers-brood

Reageer op het artikel "Overzicht glutenvrije broden in de winkel of op het internet"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 02-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Glutenvrije recepten
Schrijf mee!