InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder gluten

Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder gluten

Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder gluten Het sinterklaasfeest is onverbrekelijk verbonden met peper- en kruidnootjes. Je kan ze soms al in de zomer in de winkels kopen. Maar wat is er nu leuker dan om de nootjes samen met de kinderen klaar te maken? Er zijn vele recepten voor pepernootjes en kruidnootjes te vinden op internet en je kan ze natuurlijk gewoon aanpassen naar eigen smaak! Je kan ze maken met melk en eieren, maar als iemand allergisch of intolerant is voor zulke bestanddelen, zijn ze gelukkig ook zonder lactose en eieren te maken. Ook glutenvrij zijn ze prima te maken.

Ingrediënten voor het standaard pepernotenrecept

Een gewoon lekker recept voor de kinderen en mensen die gewoon alles mogen eten qua ingrediënten.
  • 250 gram speltmeel
  • 125 gram bruine suiker
  • 100 gram roomboter
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 tl speculaaskruiden
  • 1 eigeel
  • 3 eetlepels melk
  • snufje zout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op een temperatuur van 150 graden en roer vervolgens de droge ingrediënten door elkaar. Smelt de boter en doe het eigeel en de melk erbij en roer het mengsel goed door elkaar. Kneed het daarna door. Zet het deeg een half uurtje afgedekt in de koelkast. Rol kleine bolletjes van het deeg en leg ze op het bakpapier, laat wel wat ruimte tussen de pepernoten zodat ze kunnen groeien.

Na ongeveer 30 minuten in de oven zijn ze klaar. Laat ze vervolgens nog even afkoelen.

Kruidnootjes ingrediënten voor pepernoten zonder ei, lactose of gluten

Ook zonder ei en melk (lactose) kan je prima pepernootjes maken. En natuurlijk kan je het meel ook vervangen door glutenvrij meel, als je overgevoelig bent voor coeliakie of glutenintolerant.
  • 150 gram speltmeel (kan vervangen worden bij glutenintolerantie)
  • 100 gram boekweitmeel
  • 1 eetlepel baking soda
  • 75 gram basterd suiker
  • 50 gram roomboter (kan vervangen worden bij lactose intolerantie)
  • 50 gram kokosolie
  • 1 theelepel speculaaskruiden
  • snufje zout
  • beetje water

Zonder gluten, lactose, eieren of met andere kruiden

Glutenvrij
Het speltmeel kan men vervangen door eenzelfde hoeveelheid quinoa meel, zodat er geen gluten in deze kruidnootjes zitten. ook zijn er in de winkel en op internet diverse soorten glutenvrije (brood) mixen te koop. Denk dan aan merken zoals dr.Schär, Cereal, ma Vie, Organ etc.

Zonder eieren
Eieren kan je vervangen door baking soda, maar ook door geweekt lijnzaad (even weken in warm water, zodat het lijnzaad opzwelt en gelei vormt). Er zijn nog een paar andere grondstoffen die vrij simpel één of twee eieren in een recept kunnen vervangen. Ook zijn er in de winkel kant en klaar producten te koop die eieren in recepten kunnen vervangen, zoals no-Egg van Orgran.

Lactose-intolerantie
In geval er een probleem is met roomboter, dus met lactose, dan is de roomboter gemakkelijk te vervangen door een boter zonder lactose erin. Zoals bijvoorbeeld "Lekker op brood" van Albert Heijn op basis van zonnebloemolie. Ook minus L heeft een lactose vrije boter in het assortiment en wellicht is soja boter ook een goed alternatief. Zo maak je het recept simpel lactosevrij.

In plaats van de speculaaskruiden kan men ook zelf een kruidenmengsel maken van een theelepel van kruidnagelpoeder, kardemom, gemberpoeder, koriander, nootmuskaat en peper en twee eetlepels met kaneel.

Bereiding

Verwarm de oven voor op een temperatuur van 160 graden en leg bakpapier op de bakplaat. De ingrediënten samen kneden en op het laatst water toevoegen zodat het deeg mooi glad wordt. Dan rolletjes van het deeg maken en in kleine plakjes snijden. Daarna er kleine balletjes van draaien. Doe ze vervolgens 12 tot 15 minuten in de oven.

Bewaren

Meestal zijn de kruidnootjes nog iets zacht als ze uit de oven komen. Laat ze dus eerst goed afkoelen, dan worden ze vanzelf hard en smaken ze natuurlijk veel lekkerder. Bewaar ze in een goed afgesloten bak of een plastic zak. Zodoende blijven ze langere tijd hard en smakelijk om te eten.
© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen de pepernoot en de kruidnootBij Sinterklaas horen pepernoten en kruidnoten. Veel mensen denken echter dat pepernoten en kruidnoten hetzelfde zijn. D…
Zwanger en pepernoten of kruidnotenZwanger en pepernoten of kruidnotenPepernoten behoren tot de meest bekende Sinterklaaslekkernijen. Daar waar pepernoten vroeger bestonden uit anijsachtige…
Kruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenKruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenZijn het nu kruidnoten of pepernoten die Zwarte Pieten tijdens het Sinterklaasfeest strooien? Wat is de geschiedenis van…
Recept Bourgondisch lekkere kruidnootjes en pepernotenRecept Bourgondisch lekkere kruidnootjes en pepernotenZo richting december zijn pepernoten en kruidnoten onmisbaar. De koekjes zijn maandenlang ongelooflijk populair in Neder…
Light-kruidnoten en pepernoten bevatten vet en calorieënLight-kruidnoten en pepernoten bevatten vet en calorieënPepernoten en het feest van Sinterklaas zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ondanks dat pepernoten dan ook worden b…

Reageer op het artikel "Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder gluten"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 02-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!