InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Goedkope superfoods

Goedkope superfoods

Goedkope superfoods In 2014 werd voor het eerst de term 'superfoods' geïntroduceerd. De voedingsmiddelen die als superfood bestempeld werden waren onder andere verschillende soorten bessen, zaden, poeders en algen, maar ook olijfolie en pure chocolade bijvoorbeeld. Er is geen officiële definitie voor superfoods, maar over het algemeen worden voedingsmiddelen bedoeld die tien of meer belangrijke vitaminen en mineralen bevatten en tevens rijk zijn aan antioxidanten en aminozuren. Dit maakt deze superfoods erg gezond, maar helaas is dat ook te merken aan de prijzen die bedrijven vragen voor de 'superfoods'.

De commercialisering van superfoods

Superfoods zijn de trend van 2014. Er was veel reclame rondom deze term en de superfoods kwamen al snel in de schappen te liggen. Ook werd de term opgepikt door bloggers, tijdschriften en supermarkten. Ook gewone drogisterijen voegden al snel superfoods toe aan hun assortiment, voor vrij hoge prijzen. Er is een lange lijst met superfoods die oneindig kan worden aangevuld, maar met de term superfoods worden onder andere de volgende producten bedoeld:
  • Chiazaad
  • Goijbessen
  • Tarwegras(poeder)
  • Rauwe cacao
  • Chlorella
  • Spirulina
  • Bijenpollen
  • Kokosolie
  • Incabessen
  • Hennepzaad
  • Moerbeien
  • Maca poeder
  • En vele anderen

Dat superfoods gezond zijn is geen twijfel over mogelijk. Het zijn immers bessen, zaden en dergelijke en behoren tot de natuurlijke voedingsbronnen zoals we deze van oudsher kennen. Het probleem echter met de commercialisering van de superfoods is dat mensen doorslaan in het gebruik van superfoods. Hier is veel kritiek op geweest en op die manier werd de hype superfoods in een negatief daglicht gezet. Het voedingscentrum geeft op de website aan dat zij het bestaan van 'superfoods' niet erkent en dat gevarieerd eten de sleutel is tot een gezond voedingspatroon. De superfoods horen een aanvulling te zijn op de voeding en niet een vervanging. Bovendien geldt ook met superfoods het algemene principe: teveel is nooit goed. Zo is meer dan 10 gram chiazaad per dag af te raden. Wat betreft superfoods kunnen we wel spreken van een hype in 2014, waarbij de verschillende superfoods in het gemiddelde Nederlandse keukenkastje terecht zijn gekomen.

De prijzen van superfoods

Bedrijven die de trend hebben opgepikt, zijn zich bewust van het feit dat de populariteit van deze superfoods betekent dat er hoge prijzen voor gevraagd kunnen worden. Hier wordt dus ook misbruik van gemaakt. Voor kleine hoeveelheden superfoods worden vaak hoge prijzen gevraagd en dit is geen kwaliteitsgarantie. Er wordt daarom aangeraden te kijken naar een biologisch keurmerk. In het televisieprogramma Kassa werd eind 2014 ontdekt dat het superfood chiazaad oorspronkelijk goedkoop vogelzaad is. Toen echter bleek dat dit chiazaad duur verkocht kon worden werden er plots hoge prijzen voor gevraagd. Dit is dus ook misbruik maken van de hoge vraag naar superfoods. De dure superfoods lijken de bevolking dus onnodig op kosten te jagen. Maar kun je ook gezond eten zonder de dure superfoods?

Alternatieve 'goedkope' superfoods

De misconceptie omtrent superfoods is dat dit een aparte voedingsgroep is, waarvoor dus extra betaald moet worden of uitheemse planten of zaden gegeten moeten worden. Niet is minder waar, ook eten dat veel vertrouwder is kan als superfood bestempeld worden. Het gaat er immers om dat er bovengemiddeld veel vitaminen en mineralen in de voeding zitten. Vitaminen en mineralen zijn te vinden in voedsel dat de natuur ons als compleet aanbiedt. Denk daarbij dus aan groente, fruit, zaden, noten, paddenstoelen, bladgroen en ook kruiden. De onderstaande voedingsmiddelen zijn veel vriendelijker voor het budget maar wel net zo gezond als superfoods:
  • Boerenkool
  • Citroen en limoen
  • Ananas
  • Amandelen
  • Zonnebloempitten
  • Kaneel
  • Wortel
  • Groene thee
  • Spinazie
  • Pompoen
  • Havermout
  • Kidneybonen
  • Appelstroop
  • Kurkuma
  • Gember
  • Bleekselderij
  • Zilvervliesrijst
  • Olijfolie
  • Knoflook
  • Linzen

Uiteraard kan hier nog veel aan worden toegevoegd. Superfoods zijn dus niet per se duur, en daarmee gewoon voor iedereen toegankelijk zolang je de goedkoopste keuzes maakt voor echte voeding zul je de dure superfoods niet missen.

Lokaal en seizoensgebonden eten

Aan superfoods worden allerlei gezondheidsvoordelen toegeschreven. Om te kunnen profiteren hiervan, is het ook altijd ten zeerste aan te raden lokaal en seizoensgebonden te eten. Sommige producten zijn het hele jaar een goede basis van een gezonde voeding, zoals bijvoorbeeld aardappels. Maar sommig fruit bijvoorbeeld is enkel in de zomer te verbouwen, het is dan veel verstandiger het buiten dit seizoen (wanneer het wordt aangeleverd uit kassen of uit het buitenland) niet te eten. De meeste voedingsstoffen zitten in het product als het lokaal verbouwd wordt, in de buitenlucht. Indien jij je geen superfoods kunt veroorloven of er niet zoveel vertrouwen in hebt, luidt het devies dus lokaal en seizoensgebonden te eten.

Lees verder

© 2015 - 2019 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://het-dieet-voor-mij.nl/de-waarheid-superfoods/
  • http://www.kiwienzo.nl/25-goedkope-superfoods/

Reageer op het artikel "Goedkope superfoods"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 23-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Goedkoop gezond eten
Schrijf mee!