InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Is quinoa glutenvrij?

Is quinoa glutenvrij?

Quinoa is een echte powerfood en steeds meer mensen ontdekken wat de voordelen van dit graan zijn. Zo kun je er bijvoorbeeld gemakkelijk mee afvallen en zitten er talloze voedingsstoffen in. Mensen die gevoelig zijn voor gluten vragen zich vaak af of quinoa glutenvrij is. Hoe zit dit eigenlijk en kun je bijvoorbeeld bakken met quinoameel? Is quinoa glutenvrij of niet?

Wat zijn gluten?

Gluten zitten in producten zoals haver, tarwe, rogge en spelt. Het is vast heel logisch dat producten die hiermee gemaakt worden eveneens gluten bevatten. Hierbij kun je denken aan taart, brood en pasta. Er zijn mensen die gevoelig zijn voor gluten en daardoor glutenvrij moeten eten. Mensen die niet goed tegen gluten kunnen krijgen last van hun maag. Deze klachten verdwijnen doorgaans wanneer ze geen gluten meer eten.

Wat is quinoa?

Quinoa is een soort graan dat vooral in Midden- en Zuid-Amerika wordt verbouwd. Het is een echte superfood, ook wel powerfood, en bevat enorm veel voedingsstoffen. Quinoa kan worden gebruikt als vervanger voor rijst of pasta en kan in heel veel gerechten worden gebruikt. Het is zelfs mogelijk quinoa bij het ontbijt te eten! Er zijn drie verschillende soorten quinoa:

  • Blanke quinoa
  • Rode quinoa
  • Zwarte quinoa

De blanke quinoa komt het meest voor. Qua smaak verschillen de soorten quinoa niet veel van elkaar, al zijn de rode en zwarte quinoa wat knapperiger dan de blanke.

Is quinoa glutenvrij?

Het simpele antwoord op die vraag is: ja, quinoa is glutenvrij. Dit komt omdat het officieel geen graan is, maar familie van de spinazie. Hoewel het als graan wordt gegeten, valt het dus eigenlijk onder de groente. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat er fabrikanten van quinoa zijn die ook handelen in producten met gluten. In de verpakking kunnen dus sporen van gluten aanwezig zijn. Lees de verpakking daarom altijd goed.

Quinoameel

Er bestaat speciaal quinoameel. Dit is meel gemaakt van de quinoazaadjes. Het is ideaal meel om zelf bijvoorbeeld glutenvrij brood mee te bakken. Quinoameel kun je online kopen of bij biologische winkels. Lees de verpakking altijd goed, omdat er varianten zijn waar sporen van gluten in kunnen zitten. Net als met normale quinoa is dit afhankelijk van de fabrikant.

Pasta

Behalve quinoameel kun je ook speciale pasta kopen die is gemaakt van quinoa. Dit is dus volledig glutenvrij en je kunt er allerlei pastagerechten mee maken. Er is spaghetti en pasta (penne) dat je kunt kopen van quinoa. Het is te koop bij veel biologische winkels en online.

Glutenvrij koken

Er zijn online talloze recepten te vinden met quinoa waar geen gluten in zitten. Het is niet heel moeilijk om glutenvrij te koken met quinoa. Je kunt ontzettend veel met quinoa, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn en het is een prima vervanger voor bijvoorbeeld pasta of bood.

Waar koop je quinoa?

Quinoa begint steeds bekender te worden en tegenwoordig is het dan ook vaak te verkrijgen in supermarkten. Het merk Lassie heeft sowieso ook quinoa, maar het is daarnaast ook te vinden bij de biologische afdeling. Je kunt quinoa ook krijgen in biologische winkels. Kun je het echt nergens vinden? Dan kun je het ook altijd nog online kopen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is quinoa glutenvrij?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 05-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!