InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Puur en gezond eten

Puur en gezond eten

Puur en gezond eten Er zijn weinig dingen zo populair als websites, tijdschriften en boeken of andere informatiebronnen over voeding. Dit is natuurlijk niet vreemd, aangezien eten een belangrijke rol in ons dagelijks leven speelt. Bovendien zijn onderzoeken en meningen over dit subject vaak heel erg verdeeld. Maar wat zijn nu de belangrijkste waarheden en missconcepties en waar moet je op letten als het aankomt op gezonde voeding?

Informatievoorziening gezond eten

Omdat er veel geld gemaakt wordt in de industrie van voeding en dieetiek, zijn er helaas veel websites en dieetgoeroes die beloftes doen over hoe je wonderbaarlijk snel en zonder moeite kan afvallen. Denk ook bijvoorbeeld aan Tell Sell. Het is heel belangrijk om het kaf van het koren te scheiden. Afvallen is immers niet hetzelfde als gezond en fit zijn en daarbij zijn de meeste resultaten bij de meeste diëten van tijdelijke aard. Gezond en fit te worden is een proces en tijdelijke oplossingen leveren nooit het gewenste resultaat. Het is dus belangrijk om de juiste informatie te vinden en om te beseffen dat wij veelal het slachtoffer zijn van een consumptiemaatschappij die ons van alles - goed en slecht- probeert aan te smeren. Diëten verkopen en boeken tijdelijk vooruitgang, maar zijn geen oplossing en uiteindelijk alleen puur een middel om geld te verdienen. Dit is een zeer belangrijk gegeven indien jij op zoek gaat naar een gebalanceerd dieet waarbij jij echt je voedingspatroon en levensstijl blijvend verandert en inziet wat echt eten is waar je gezond van wordt en wat enkel tijdelijke oplossingen zijn die worden gebruikt om geld te verdienen.

Tijdelijke aard van diëten

Diëten zijn voedingsschema's of programma's - al dan niet op jouw persoonlijke voorkeuren/situatie aangepast - die zich richten op een resultaat op de korte termijn. Vaak worden bepaalde producten of een bepaalde voedingsgroep gemijd of verboden. Je eet wel anders, maar de manier waarop je voeding ziet blijft onaangetast. Dit kortstondige resultaat druist vaak ook nog eens regelrecht in tegen wat gezond is voor je lichaam en geest. Daarmee zijn diëten gedoemd om te mislukken. Uit onderzoek blijkt dat in 95% van de gevallen een dieet mislukt. Dit niet alleen door demotivatie, maar ook doordat jij te weinig calorieën binnenkrijgt en jouw wilskracht aanzienlijk afneemt. Je lichaam vraagt namelijk om energie, in de vorm van suikers!

Onderscheid tussen vulling en voeding

Het beste is om langzaam maar zeker meer 'echt eten' in jouw voedingsschema te implementeren. Dit geeft niet alleen meer energie - de beste vorm van energie voor je lichaam zijn natuurlijke suikers - maar voorkomt ook dat schreeuwerige hongergevoel. Je hongert je lichaam niet uit, zodat je stofwisseling gewoon op volle toeren blijft draaien en je wilskracht niet verslapt. Door stapje voor stapje meer gezonde voeding toe te voegen en later wellicht te vervangen krijg je er steeds meer gezonde gewoontes bij. Het resultaat is vaak dat de behoefte naar ongezonde voeding, die alleen uit loze calorieën bestaat maar geen voedingsstoffen, afneemt. En dat zie je niet alleen op de weegschaal, maar vooral in de spiegel.

Echte voeding in de praktijk

Wat kun je verstaan onder 'echt eten'? Het gaat hier om voeding waar veel vitaminen, mineralen en voedingsstoffen zitten. Natuurlijk proteïnen, maar ook koolhydraten zijn extreem belangrijk voor het lichaam. De belangrijkste voedingsbronnen uit een gezond dieet zijn: volkoren granen, alle soorten fruit, groente, paddenstoelen, zaden, kiemen, noten, peulvruchten. Bewerkte voedingsmiddelen, veel geconcentreerd vet, zout en suiker kun je het beste vermijden. De simpele suikers uit fruit verschaffen een veel betere bron van energie voor het lichaam en maken bovendien dat je je goed vol voelt. Daarbij is het vooral zaak om allereerst voedingsmiddelen toe te voegen aan je dieet, voordat je dingen gaat schrappen. Je wilt immers zelf de keuze hebben wat je wel en niet eet en wilt niet jezelf dingen opleggen of ontzeggen, aangezien je je voedingspatroon dan weer als een dieet gaat beschouwen en de kans op mislukking groot is. Meer gezonde voeding implementeren geeft een heel ander gevoel en is een duurzame methode voor een gezond lichaam en een gezond leven.

Overige belangrijke zaken voor een gezond leven

Naast voeding, dat uiteraard een grote rol speelt, zijn er ook andere factoren zeer belangrijk voor de gezondheid. Houd daarbij in gedachten dat bewegen belangrijk is en rust. Bewegen kan in allerlei varianten. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, wandelen, fietsen, dansen, balsporten, hardlopen. Yoga is vaak erg geschikt, omdat dit bewegen met ontspannen combineert. De ademhalingsoefeningen helpen om rustig te worden en zo stress tegen te gaan. Stress is namelijk zeer nadelig en uitputtend voor het lichaam. Ook meditatie kan hierbij helpen.

Het complete plaatje

Een gezonde levensstijl bestaat dus niet alleen uit gezonde voeding. Het is een compleet plaatje van genoeg bewegen, dingen doen waar je blij van wordt en voeding eten die je genoeg energie verschaft. Daarbij is er één belangrijke leidraad waar (bijna) alle dieetgoeroes het over eens zijn: natuurlijk is gezond. Blijf dus dicht bij de natuur en eet zo min mogelijk voeding die de natuur je kant en klaar aanbiedt en mijd juist bewerkte voedingsmiddelen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.scientias.nl/daarom-dieet-95-procent-gevallen-gedoemd-mislukken/
  • http://ohmyyoga.nl/yoga-gezondevoeding-geluk/
  • http://www.degroenemeisjes.nl/motivatie-om-gezond-te-eten

Reageer op het artikel "Puur en gezond eten"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 15-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Goedkoop gezond eten
Schrijf mee!