InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Barbar, Honingbier voor krijgers

Barbar, Honingbier voor krijgers

Barbar, Honingbier voor krijgers Honingbier is niet nieuw; het is duizenden jaren oud. Vroeger bestond er nog geen suiker en was honing de enige manier om het bier zoeter te maken en het gistingsproces in gang tet zetten. Tegenwoordig is honingbier een luxe product. het is een beetje duurder dan andere biersoorten. Eén van de lekkerste honingbieren is Barbar. Honingbier heeft een diepe, smeuïig zoete smaak.

Inhoudsopgave

Barbar

Barbar is een Belgisch biertje dat met honing bereid is. Het is een blond, helder biertje van 8 procent. De sterke smaak van dit bier is een opvallend kenmerk. Barbar heeft breed palet van honing, kruiden en licht gebrande mouten die een verfrissende uitwerking hebben. In het bier zit ook suiker, net als in alle andere Belgische bieren, maar er zit meer honing dan suiker in. Hierdoor is het bier niet overdreven zoet maar licht zoet. Het smaakt licht romig in de mond en de koriander is in de smaak subtiel te herkennen. Koriander is een kruid wat voor meer Belgische bieren wordt gebruikt tijdens de bereiding.

Curaçao

In Barbar zit ook het kruid Curaçao. Dat is een appel uit Curaçao die veel lijkt op een sinaasappel. Hiervan worden vaak de schillen gebruikt als extra smaakgever. Deze Curaçao-appel is ook de basis van likeuren als Blue Curaçao. In het land der bierbrouwers probeert men op meerdere manieren de typische bittere biersmaak die na het brouwen ontstaat te omgeven met aromatische kruiden. Sinaasappelschillen worden daar door sommige bierbrouwers ook gebruikt. Omdat Barbar met de bijzondere exotische Curaçao-appel wordt gemaakt, krijgt dit biertje een extra frisse sensatie.

Bierpul

Een Barbar moet lekker koud gedronken worden. Vijf graden is de ideale temperatuur. Het glas van de Barbar is een ordinaire bierpul. Dat drinkt natuurlijk van oudsher het lekkerst! Het bier is dat van een krijger die na een lange jacht thuiskomt en vervuld wilt worden van genot. Op het etiket staat een langharige mannelijke figuur met speer en schild. De jacht naar geluk wordt tijdelijk gevonden in de smaakgenietingen van een tintelende honingdrank.

Honing

Op het etiket, dat modern-stylistisch van stijl is, staat te lezen dat er 2.5% honing in zit. Het zachte karakter van dit biertje is hierdoor gemaakt. Honingbieren zijn nu speciaalbieren maar in lang vervlogen tijden was honing de enige zoetstof. Wie een Barbar drinkt heeft een goede voorstelling van hoe bier vroeger gesmaakt moet hebben. Er wordt beweerd dat het recept is afgeleid van een Vikingse drank. Zoals bij alle goede Belgische bieren is dit bierrecept een streng bewaakt geheim.

Lefebvre

De brouwerij die Barbar produceert staat in het dorpje Quenast(Kenaast), gelegen op de taalgrens, net aan de Waalse kant. De brouwerij heet Lefebvre en wordt beheerd door de gelijknamige familie. Brouwerij Lefebvre is opgericht in 1876. Deze brouwer maakt ook ´Moeder Overste´, ´Blanches de Bruxelles´. De laatste heet in het Vlaams mooier: ´Manneken Pis´. Verder brouwt Lefebvre de serie Floreffe-biertjes, een traditioneel abdij-biertje die in licentie worden gebrouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.brasserielefebvre.be/index.php?lang=nl

Reageer op het artikel "Barbar, Honingbier voor krijgers"

Reacties

Nico, 18-01-2013 10:35 #3
Als eerst het Barbar honingbier lijkt mij best lekker alleen de naam al. Maar mijn vraag is: Is dat ook Glutenvrij? Reactie infoteur, 18-01-2013
Ik weet niet zeker of het glutenvrij is maar ik vermoed van niet, er zijn maar weinig glutenvrije biersoorten. Hier staan er een aantal: http://www.kennisinstituutbier.nl/gezondheid/gluten

Pernet Roger, 21-04-2011 07:11 #2
Heb onlangs "barbar" gedronken in het bijpassende glas. Echt heel lekker. Waar kan ik dit bier en aangepast glas kopen? Woon in Leopoldsburg.

Jean-Pierre, 23-10-2010 14:35 #1
Beste, waar kan ik dit bier vinden "barbarbier met honing"?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Reacties: 3
Schrijf mee!