InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Poperings Hommelbier

Poperings Hommelbier

Poperings Hommelbier Dit blonde, Belgische biertje is bijzonder door het gebruik van het gist. Het heeft een alcoholpercentage van 7.5% en geldt als het paradepaardje van brouwerij Van Eecke. Het is een zeer goed drinkbaar sterk bier. Het heeft een unieke smaak. Sinds 2012 is er de Dry hommel, een smaakvariant. Daarnaast wordt er sinds 2012 elk jaar een Limited edition uitgegeven. Deze wordt gebrouwen tijdens het oogsten van de hop.

Inhoudsopgave

Hop

Poperings Hommelbier is een lekker biertje van hoge gisting. Dat betekent dat het bier nagist op de fles en onderhevig is aan smaakevolutie. Het is zeer goed drinkbaar door zijn verfrissende smaak. Op je tong proef je een scala aan bloemen en citrusbeleving. Hommel is in de Belgische streek Poperinge dialect voor ´hop´. In het Latijn betekent hop ´humulus´, daar stamt het woord ´hommel´ van af. Deze troebel gouden drank heeft een verfijnd gistaroma. Het bier heeft een rijke smaak doordat er drie soorten hop worden gebruikt. Dit belangrijke bieringrediënt groeit volop in de streek Poperinge. Deze streek en stad ligt in Vlaanderen ter hoogte van Calais, 25 kilometer uit de kust. De brouwerij zelf ligt in het dorpje Watou.

Honingsmaak

Het gistachtige karakter van dit bier geeft dit een unieke smaak. Het bier is niet overdreven zoet al doet het ´honingachtig´ aan. Als je een Hommelbier drinkt met de smaak van een goed honingbiertje in je geheugen dan zul je echter weinig honingsmaak-overeenkomsten ontdekken. Overigens is aan Hommelbier geen honing noch citrusvrucht aan toegevoegd. Op sommige sites staat te lezen dat komijnzaad is toegevoegd maar dat is evenmin het geval. Een Hommelbier moet kelderkoud worden gedronken; 7 graden is prima. De reden dat hommelbier naar sinaasappelschil, komijn en honing smaakt is dat na het hoofdgistingsproces er opnieuw verse hop aan het bier wordt toegevoegd. Dat geeft een ander smaakpalet mee aan het gulden vocht. Hommelbier is waarschijnlijk het sterkst gehopte biertje ter wereld.

Gist

Er zit veel gist in het flesje. Sommige liefhebbers schenken dit tot de laatste druppel uit. Maar als je niet van de sterke gistsmaak houdt moet je heel langzaam uitschenken. Het officiële glas van Poperings Hommelbier is er één met een cognacglas-vorm. Het bier is ongefilterd en het gist blijft in een rond glas beter op de bodem. Liefhebbers kunnen niet wachten tot de laatste slok met extra gist. Gist is overigens gezond en het kan absoluut geen kwaad dit op te drinken. Poperings Hommelbier wordt verkocht in flesjes van 25 cl en flessen van 0.75 cl met champagnekurk.

Van Eecke

De brouwerij is gebouwd in 1629 en behoorde toe aan een kasteel. De brouwerij en het kasteel brandden af tijdens de Franse revolutie. Het kasteel werd nooit meer herbouwd maar de brouwerij wel. De familie Van Eecke kocht de brouwerij in 1862 en heeft deze tot op de dag van vandaag in bezit. In 1980 is men gestart met het brouwen van Hommelbier. Dit bier wordt door kenners gezien als het lekkerste product van Watou.

Hoppefeesten

In Poperinge wordt reeds eeuwenlang hop geteeld. Historici vermoeden dat reeds in de achtste eeuw er hop werd geteeld in deze streek. Om de drie jaar zijn er hoppefeesten in Poperinge. Tijdens de hoppefeesten kwamen er plukkers van hop van heinde en verre naar Poperinge. De periode werd afgesloten met het hommelpapfeest. Tegenwoordig gaat de pluk machinaal maar men wilde de traditie van het hommelpapfeest in ere houden. Hommelbier is geïntroduceerd op het hoppefeest in 1981.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.brouwerijvaneecke.tk/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hommelbier
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoppefeesten

Reageer op het artikel "Poperings Hommelbier"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Schrijf mee!