InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Kalfsvlees, weer eens wat anders

Kalfsvlees, weer eens wat anders

Kalfsvlees, weer eens wat anders Niet iedereen is even bekend met kalfsvlees. Soms vindt men het wat flauw smaken of wordt het niet helemaal goed klaargemaakt (moet net gaar zijn). Toch is kalfsvlees prima te verwerken in voor- en hoofdgerechten en heerlijk bij Hollandse groenten. Hierbij een recept voor een lekker voor- en hoofdgerecht. Probeer het eens uit en serveer het met een droge witte wijn. Smakelijk eten!

Voorgerecht: Gebakken kalfslever met spekjes

Ingrediënten

  • 4 kalfslevertjes
  • 10 plakken ontbijtspek
  • olijfolie
  • bloem
  • 2 rode uien
  • groene paprika
  • peper en zout

Bereiding

Maak als eerste de kalfslever klaar. D.w.z. dat er goed peper en zout over gestrooid moet worden en daarna moeten ze goed “ingepakt” worden met bloem. Bak ze vervolgens in wat olijfolie en draai ze regelmatig om. Haal ze, als ze net gaar zijn, uit de pan en houdt ze warm op een warmhoudplaatje (opletten dat ze niet te lang gebakken worden).

De uien vervolgens in een beetje bloem wentelen en bakken en doe er wat kleine stukjes groene paprika bij. Daarna het ontbijtspek erbij doen en goed doorbakken. Voeg nu de kalfslever er weer bij en laat het een minuutje of wat staan. Serveer ze met een dotje frisse groene salade.

Hoofdgerecht: Kalfskotelet

Ingrediënten

  • 4 kalfskoteletten
  • olijfolie
  • 1 dl gebonden jus
  • 2 dl grote witte wijn
  • 1 dl slagroom
  • 1 ui
  • 1 eetlepel grove pittige mosterd
  • peper en zout

Bereiding

Bak het kalfsvlees in olijfolie en zorg dat het net gaar is. Voeg nu naar smaak peper en zout toe. Vervolgens apart de witte wijn, een klein gemaakte ui en room samenvoegen en laat het enkele minuten inkoken. Doe als laatste de mosterd erbij, meng het goed en laat het nog zo’n 2 minuten pruttelen. Voeg ook hier wat peper en zout naar smaak toe en serveer de saus op het bord over het kalfsvlees.
Kalfsvlees kan prima bij een lekker aangemaakte salade en aardappeltjes of spinazie of spruitjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kalfsvlees, weer eens wat anders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!