InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > De Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertje

De Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertje

De Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertje Ooit had Hoegaarden 35 brouwerijen op 2000 inwoners. Dit 1000 jaar oude dorpje is nu wereldbekend om het heerlijke bier wat er vandaan komt. Iedereen kent wel Hoegaarden witbier. Maar ook de Verboden Vrucht, Julius, Grand Cru, speciale en de St Benedict komen uit dit dorp. De Hougaerdse Das werd er eveneens gebrouwd maar dat is inmiddels verleden tijd.

Inhoudsopgave

Nagisting

De ´Hougaerdse´ Das is een fris en kruidig biertje van 5.1% vol. Het bier is amberkleurig of donkerblond. Het is een bier van hoge gisting wat betekent dat het nagist in de fles. Daardoor ziet het bier er niet helder uit maar mistig troebel. Het bier wordt gebrouwen in het Belgische dorpje Hoegaarden, brouwerij De Kluis, onder bekend van het witbier. Deze brouwerij is van Interbrew, een grote internationaal opererende bierproducent.

Het uitschenken

Dit ongefilterde bier dien je voorzichtig uit te schenken. maar als er gist in je glas komt is dat niet erg. Gist is gezond. Er zijn speciale glazen voor Hougaerdse Das. Deze zijn er niet voor niks. Je kunt dit bier niet in een fluitje uitschenken. Eventueel kun je het wel uitschenken in een witbierglas, als je geen ander glas voor handen hebt. Als je het uitschenkt en je wilt het laatste restje gist ook opdrnken, is het handig om tijdens het laatste beetje uitschenken het flesje een extra draai te geven zodat het bier met het gist er goed uit komt. Sommige mensen houden juist van het gist.

Een glas Hougaerdse Das is genietbier.

Das of Ginger Ale?

Hougaerdse Das werd in 1996 geïntroduceerd. Het recept zou gebaseerd zijn op een ander Das-bier dat niet meer wordt bereid. Maar er zijn bierkenners die zeggen dat het veel meer smaakt naar de oude inger Ale die in Leuven werd gebrouwen en in Hoegaerden werd nagegist. In 2009 werd wederom gestopt met de productioe van Hougaerdse Das.

Kruiden

De Hoegaardse Das heeft een zacht karakter maar vult de tong met frisse tintelingen. Het kruidenaroma geeft een harmonieuze afronding aan de smaaksensatie. De toegevoegde koriander en sinaasappelschillen halen de scherpe kantje van de bitterheid van het bier af. Het bier heeft een licht mout-stroperige afdronk. Ondanks dat het alcoholpercentage dat van een pilsje weinig ontloopt zal dit bier niet in grote hoeveelheden gedronken kunnen worden omdat je na het drinken van een Das snel een vol gevoel hebt. Het is een ideaal bier om van te genieten. Het kan goed bij een maaltijd gedronken worden. Het bier dient te worden uitgeschonken op een temperatuur van 3 graden in een hoog glas. Het glas moet eerst met koud water uitgespoeld worden zodat het beter inschenkt.

Recept

Het recept van de Hougaerdse Das werd in 1931 gemaakt. Na enige jaren is men gestopt met het brouwen. In 1996 is men weer opnieuw begonnen met het maken van het bier.

Koken met Hougaerdse Das

Net zoals veel Belgische bieren is de Das ook in de keuken te gebruiken. Vis en bier is een goede combinatie en niet alleen warme maaltijden. Zo zijn er ook recepten van makreelsalade met een dressing op basis van Hougaerdse Das. Alle bierrecepten vereisen dat je naast de maaltijd een Das serveert.

Alcohol

Een Hougaerdse Das wordt gedronken om van te genieten. je kunt er één of twee van drinken per week. Dat is genieten. Alcohol drinken is over het algemeen niet gezond. Zwangere vrouwen en zieke mensen mogen al helemaal geen alcohol drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.biercuisine.nl/das2.html
  • Foto: Tom008
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hougaerdse_Das

Reageer op het artikel "De Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertje"

Reacties

Maho Ghislain, 27-09-2016 00:11 #2
Van wat zijn de D-A-S de afkortingen van de Hoegaartse Das…?

Auke van der Wal, 09-02-2012 12:37 #1
Hougaerdse Das bier…
Wie kan mij vertellen waar dit nog te koop is?
mvg, Auke.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Reacties: 2
Schrijf mee!