InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijnklassificatie in Frankrijk

Wijnklassificatie in Frankrijk

Wijnklassificatie in Frankrijk Frankrijk kent vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.), Vin Délimité de Qualité Supérieure (V.D.Q.S.), Vin de Pays en Vin de Table. Voor elk van deze klasseringen gelden verschillende eisen. Frankrijk is het land dat het oudste klasseringssysteem ter wereld heeft. Het systeem is wettelijk beschermd en kent vier klasseringen:

Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.)

Dit is de hoogste klassering die een Franse wijn kan hebben. Zon twintig procent van alle Franse wijnen vallen hieronder.

De eisen die gesteld worden aan een A.O.C. wijn zijn:
  • De wijn moet afkomstig zijn uit een strikt omschreven gebied
  • Het alcoholpercentage moet hoger zijn dan een bepaald minimum (wat per wijn kan verschillen)
  • De wijn moet zijn vervaardigd uit één of meerdere voorgeschreven druivenrassen
  • De opbrengst van het wijngebied moet voldoen aan een maximaal toegestane hoeveelheid per hectare. Door het snoeien van druiven vermindert de opbrengst, maar verbetert de kwaliteit van de druiven aanzienlijk
  • De wijnstokken moeten een bepaalde minimumleeftijd hebben. Dit draagt ook bij aan de kwaliteit van de druiven
  • Er moet voldaan worden aan eisen wat betreft bemesting, gebruik van bestrijdingsmiddelen enzovoort.
  • De wijn moet verplicht gekeurd worden
Op een etiket staat het gebied van herkomst of de wijnsoort als volgt vermeld: Bijvoorbeeld bij een wijn uit Bordeaux, Appelation Bordeaux Contrôlée. Of bij een Chablis, Appelation Chablis Contrôlée.

Vin Délimité de Qualité Supérieure (V.D.Q.S.)

Deze eisen voor deze klassering zijn aanzien soepeler dan die van de A.O.C. Toch kan een wijn uit deze categorie beter zijn van kwaliteit dan een A.O.C. wijn.

De eisen waaran een V.D.Q.S. wijn aan moet voldoen zijn:
  • Het alcoholpercentage moet hoger zijn dan een bepaald minimum
  • De opbrengst van het wijngebied moet voldoen aan een maximaal toegestane hoeveelheid per hectare
  • De wijn moet verplicht gekeurd worden

Vin de Pays

Een Vin de Pays (landwijn) moet grofweg voldoen aan dezelfde eisen als een V.D.Q.S. wijn, maar de eisen zijn ietwat soepeler. Ook hier geldt dat een Vin de Pays niet persé onder hoeft te doen voor een V.D.Q.S. wijn, of zelfs een A.O.C. wijn, al zal dit meestal wel het geval zijn.

Vin de Table

De Vins de Table zijn grofweg onder te verdelen in twee categorieën, Vin de Consommation Courante (V.C.C) waaraan geen eisen worden gesteld, en tafelwijnen waaraan alleen eisen worden gesteld wat betreft afkomst. In principe kunnen deze wijnen goed te drinken wijn, maar onder deze categorie vallen ook de wijnen van de allerlaagste kwaliteit.
© 2008 - 2019 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnWat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnDe kwaliteit van wijn in de winkel is voor velen een vraagteken. Enig houvast is vaak het etiket, maar voor de meesten o…
Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goed wijntje uitkiezen is zo eenvoudig nog niet. Niet iedereen is vinoloog of heeft zoveel kennis dat hij weet wat a…
Wijnklassificatie in ItaliëItalië kent net als Frankrijk vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Vino a Denominazione di Origine C…
Portugal als wijnlandPortugal als wijnlandPortugal, land van de port. Maar er wordt ook erg lekkere witte en rode wijn gemaakt. Een bekende hiervan is Vinho verde…
De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de NuitsDe Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de NuitsDe Bourgogne is een oud wijngebied. In ongeveer 400 na Christus werd er al redelijk wat wijn gemaakt. In die tijd waren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ile-de-re, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wijnklassificatie in Frankrijk"

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 15-11-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!