InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Kasteelbier, Blond en Dubbel

Kasteelbier, Blond en Dubbel

Kasteelbier, Blond en Dubbel Kasteelbier is een klassiek Belgisch biertje. Het dankt zijn naam aan het gebouw waar het in gebrouwen wordt; een 250 jaar oud kasteel. Dit is een heerlijk, krachtig biertje. Er is een Blond Kasteelbiertje en een Bruin kasteelbiertje. Het kasteel zelf kun je in het weekend bezoeken. Het kasteelbier wordt er uiteraard geschonken. België is wereldwijd beroemd om zijn vele soorten speciaalbieren.

Inhoudsopgave

Kasteel te Ingelmunster

In Ingelmunster, een dorpje in België gelegen in de driehoek Brugge-Kortrijk-Gent staat een kasteel dat een belangrijke plaats heeft in de geschiedenis van Vlaanderen. Vele invloedrijke families hebben het in hun bezit gehad. In 1986 is het kasteel te Ingelmunster gekocht door de plaatselijke brouwer van Honsebrouck. Deze brouwer heeft meer dan één bier in zijn assortiment. Brouwerij Honsebrouck is opgericht in 1900. Bekende bieren van deze brouwer zijn: St. Louis Geuze, Kriek, Peche, Framboise, Brigand, Gouden Tripel, Bacchus, Betty'sBlond.

Gerstewijn

Omdat dit bier een alcoholpercentage van 11% heeft, wordt het ook wel gerstewijn genoemd. Na het bottelen blijft het bier zes tot twaalf weken lang binnen de kasteelmuren bewaard zodat de smaak kan rijpen. Kasteelbier is wereldwijd te verkrijgen. Alleen in België en Nederland ligt hij in vele winkels en cafés. In de V.S. is het bier ook te koop. Daar is het een duur luxe-item. Overigens maken de Amerikanen de fout het bier te warm te drinken. Daardoor smaakt het bier zoet. Een kasteelbier kan het best fris geserveerd worden; 10 graden Celsius.

Bruin Kasteelbier

Het Kasteelbier dubbel is een donker bier. Dat komt omdat er donkere kandijsuikers gebruikt zijn tijdens het brouwproces. Het is tweemaal hergist. Vandaar de naam dubbel. Het kasteelbier dient te worden uitgeschonken in een speciaal 'bokaalglas'. Het bier voelt aan op je tong als fluweel. Het bier is zacht en mild van smaak. Het heeft een vol, rijk aroma. Het voelt bijna romig aan op je tong, zo zacht is dit bier. De schuimlaag is niet wit maar crèmekleurig. Bruin bier is altijd iets zoeter dan blond bier; maar nooit té zoet.
Etiket kasteelbierEtiket kasteelbier

Blond Kasteelbier

Dit is een mooi helderkleurig biertje met witte schuimkraag. Het blonde kasteelbier heeft een iets frissere smaak dan het bruine bier. Het aroma heeft een bloemig karakter. Ook het blonde kasteelbier is 11% sterk en daarmee een echte gerstewijn. Het kasteelbier is er om van te genieten. Door de volle smaak geeft het drinken van een kasteelbier je snel een voldaan gevoel; alsof je een hele maaltijd op hebt.

Drie-kwart-liter-fles

Kasteelbier is te verkrijgen in 0.75 literflessen met een champagnekurk erop. Net zoals veel ander Belgisch bier zit het in extra dikke en stevige flessen want de druk in een flesje bier van bovengisting kan oplopen tot 15 bar. Door de stevige flessen kan de fles niet openbarsten door de druk. Het vereist voorzichtigheid om de kurkdop open te maken. Draai de dop langzaam totdat je hem omhoog voelt gaan. Druk de kurk niet uit de fles want dan kan er bier gemorst worden.

Bewaarbier!

Omdat een kasteelbier van zuiver natuurlijke grondstoffen is gemaakt, is het jarenlang houdbaar! Je kunt een fles makkelijk 3 jaar in de kast laten staan en het bier blijft gewoon goed drinkbaar. Het gist door in de fles. De smaak wordt steeds intenser en het alcoholpercentage kan oplopen tot boven de 12%! Toch zal het maar weinigen lukken om dit biertje 3 jaar lang onaangeraakt op de plank te laten staan. Daarvoor is het net iets te lekker. Je kunt het kasteel van Ingelmunster op zaterdag en zondag bezoeken. Het ligt in West Vlaanderen. In het kasteel is een taveerne gevestigd waar men kasteelbier, Brigand en een premium kriek schenkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijf lekkere Belgische bierenVijf lekkere Belgische bierenIn 1986 al was er het 'Jaar van het Bier', maar de drank blijft ook in de 21ste eeuw heel populair. België heeft een tra…
Servies: Blond AmsterdamServies: Blond AmsterdamBlond Amsterdam is een ontwerpbureau. Het is gevestigd in Amsterdam en is vooral bekend vanwege het serviesgoed. Op het…
Het assortiment van GrimbergenGrimbergen, een bier met een lange en rijke geschiedenis. Het is één van de bekendste abdijbieren die van Belgische afko…
De bieren van LeffeInBev Nederland is een groot producent van bieren en andere dranken. De bekendste bieren van InBev zijn Jupiler, Dommels…
Cadeau voor een man? Geef een bierpakketCadeau voor een man? Geef een bierpakketEen verjaardag of een ander feestje. Altijd leuk en gezellig, maar wat moet je weer geven als cadeau. Als het een man be…
Bronnen en referenties
  • Site van kasteelbier
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Ingelmunster

Reageer op het artikel "Kasteelbier, Blond en Dubbel"

Reacties

Martijn, 08-12-2009 11:55 #2
Dag Mario,
Ik ben een enorme bierliefhebber, vooral quadrupel en gerstewijn kan ik erg waarderen. Kasteelbier vond ik nooit zo interessant tot mijn slijter 10 en 11 jaar oud kasteelbier had. Dit is het lekkerste bier wat ik ooit heb gehad.
Ik vind 10/11 jaar oud kasteelbier persoonlijk veel lekkerder dan een jong kasteelbier. De vraag of je het zo lang KAN laten liggen weet ik niet, het vraagt wel veel wilskracht. Vandaar dat ik erg blij ben met mijn slijter die al oud kasteelbier heeft liggen.
Veel donker bier kun je overigens jaren lang bewaren en het is dan vaak ook lekkerder (bokbier b.v.) blond en tripel is niet aan te raden, dat is jong veel lekkerder.
groet, Martijn

Mario van de Voort, 04-12-2008 08:35 #1
Ik had graag van U geweten hoelang ik het bier kan bewaren. En… voor welke soort bier dit geldt. Kan ik bijvoorbeeld kasteel bruin 10 jaar wegleggen? Of zitten daar andere termijnen aan? Vriendelijke groet, Mario

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Reacties: 2
Schrijf mee!