InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Thais koken: Pad Thai en Thaise loempia's

Thais koken: Pad Thai en Thaise loempia's

Thais koken: Pad Thai en Thaise loempia's Pad Thai en Thaise loempia's zijn typisch Thaise gerechten. Pad Thai is gebaseerd op noedels en wordt veel verkocht op straat in Thailand. Toeristen vinden dit gerecht vaak erg lekker wanneer zij Thailand bezoeken en sommigen willen graag zelf thuis Pad Thai maken. Thaise loempia's zijn een overheerlijk bijgerecht. Deze heerlijke delicatesse past perfect bij een Thaise maaltijd. In dit artikel vindt u recepten voor Pad Thai en Thaise loempia's.

Pad Thai (Phat Thai)

Ingrediënten

Voor het maken van Pad Thai heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over de onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen: el = eetlepel, tl = theelepel, kop = circa 23 centiliter.
Voor 2 personen:
  • 50 g smalle rijstnoedels
  • 50 g kip (en/of garnalen), in kleine reepjes gesneden
  • 20 g harde/stevige tofu, in kleine blokjes gesneden
  • 10 g lenteui, gesneden in stukken van circa 3 cm lengte
  • 30 g taugee
  • 1 tl fijngehakte knoflook
  • 1 ei
  • 2 el olie
  • 1½ el oestersaus
  • ½ el vissaus
  • 1 tl suiker
  • ¼ kop water

Bereiding

  • Bak de tofu tot deze goudbruin is. Voeg de knoflook toe en bak tot er geur vanaf komt.
  • Voeg de kip toe en roer tot deze is gebakken.
  • Voeg de noedels en het water toe en roer tot de noedels zacht zijn.
  • Breng het geheel op smaak met oestersaus, vissaus en suiker. Roer goed.
  • Breek het ei in de pan en verspreid het ei door de pan door de pan alle kanten op te kantelen.
  • Voeg de taugee en de lenteuitjes toe en roer tot het geheel klaar is.

Tip: u kunt de volgende ingrediënten toevoegen na bereiding: verse groenten, gemalen pinda's, chillipoeder, gedroogde garnalen en limoensap.

Thaise loempia's (Paw-Pia Thawt)

Ingrediënten

Voor het maken van Thaise loempia's heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over de onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen: el = eetlepel, tl = theelepel.
Voor 2 personen:
  • 30 g glasnoedels, geweekt in warm water en gesneden in stukken van circa 6 centimeter
  • 30 g fijngesneden tofu
  • 20 g lenteui, gesneden
  • 20 g taugee
  • 1 el fijngehakte knoflook
  • 2 el olie
  • 1 el oestersaus
  • ½ el vissaus
  • ½-1 tl suiker
  • 2 el water
  • 4 loempiavellen
  • 1 ei, rauw en geklopt (eiwit en eigeel vermengd)

Bereiding

  • Bak de knoflook tot er geur vrijkomt. Voeg de tofu toe en roer tot deze gaar is.
  • Voeg het water toe en breng het geheel op smaak met de vissaus, de oestersaus en de suiker. Meng dit goed.
  • Voeg de groenten en de glasnoedels toe. Roer tot dit gaar is.
  • Leg de 4 loempiavellen klaar met daarnaast het geklopte ei (en een kwastje).
  • Plaats 1 el vulling op elk loempiavel (in het midden).
  • Dan nu de vouwtechniek, dit is zeer belangrijk! Vouw één punt van het vel over de vulling heen richting de tegenoverliggende punt van het loempiavel, hierbij komen de punten niet op elkaar te liggen maar de punt die over de vulling heen gaat komt ongeveer tussen de tegenoverliggende punt en de vulling te liggen. Vouw de twee punten die grenzen aan de reeds gevouwen punt nu naar binnen. U krijgt nu als het ware een 'enveloppe'. Rol dit geheel strak op, zorg dat er geen lucht in de 'enveloppe' zit. Gebruik nu het geklopte ei als plakmiddel om de enveloppe dicht te plakken (hierbij rolt u de inhoud van de loempia richting de overgebleven punt waarvan u de binnenkant hebt besmeerd met ei).
  • Frituur de loempia's. Dit kan in een pan met veel olie op middenhoog vuur.
  • De loempia's zijn klaar als zij goudbruin zijn.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thaise salade met gegrilde vis en Thaise zoetzure groenteThaise salade met gegrilde vis en Thaise zoetzure groenteDe Thaise keuken is erg gevarieerd. Nederlanders huiveren vaak bij het zien van een viskop, maar Thai vinden het opdiene…
Thais Waterval rundvlees Neua Yang Nam Tok en Tom Yum GoongIn het Thais betekent nam tok een waterval. Het gerecht wordt traditioneel bereid op een barbecue waarbij de sappen op d…
Thaise verse loempia’s Po Pia SodVerse Thaise loempia’s lijken niet op de gefrituurde exemplaren die we wel eens bij een kraam kopen. Ze zijn namelijk ni…
Eetcultuur: ThailandDe Thaise eetcultuur is zeer specifiek. Thailand heeft veel zaken overgenomen uit andere culturen, maar het nieuwe resul…
Thaise hoofdgerechten: gebakken noodles en kip met gemberThais eten is meer dan alleen rijst met curry. Ook gebakken Thaise noodles en samengestelde gerechten met veel kruiden e…

Reageer op het artikel "Thais koken: Pad Thai en Thaise loempia's"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 08-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Thais koken
Schrijf mee!