InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Thais koken: Curry

Thais koken: Curry

Thais koken: Curry De Thaise curry behoort tot de lekkerste gerechten van de Thaise keuken. De bekendste Thaise curries zijn rode curry, groene curry en phanaeng curry. In een Thaise curry wordt vaak kip gebruikt en deze curries worden altijd gegeten met rijst. In dit artikel vindt u recepten voor een groene curry met kip en een phanaeng curry met kip.

Currypasta

Currypastas vormen de basis van de Thaise curries. U kunt currypasta kopen in een toko of zelfs in de supermarkt, maar een vers gemaakte currypasta is vele malen lekkerder. Meer informatie over het maken van currypasta kunt u vinden in het artikel Thais koken: currypasta.

Groene curry met kip (Kaeng Khiaw-Waan Kai)

Ingrediënten

Voor het maken van groene curry met kip heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen en maten: g = gram, el = eetlepel, tl = theelepel, kop = circa 23 centiliter.
Voor 2 personen:
  • 50 g kipfilet, in dikke repen gesneden
  • 30 g aubergine, in partjes gesneden
  • 30 g babymais (of wortel), in reepjes gesneden
  • 2 Kaffir limoenblaadjes, door de helft gescheurd
  • 6 blaadjes zoete basilicum
  • 1 el groene currypasta
  • 1½ kop kokosmelk
  • 1½ el olie
  • 1 tl suiker
  • 1 el vissaus

Bereiding

  • Doe de olie in de pan en verwarm deze op een lage temperatuur. Voeg de groene currypasta toe en laat deze in de pan sudderen. Voeg ongeveer de helft van de kokosmelk toe om aanbranden te voorkomen en roer tot er geuren vrij komen.
  • Voeg de kip toe, roer stevig tot de kip is gekookt.
  • Voeg de rest van de kokosmelk toe samen met de aubergine, de babymais en de Kaffir limoenblaadjes. Roer af en toe.
  • Gebruik suiker en vissaus om het gerecht op smaak te brengen.
  • Sprenkel de zoete basilicum over de curry en zet het vuur uit.
  • Garneer het gerecht eventueel met kleine groene of rode chillipepers.

In plaats van groene currypasta kunt u ook rode currypasta gebruiken om een rode curry met kip te bereiden. De overige receptuur blijft dan gelijk.

Phanaeng curry met kip (Pha-Naeng Kai)

Ingrediënten

Voor het maken van phanaeng curry met kip heeft u de volgende ingrediënten nodig. Meer informatie over onderstaande ingrediënten kunt u vinden in het artikel ingrediënten in de Thaise keuken. Afkortingen en maten: g = gram, el = eetlepel, tl = theelepel, kop = circa 23 centiliter.
  • 100 g kipfilet, in dikke repen gesneden
  • 1 el gemalen, geroosterde pinda's
  • 5 blaadjes zoete basilicum
  • 2 Kaffir limoenblaadjes, in dunne reepjes gesneden
  • 3 kleine rode chillipepers, in reepjes gesneden
  • 1 el phanaeng currypasta
  • 1½ kop kokosmelk
  • 1-2 tl palmsuiker
  • ½ el vissaus

Bereiding

  • Kook ¼ van de kokosmelk op medium hitte tot er olievlekken aan de oppervlakte ontstaan. Voeg de currypasta toe en breng dit aan de kook. Roer hierbij continu.
  • Voeg de kip toe, kook deze 3 minuten en voeg dan de rest van de kokosmelk toe.
  • Voeg de babymais toe en breng het gerecht op smaak met de vissaus en de palmsuiker. Blijf roeren tot de groenten zijn gekookt.
  • Voeg de gemalen, geroosterde pinda's toe. Zet het vuur af.
  • Garneer met zoete basilicum, Kaffir limoenblaadjes en de in reepjes gesneden kleine rode chillipepers.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thais koken: currypasta maken, ook de vegetarische variantThais koken: currypasta maken, ook de vegetarische variantDe Thaise keuken is een gezonde keuken, omdat er met verse producten wordt gewerkt en er veel kruiden in het eten worden…
Thaise groene curry, vegetarisch of met kipThaise groene curry is een onderdeel van de Thaise keuken. De Thaise keuken kent smaakexplosies die heel opvallend zijn.…
Thaise Penang Curry Pasta en Thaise rundvleescurryDe Thaise keuken kent verschillende pasta’s voor curry. De Penang curry paste wordt gedeeltelijk gemaakt van gedroogde i…
Eenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEen echte Indiase curry is helemaal niet moeilijk om te maken en ook het brood is simpel zelf te maken. De smaak van een…
Thaise spicy viskoekjes Tod Man Plaa met komkommer relishThaise viskoekjes of Tod man pla is een favoriet gerecht in Thailand, maar het staat bijna nergens op het menu in Nederl…

Reageer op het artikel "Thais koken: Curry"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 08-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Thais koken
Schrijf mee!