InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Etensresten actief hergebruiken

Etensresten actief hergebruiken

Etensresten actief hergebruiken Het gebeurt maar al te vaak dat er na het nuttigen van de maaltijd resten zijn. Deze etensresten worden jammer genoeg veelvuldig weggegooid, en dat terwijl die etensresten eigenlijk actief kunnen worden hergebruikt. De recuperatie van etensresten is echter niet zo moeilijk als velen denken, je maakt er gewoon een nieuw gerecht mee. Van groenteresten tot vleesresten; alles kan worden hergebruikt, en dit op een leuke, en bovendien tijdsgunstige manier. Denk maar bijvoorbeeld aan wortelen die je hebt gestoofd, maar waarvan je er nog over hebt, of gebakken kip - zonde om weg te gooien, toch?

Groenteresten hergebruiken

Iedereen kent het wel; je spendeert lange tijd aan het voorbereiden van de groenten voor de warme maaltijd; je kuist ze, je maakt ze schoon, je versnijdt ze, je stooft of stoomt ze, je kruidt ze, ... Het smaakt iedereen heel lekker, maar je hebt nog groenten over. Niets van deze groente is verloren, want groenten kunnen actief hergebruikt worden in bijvoorbeeld soep of omelet. Hieronder een leuk voorbeeld:

Wortelen - gestoofd, gekookt of zelfs gewoon rauw; je kunt resten van wortelen heel makkelijk hergebruiken door er een lekkere wortelsoep van te maken. Je kookt simpelweg eerst wat water (hoeveelheid afhankelijk naargelang de hoeveelheid wortelen), waaraan je de wortelen toevoegt eenmaal het water kookt. Indien je wortelen reeds bereid werden, zal dit niet veel tijd in beslag nemen. Rauwe wortelen dienen echter eerst doorkoken tot ze bijtgaar zijn. Wortelsoep dik je best wat aan door er wat rijst bij te doen - of overschot van aardappelen, samen met een groentebouillonblokje waarna je alles mixed tot een gladde soep. Kruiden doe je uiteraard naargelang je eigen smaak.m Deze methode kan gebruikt worden voor vrijwel alle groenten, dus hiermee kan je probleem van groenteresten reeds grotendeels uit de baan zijn.

Een andere leuke methode om groenteresten te hergebruiken, is het maken van een stevig boerenomelet. Het spreekt voor zich dat er voor een omelet geen rauwe groenten gebruikt kunnen worden. De meest aan te raden en gebruikte groenten voor een boerenomelet zijn:
  • tomaten
  • champignons
  • paprika
  • pepers
  • aardappelen

Indien je rauwe groenten wenst te gebruiken in een omelet, dien je uiteraard eerst deze groenten te stoven of te bakken. Dit kun je gerust in dezelfde pan doen als waarin je je omelet zult bakken, waardoor je omelet des te meer de smaakstoffen - dus ook de vitaminen - zal opnemen van je groenten, en wat meteen ook minder vaat betekent. Gekookte aardappelen zijn het lekkerst in dergelijk omelet wanneer je deze eerst goudbruin laat bakken in de pan.

Eenmaal alles goed gebakken is, voeg je gewoon het gewenste aantal eieren aan toe, alles goed omroeren, eventueel wat gemalen kaas erbovenop strooien, en je zult merken dat dit een stevige en vooral voldoening gevende maaltijd is.
Uiteraard kun je ook wat spekblokjes toevoegen aan je omelet, wat dan een volledige maaltijd vormt.

Vleesresten hergebruiken

Ook vlees dat je over hebt na de maaltijd, dien je niet onmiddellijk de vuilnisbak in te gooien; deze kunnen namelijk perfect gecombineerd worden met een recuperatiemaaltijd. Of je nu soep of omelet maakt van je groenteresten, vlees geeft veelal een meerwaarde aan je gerecht, waarbij je te werk gaat zoals hierboven vermeld, waaraan je na het mixen het versneden vlees aan toevoegt. Het is echter zo dat niet alle vlees hiervoor kan worden hergebruikt, maar wel deze:
  • kip
  • kalkoen
  • gehakt (vb van hamburgers of worst)

Uiteraard kun je bij het hergebruiken van je etensresten volop je fantasie gebruiken, mislukken in het maken van één van bovenstaande recuperatiemethoden bestaat bijna niet.
© 2011 - 2019 Wicar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Etensresten actief hergebruiken"

Infoteur: Wicar
Gepubliceerd: 19-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!